Italiensk chokoladeis
Fra : Morten Wartou

Dato : 22-08-04 20:15

Halløj!

Nogen der har en rigtig god opskrift på en meget italiensk chokoladeis? Jeg
drømmer om at kunne lave en is på niveau med den fra Gio, men det bliver nok
ikke helt let. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner

Dato : 23-08-04 11:30

On Sun, 22 Aug 2004 21:14:47 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in dk.kultur.mad+drikke:

> [...]
>drømmer om at kunne lave en is på niveau med den fra Gio, men det bliver nok

Du kan få en fossen mørbrad stukket op i røven din hjernedøde spasser.

>Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Skrub ad helvede til.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-08-04 17:07

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> Du kan få en fossen mørbrad stukket op i røven din hjernedøde spasser.

> Skrub ad helvede til.
>
> --
> Gerner
>
> fuku wa uchi, oni wa soto
Hvem fanden i den hede hule helvede er du?
Jørgen

Fra : Kim Jensen

Dato : 23-08-04 19:15

> [...]
Jeg
> drømmer om at kunne lave en is på niveau med den fra Gio, men det bliver

http://www.augustenborgsopskriftsamling.dk/opskrifter/0483.htm

Det kræver at du har en ismaskine for at det bliver godt. Men så bliver den
altså også HELT suveræn. Specielt med hvid chokolade er det så englene
synger

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-08-04 19:22

Kim Jensen wrote:

> [...]
>
> Det kræver at du har en ismaskine for at det bliver godt. Men så
> bliver den altså også HELT suveræn. Specielt med hvid chokolade er

Hej Kim!

Ja, den smager garanteret godt - men den er vist ikke så italiensk i det. :)
Italiensk is er, såvidt jeg ved, i højere grad mælkebaseret, og derfor langt
mere velegnet for en som mig, der vejer mere end jeg bør. :) Men det kan da
godt være jeg skal prøve at lave den alligevel... :) Når du siger den kræver
en ismaskine, mener du så bare en "alm." ismaskine med køleelement (jeg har
en Krups), eller en "rigtig" ismaskine med kompressor og det hele?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner

Dato : 23-08-04 21:34

On Mon, 23 Aug 2004 20:21:37 +0200, "Morten Wartou"
> [...]

>en ismaskine, mener du så bare en "alm." ismaskine med køleelement (jeg har
>en Krups), eller en "rigtig" ismaskine med kompressor og det hele?

Nej, han mener en til at tørre dig i røven med hjernedøde spasser.

>Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Skrub ad helvede til.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 23-08-04 21:40

Hør Gerner hvad er det lige der sker ?

Kasper

> [...]
:)

Fra : Gerner

Dato : 24-08-04 11:21

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Johnny Andersen

Dato : 23-08-04 23:24

"Gerner" <nospamadres@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> Skrub ad helvede til.

Du gentager dig selv....
Er imponeret af dit ordforåd..

/Johnny

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 23-08-04 21:58

Jeg tilsutter mig til "tsk tsk" fløjen og referer en Artusi (oh ham igen!)
enkelt opskrift, som består i at smelte 200g mørk choko med 400ml mælk,
tilsæt 100g sukker, og resten af 1 l mælk = 600ml
Jeg synes ikke man skal spekulere på minimalistiske mængder fedt og jeg
ville gå for en sødmælk (jersey oveni!)

Og det er klart at det hele skal en tur i ismaskinen (læs: den med
kompressor, bladene og hele molevitten), eller med en masse tålmådighed og
halv portion i en "legetøj" som fx Philips, Krups, Eva osv...

Sandra

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-08-04 22:13

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kompressor, bladene og hele molevitten), eller med en masse tålmådighed og
> halv portion i en "legetøj" som fx Philips, Krups, Eva osv...

Ismaskine... Ja, man burde vel købe en engang, når man får råd. :) Du siger
smelte chokoladen med mælk - og du mener dermed, at man skal smelte
chokoladen i mælken? Hvad med temperaturen?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 23-08-04 22:38

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote in message
> Ismaskine... Ja, man burde vel købe en engang, når man får råd. :) Du
siger
> smelte chokoladen med mælk - og du mener dermed, at man skal smelte
> chokoladen i mælken? Hvad med temperaturen?

Indtil den er smeltet, temperaturmåling er ikke noget som rigtig kvinder
interesser sig for...
(undskyld men jeg kan ikke lade være, det er et køkken vi arbejder i, og
ikke en laboratorie!)

Mamma Sandra

Fra : Morten Wartou

Dato : 23-08-04 23:19

Mrs Krabappel wrote:
> [...]
> kvinder interesser sig for...
> (undskyld men jeg kan ikke lade være, det er et køkken vi arbejder i,

Hæhæ. Nu er jeg jo ikke kvinde, så derfor spørger jeg. Men jeg lagde lige
mærke til noget - ingen æg? Kan det passe? Det forklarer selvfølgelig, at
der ikke er grund til at bekymre sig synderligt om den rette temperatur.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner

Dato : 24-08-04 11:23

On Tue, 24 Aug 2004 00:19:15 +0200, "Morten Wartou"
> [...]

>der ikke er grund til at bekymre sig synderligt om den rette temperatur.

Nej, du er jo vant til varmen i helvede, satan.

>Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Skrub ad helvede til.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 11:35

Gerner wrote:

> Skrub ad helvede til.

Er det ikke lidt sygt at du går så meget amok over en eller anden
latterlig kontrovers i en anden newsgroup? Jeg er blevet kaldt ting der
er værre end det på usenet, og Morten Wartou er muligvis en idiot eller
har opført sig som en idiot over for dig (det ved jeg ikke noget om),
men sådan er usenet. Hvis du ikke kan lide Morten, så glem ham og kom
videre. Du har forlængst overskredet grænsen for en klage til din udbyder.

/David

Fra : Gerner

Dato : 24-08-04 14:41

On Tue, 24 Aug 2004 12:35:23 +0200, David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net>
> [...]

>men sådan er usenet. Hvis du ikke kan lide Morten, så glem ham og kom
>videre. Du har forlængst overskredet grænsen for en klage til din udbyder.

Så klag din stikker.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 14:52

Gerner wrote:

> Så klag din stikker.

Hvorfor er jeg en stikker?

/David

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 24-08-04 15:07

Gerner <nospamadres@postkasse.org> wrote:

[snip Gerner er sur]
> Så klag din stikker.

Done and done. Du var advaret. Uagtet hvilke kontroverser der måtte
være mellem dig og Morten, så har du ingensomhelst ret til at sprede al
din galde her i dk.kultur.mad+drikke.

XFUT til dk.admin.netikette

--
Anders Thorsen Holm, BSc i datalogi-multimedier.

Jeg søger fuldtidsjob i eller nær Århus - gerne studierelevant,
men ingen betingelse. Læs mit CV: http://www.thorsenholm.dk/cv/

Fra : -V-

Dato : 24-08-04 23:43

Gerner wrote:
> [...]

På en hvis måde er jeg dig dybt taknemmelig for dine rants.

For det første er der nu begrundet håb at at du får pillet din forbindelse,
og derfor ikke har adgang i i det mindste et kort stykke tid.
For det andet får du mig til at virke bare nogenlunde normal.

-V-

Fra : kautaq

Dato : 25-08-04 02:32

-V- wrote:

> For det andet får du mig til at virke bare nogenlunde normal.

Verner, Gverner, KlogeVerner og Gerner har nu altid givet
anledning til en masse bøvl i nyhedsgrupperne. Intet nyt
under solen.

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 02:14

Mrs Krabappel wrote:

> Indtil den er smeltet, temperaturmåling er ikke noget som rigtig kvinder
> interesser sig for...
> (undskyld men jeg kan ikke lade være, det er et køkken vi arbejder i, og
> ikke en laboratorie!)

Temperaturer kan være nok så interessante i forbindelse med god
chokolade. Du finder ingen kokke eller andre der arbejder seriøst med
chokolade, som ikke er nøje bevidste om hvilke temperaturer de arbejder
ved, uanset hvor passionerede, italienske eller kvinder de så er :)

Men derfor kan det godt være at der kommer en god is ud af det selv om
man ikke er så nøjeregnende med temperaturen i dette tilfælde. Det ved
du bedre end jeg.

/David

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 24-08-04 16:28

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message
> [...]
> chokolade, som ikke er nøje bevidste om hvilke temperaturer de arbejder
> ved, uanset hvor passionerede, italienske eller kvinder de så er :)

Enig, men jeg smelter bare indtil den er smeltet og jeg laver ikke
ganache... det er nemlig en ting jeg efterlader MÆND til at gøre, med
termometer , bunsen-glas, kokkehue osv...
Her er der kun beskidte forklæder, papillotter i håret, og flamencomusik i
baggrund!

Mamma Sandra

Fra : Gerner

Dato : 24-08-04 11:21

On Mon, 23 Aug 2004 23:12:33 +0200, "Morten Wartou"
> [...]

>smelte chokoladen med mælk - og du mener dermed, at man skal smelte
>chokoladen i mælken? Hvad med temperaturen?

Tag til helvede og kog din mælk, dreng.

>Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Skrub ad helvede til.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Kim Jensen

Dato : 25-08-04 22:03

> Og det er klart at det hele skal en tur i ismaskinen (læs: den med
> kompressor, bladene og hele molevitten), eller med en masse tålmådighed og
> halv portion i en "legetøj" som fx Philips, Krups, Eva osv...

Det er muligt, at du ikke anser en "legetøjs"-ismaskine som værende velegnet
til formålet, men med mindre man laver is MEGET tit, er der jo en *temmelig*
stor prisforskel oveni.
Jeg er nu yderst tilfreds med resultaterne i min "legetøjs"-maskine.

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 10:46

Morten Wartou wrote:

> [...]
> Italiensk is er, såvidt jeg ved, i højere grad mælkebaseret, og derfor langt
> mere velegnet for en som mig, der vejer mere end jeg bør. :)

Nu er det jo ikke så enkelt at du nødvendigvis taber dig eller tager
mindre på fordi du spiser mælkeis istedet for flødeis. Så jeg håber mest
at du spiser mælkeis fordi du bedre kan lide det.

/David

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-08-04 10:49

David Rasmussen wrote:

> Nu er det jo ikke så enkelt at du nødvendigvis taber dig eller tager
> mindre på fordi du spiser mælkeis istedet for flødeis. Så jeg håber
> mest at du spiser mælkeis fordi du bedre kan lide det.

Hm, for det første er jeg vild med mælkeis, og jeg kan nok bedre lide det
end flødeis - men da netop mælken eller fløden udgør en meget stor del af
isen, må det da betyde særdeles meget om det er fed fløde eller ufed mælk.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner

Dato : 24-08-04 11:28

On Tue, 24 Aug 2004 11:48:53 +0200, "Morten Wartou"

Skrub ad helvede til satan.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 11:40

Morten Wartou wrote:

> Hm, for det første er jeg vild med mælkeis,

Så er det det du skal spise.

> og jeg kan nok bedre lide det
> end flødeis - men da netop mælken eller fløden udgør en meget stor del af
> isen, må det da betyde særdeles meget om det er fed fløde eller ufed mælk.

Der er helt sikkert mere energi i flødeis. Men mælkeis er ikke et
slankeprodukt. Al sukkeret i isen gør dig også fed. Fedtet i fløden kan
ligefrem gøre glykemien i flødeis væsentligt lavere end i mælkeis, med
bedre insulinregulering til følge. Det har en masse konsekvenser for dit
stofskifte og for dine praktiske chancer for at tabe dig eller at tage
på. Under alle omstændigheder skal man ikke spise is tit hvis man vil
tabe sig. Og når man så endelig gør det kan det være ret ligegyldigt om
man spiser flødeis eller mælkeis. Men når nu du bedst kan lide mælkeis,
så synes jeg du skal spise det.

/David

Fra : Morten Wartou

Dato : 24-08-04 12:18

David Rasmussen wrote:

> [...]
> det være ret ligegyldigt om man spiser flødeis eller mælkeis. Men når
> nu du bedst kan lide mælkeis, så synes jeg du skal spise det.

Ja, jeg er helt klar over at man slet ikke skal spise is hvis man skal passe
på sin vægt. Men ganske interessant, at der ikke er den store forskel i
effekten - så må jeg jo prøve at styre mit mundvand. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Gerner

Dato : 24-08-04 14:43

On Tue, 24 Aug 2004 13:17:50 +0200, "Morten Wartou"
> [...]

>på sin vægt. Men ganske interessant, at der ikke er den store forskel i
>effekten - så må jeg jo prøve at styre mit mundvand. :)

Hold helt op med at spise din fede lort.

>Med venlig hilsen,
>
> Morten Wartou

Skrub ad helvede til satan
--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Fra : Henrik Weigelt

Dato : 23-08-04 21:54

"Kim Jensen" <kim@NOSPAMlitewerx.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
den
> altså også HELT suveræn. Specielt med hvid chokolade er det så englene

Ganske god opskrift og hvis man ikke er så god til at regne (peger på sig
selv) og bruger 2½ gange så meget mørk chokolade som der står i opskriften
så kan resultatet bruges som ganske udemærket chokoladesmørepålæg