Global knive på tilbud i alta - det
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 21-08-04 12:46

Tænker lidt på at smutte ned i alta på mandag og købe mig et par af de
knive de har på tilbud, men hvad er jeres erfaringer med disse global
knive (tænker på g-1 til 399kr., g-5 til 399kr., gs-3 til 299kr.).

Og kan man nu stole på det ikke er kopier alta har fået fat i denne
gang? Har benyttet mig lidt af deres tilbud en gang i mellem, f.eks mini
racerbilerne der var på tilbud, købte 4-5 stykker.. 3 var i stykker da
jeg fik dem, resten gik i stykker ugerne efter. Can crusheren bukkede
under efter 30 dåser, og min el flue smækker brændte sammen forleden også.
(okey, overstående ting var heller ikke alt for seriøse ting man har de
store forhåbninger til, men stadigvæk træls at rende frem og tilbage
mellem alta for at bytte sine ting :D) Og ville da blive dybt skuffet,
og sur.. hvis jeg opdagede det var kopi varer jeg havde betalt for. Har
læst mig til at jeg kan kende forskel på kopi og ægte ved at kopierne
er hule i håndtaget, andre ting jeg kan se det ved? G

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-08-04 12:59

Daniel W Johansen wrote:
> Tænker lidt på at smutte ned i alta på mandag og købe mig et par af de
> knive de har på tilbud, men hvad er jeres erfaringer med disse global
> knive (tænker på g-1 til 399kr., g-5 til 399kr., gs-3 til 299kr.).

Det er jo en smagssag. Jeg synes ikke at Global-knive er fede. Jeg synes
de ligger dårligt i hånden og er alt for dyre i forhold til kvaliteten.
Andre synes at de er perfekte. Jeg har nu aldrig hørt om kokke der
brugte Global, når de ikke lige var i tv hvor det skulle se godt ud (og
de måske var sponseret).

/David

Fra : - Benche

Dato : 21-08-04 17:44

David Rasmussen skrev i meddelelsen <412738f7$0$167$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

> [...]
>Andre synes at de er perfekte. Jeg har nu aldrig hørt om kokke der
>brugte Global, når de ikke lige var i tv hvor det skulle se godt ud (og

Det med at kokke ikke bruger Globalknive er en ofte gentaget skrøne. men det er kun en skrøne. Min
x-kone har et cateringfirma og brugte aldrig andet og jeg kender/kendte gennem hende en del andre
kokke der gjorde ditto.

i virkeligheden er kokke nok mere afslappede m.h.t. navnet på det værktøj de bruger, end os
amatører. Jeg kender fx ingen kokke der bruger Global eller Zwilling eller andet, fordi det hedder
Global/Zwilling/..... de bruger det de har eller det der passer bedst til dem. Og der er mange der
trives bedst med et nubret metalskaft ala Global og kan lide deres balance, og andre hvis hånd og
temperament passer bedre til noget andet.

Jeg kan godt lide global's små knive, men ikke deres store kokkeknive. De ligger simpelt hen ikke
godt nok i hånden for mig. Men jeg har også prøve andre knive der heller ikke passede mig. min
første "rigtige" kokkekniv var en Zwilling 5-star, der skulle være åh så god, men jeg blev aldrig
venner med den. den føltes - og føles stadigt forkert. Og jeg kan absolut ikke lide Victorinox'
plastikhåndtag, så jeg er endt med en Bunmai som passer som hånd i hanske.

Men det er en "smagssag" som du siger. man skal ikke købe med øjnene, men med hånden.

--
venlig hilsen

Erik benche

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-08-04 09:56

- Benche wrote:

> Det med at kokke ikke bruger Globalknive er en ofte gentaget skrøne. men det er kun en skrøne.

Har du snakket med alle kokke, eller har du en overbevisende statistik?

> Min
> x-kone har et cateringfirma og brugte aldrig andet og jeg kender/kendte gennem hende en del andre
> kokke der gjorde ditto.

Og jeg kender til en masse kokke som aldrig bruger Global. Hvad skal vi
konkludere?

> [...]
> trives bedst med et nubret metalskaft ala Global og kan lide deres balance, og andre hvis hånd og
> temperament passer bedre til noget andet.

Kokke vil gerne have godt værktøj. Visse kokke (mange kokke?) synes ikke
at Global er godt værktøj.

> Men det er en "smagssag" som du siger. man skal ikke købe med øjnene, men med hånden.

Helt enig.

Mine primære pointer om Global er:

1) De ligger ikke godt i hånden på alle.
2) De er ikke bedre end andre gode knive, måske lidt dårligere.
3) De er sindssygt dyre i forhold til kvaliteten.
4) Man betaler for navn og design. Hvis man gerne vil have de to ting,
så er der naturligvis ingen vej uden om.

/David

Fra : - Benche

Dato : 22-08-04 16:42

David Rasmussen skrev i meddelelsen <41285fb6$0$173$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Har du snakket med alle kokke, eller har du en overbevisende statistik?

nej, jeg svarede på din antydning om at professionelle ikke brugte globalknive. Jeg går da heller
ikke ud fra at du har snakket emd alle kokke.

>Og jeg kender til en masse kokke som aldrig bruger Global. Hvad skal vi
>konkludere?

at nogle professionelle bruger dem og andre ikke gør. Ikke?

>Kokke vil gerne have godt værktøj. Visse kokke (mange kokke?) synes ikke
>at Global er godt værktøj.

Og visse (mange?) kokke synes ikke Zwilling eller ... eller ... er godt værktøj. hvad kan vi lære
af det? jeg fik fx. min første 5-star Zwilling af en kok, der ikke kunne lide den.

>Helt enig.
>
>Mine primære pointer om Global er:
>
>1) De ligger ikke godt i hånden på alle.

du finder ikke een kniv der ligger godt i hånden på alle. før jeg fandt min Bunmai, var den eneste
jeg brød mig om min gamle fiskars. de zwilling, sabaiter og victorinox jeg prøvede nåede dem slet
ikke i niveau. zwilling'en er fx suverænt den top-kniv jeg har prøvet, jeg brød mig mindst om. (ok,
jeg har prøvet en 4-star der føltes bedre end min 5-star, men stadigt ikke nær på højde med den
fiskars jeg havde den gang, og også ringere end den global g5, jeg havde som anden-kniv inden jeg
fik min Bunmai).

>2) De er ikke bedre end andre gode knive, måske lidt dårligere.

hvordan kan du konkludere det? jeg er ikke ideologisk "global"-mand, men jeg synes ikke de er
hverken værre eller bedre end så mange andre top-knive.

>3) De er sindssygt dyre i forhold til kvaliteten.

ikke hvis det er den kniv der fungerer for en selv. min x prøvede talrige knive, men der var aldrig
een der nåede hendes global i brugbarhed for hende.

>4) Man betaler for navn og design. Hvis man gerne vil have de to ting,
>så er der naturligvis ingen vej uden om.

man betaler også for navn og design. det er jeg enig i. men det gør man også for andre top-knive.

--
venlig hilsen

Erik benche

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-08-04 11:33

- Benche wrote:

> Og visse (mange?) kokke synes ikke Zwilling eller ... eller ... er godt værktøj. hvad kan vi lære
> af det? jeg fik fx. min første 5-star Zwilling af en kok, der ikke kunne lide den.

Vi kan lære af det at Global ikke er bedre end andre gode knive, selv om
de oftest er dyrere uden grund.

> hvordan kan du konkludere det? jeg er ikke ideologisk "global"-mand, men jeg synes ikke de er
> hverken værre eller bedre end så mange andre top-knive.

Min pointe er at de ikke er bedre end andre gode knive, selv om de er
dyrere og mere hypede. At de måske er dårligere baserer jeg på de mange
udsagn jeg har hørt om Globalknive hvis skær knækkede nemt.

> ikke hvis det er den kniv der fungerer for en selv. min x prøvede talrige knive, men der var aldrig
> een der nåede hendes global i brugbarhed for hende.

Det kan man jo altid sige, men eftersom der ikke er noget der tyder på
at Global fungerer bedre for flere mennesker end så mange andre knive,
så er der heller ingen grund til at de er dyrere. Global er knivenes
B&O. De er et livsstilsprodukt, som er overprissat i forhold til
kvaliteten.

> man betaler også for navn og design. det er jeg enig i. men det gør man også for andre top-knive.

Åbenbart ikke lige så meget, for Global er gerne dyrere.

/David

Fra : Thomas Krogh

Dato : 24-08-04 22:52

"- Benche" <bench@benche.ben> wrote in message

(...)
men det er kun en skrøne.

> nej, jeg svarede på din antydning om at professionelle ikke brugte
globalknive. Jeg går da heller
> ikke ud fra at du har snakket emd alle kokke.

Der er bestemt mange professionelle kokke der bruger Global. Bourdain (jeg
har vist nævnt det før) noterer det endda i "Kitchen Confidential". Men det
vil David sikkert påstå er "sponsering"...

(...)

> at nogle professionelle bruger dem og andre ikke gør. Ikke?

Det er sjovt. Af en-eller-anden grund ender Global-diskussioner ofte med at
anti-Global'er påstår at det er en slags "B&O"-kniv, og at professionelle
slet ikke bruger dem. Det kan undre hvad de har så ondt i røven over?

(...)

> Og visse (mange?) kokke synes ikke Zwilling eller ... eller ... er godt
værktøj. hvad kan vi lære
> af det? jeg fik fx. min første 5-star Zwilling af en kok, der ikke kunne
lide den.

Hvis du ikke bruger den, vil jeg da gerne aftage.. Jeg kan godt lide
dens ergonomi, selvom jeg synes deres balance halter noget efter Global's.
Og iøvrigt er Zwillings gode serier *alt* for dyre.

(...)

> [...]
nær på højde med den
> fiskars jeg havde den gang, og også ringere end den global g5, jeg havde

Hvad er det præcis for en Bunmai? Jeg har en selv, og den er - hvad skal jeg
sige - noget "sær". Er det een af dem med tyndt træskaft?

mvh

Thomas Krogh

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-08-04 16:32

Thomas Krogh wrote:

> Der er bestemt mange professionelle kokke der bruger Global. Bourdain (jeg
> har vist nævnt det før) noterer det endda i "Kitchen Confidential". Men det
> vil David sikkert påstå er "sponsering"...

Det ville ikke være første gange, men en kok der bruger Global er da
heller ikke "mange".

Jeg prøver ikke at overbevise nogen om at ingen bruger Global. Jeg
prøver bare at skabe modvægt til myten og hypen omkring Global. Hvis de
var så gode, så ville ekstramange bruge dem.

> [...]
> anti-Global'er påstår at det er en slags "B&O"-kniv, og at professionelle
> slet ikke bruger dem. Det kan undre hvad de har så ondt i røven over?

Jeg har ondt i røven over at Global er hypet og at folk tror de er bedre
end andre gode knive, fordi de er dyrere end andre gode knive.

> Hvis du ikke bruger den, vil jeg da gerne aftage.. Jeg kan godt lide
> dens ergonomi, selvom jeg synes deres balance halter noget efter Global's.
> Og iøvrigt er Zwillings gode serier *alt* for dyre.

I forhold til Global?

Det er muligt, men det gode ved f.eks. Zwilling er at de ofte er på
udsalg/tilbud. Jeg købte 3 5-stjernede Zwilling (stor, mellem, lille)
for 299(!!). Jeg har tidligere købt 3 4-stjernede tilsvarende til 599.
Begge dele er ganske billigt. Men selv når de ikke er på udsalg så er de
da stadig billigere end Global.

/David

Fra : Thomas Krogh

Dato : 25-08-04 20:24

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> wrote in message

(...)

> Det ville ikke være første gange, men en kok der bruger Global er da
> heller ikke "mange".

Det er nu heller ikke "en" han henviser til i bogen, men en generel trend.

Men det er heller ikke noget der kan bringe mit blod alt for meget i kog.
Jeg studsede bare lidt over den automatrefleks, jeg synes jeg har set før
når talen kom på Globalknive.

(...)
> Jeg prøver ikke at overbevise nogen om at ingen bruger Global. Jeg
> prøver bare at skabe modvægt til myten og hypen omkring Global. Hvis de
> var så gode, så ville ekstramange bruge dem.

Jeg aner ikke hvordan procentfordelingen er når det gælder knivmærkevalg,
blandt kokke, men jeg har nu ikke umiddelbart indtryk af at Global er
underrepræsenteret i forhold til andre kvalitetsknive når det gælder gode
knive i de kredse. Og jeg synes da ikke de er "hypede" mere end andre gode
mærker. Bestemt ikke. Der bliver *solgt* flere af dem og de bliver
markedsført oftere, men det er jo ikke det samme.

(...)

> Jeg har ondt i røven over at Global er hypet og at folk tror de er bedre
> end andre gode knive, fordi de er dyrere end andre gode knive.

Jeg har nu tit set både Zwillings og Sabatier (og en række andre gode knive)
til priser der ligger på niveau med Global's normalpriser.

(...)
Global's.

> I forhold til Global?

Nej, jeg mener både Global's og Zwillings normalpriser er alt, alt for høje.

(...)
> [...]
> for 299(!!). Jeg har tidligere købt 3 4-stjernede tilsvarende til 599.
> Begge dele er ganske billigt. Men selv når de ikke er på udsalg så er de

De gange jeg er løbet ind i en Zwilling 5 star, synes jeg nu ikke de er
særligt billige. Hvad er normalprisen for een af deres store kokkeknive?

mvh

Thomas Krogh

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-08-04 09:34

"Thomas Krogh" <thomas_alfa@hotFJERNmail.com> wrote in message
> [...]
> lide
> Global's.

> Nej, jeg mener både Global's og Zwillings normalpriser er alt, alt for

Men ikke de dyreste:

http://www.hwl.dk/Default.asp?ID=753

> (...)
>
> De gange jeg er løbet ind i en Zwilling 5 star, synes jeg nu ikke de er
> særligt billige. Hvad er normalprisen for een af deres store kokkeknive?

Global: G34 Pro 27 cm: 889,-
Zwilling: 4 * 26 cm 449,-

--
mvh/rg. Christian
"Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop

Fra : Thomas Krogh

Dato : 26-08-04 19:13

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

(...)

> Global: G34 Pro 27 cm: 889,-
> Zwilling: 4 * 26 cm 449,-

Nu sammenligner du også æbler og pærer. 4* er ikke Zwillings "prof." serie,
mens Pro netop er Global's do.

mvh

Thomas Krogh

Fra : - Benche

Dato : 26-08-04 22:17

Thomas Krogh skrev i meddelelsen <412bb919$0$290$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Der er bestemt mange professionelle kokke der bruger Global. Bourdain (jeg
>har vist nævnt det før) noterer det endda i "Kitchen Confidential". Men det
>vil David sikkert påstå er "sponsering"...

Jeg har desværre ikke fået læst den. den er på listen, men andet trænger sig på...

> [...]
>anti-Global'er påstår at det er en slags "B&O"-kniv, og at professionelle
>slet ikke bruger dem. Det kan undre hvad de har så ondt i røven over?

jeg ved ikke om de har ondt i røven, men det er da rigtigt at det ser lidt mrækelgit ud at netop
Global fremkalder dens slags reaktioner.

>Hvis du ikke bruger den, vil jeg da gerne aftage.. Jeg kan godt lide
>dens ergonomi, selvom jeg synes deres balance halter noget efter Global's.
>Og iøvrigt er Zwillings gode serier *alt* for dyre.

den er afsat.

>Hvad er det præcis for en Bunmai? Jeg har en selv, og den er - hvad skal jeg
>sige - noget "sær". Er det een af dem med tyndt træskaft?

jeg ved ikke hvad modellen hedder, men det er ganske rigtigt med tyndt (og assymetrisk) greb. den
ligger fænomenalt i hånden. og den er aldeles ikke "sær"..

--
venlig hilsen

Erik benche

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 27-08-04 20:21

Således skrev Thomas Krogh den Tue, 24 Aug 2004 23:52:04 +0200:

>Der er bestemt mange professionelle kokke der bruger Global. Bourdain (jeg
>har vist nævnt det før) noterer det endda i "Kitchen Confidential". Men det
>vil David sikkert påstå er "sponsering"...

Nu vi lige snakker om Bourdain, så kan folk med BBC Food følge ham i
tv-serien "A cook's tour", som handler om hans tur (det er den tur han
skriver om i bogen af samme navn) rundt i verden, hvor han spiser
ting.

Knud
--
Fish swims up a river and hits a wall. Damn.

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-08-04 20:08

Knud Winckelmann wrote:

> [...]
> tv-serien "A cook's tour", som handler om hans tur (det er den tur han
> skriver om i bogen af samme navn) rundt i verden, hvor han spiser

Spiser han ting?!

/David

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 31-08-04 04:59

Således skrev David Rasmussen den Mon, 30 Aug 2004 21:08:25 +0200:

>Spiser han ting?!

Ja. Hovedparten er ganske madlignende, men der er visse retter, som er
ganske ualmindelige, set fra et vestligt synspunkt, og som han, på
trods af hele turens formål og hans åbne indgangsvinkel, ikke er
voldsomt begejstrede for.

Heraf ting.

Knud
--
Np: Jaco Pastorius - 04 Teen Town

Fra : -V-

Dato : 31-08-04 11:44

Knud Winckelmann wrote:

> [...]
> ganske ualmindelige, set fra et vestligt synspunkt, og som han, på
> trods af hele turens formål og hans åbne indgangsvinkel, ikke er

Pisse morsom bog!

'Kitchen Confidential' er efterhånden en nyklassiker, men 'A Cooks Tour' er
på trods af den lidt rodede opsætning enormt godt skrevet, og man kan mærke
hans entusiasme helt ud i de fingre, som holder på bogen.

En anden bog jeg nyligen er færdig med, er Michael Ruhlmans 'The Soul of a
Chef', som bl.a. fortæller om eksamen til Certified Master Chef på det
amerikanske kulinariske institut.

Hvis man selv synes at man er en innovativ kok og god køkkenhåndværker, så
får man tingene sat lidt i perspektiv efter at have læst den. Crazy stuff.

-V-

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 12:31

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Chef', som bl.a. fortæller om eksamen til Certified Master Chef på det
> amerikanske kulinariske institut.

....det amerikanske kulinariske institut...

Det virker som en joke hvis man tænker på fx. Super Size me !!

Fra : -V-

Dato : 31-08-04 12:57

Christian B. Andresen wrote:
> ...det amerikanske kulinariske institut...
>
> Det virker som en joke hvis man tænker på fx. Super Size me !!

Heh, ja.

Læs bogen. Du er velkommen til at låne den, jeg bor på Nørrebro i Kbh.

-V-

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 31-08-04 13:12

> Heh, ja.
>
> Læs bogen. Du er velkommen til at låne den, jeg bor på Nørrebro i Kbh.

Mange tak, men jeg bor i Østjylland, så det er lidt besværligt
Jeg tror låner den på biblioteket, og hvis brugbar er 1. julegaveønske klar.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-09-04 21:25

[-V- | Tue, 31 Aug 2004 12:43:35 +0200]

>'Kitchen Confidential' er efterhånden en nyklassiker, men 'A Cooks Tour' er
>på trods af den lidt rodede opsætning enormt godt skrevet, og man kan mærke
>hans entusiasme helt ud i de fingre, som holder på bogen.

Tak for anbefalingerne.

Btw, har du læst/set "The Taste Signature" af Thornton D. Mustard? Jeg har
kun HØRT om denne bog, men aldrig fundet den?

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Thomas Krogh

Dato : 12-09-04 22:05

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> wrote in message

(...)

> Tak for anbefalingerne.
>
> Btw, har du læst/set "The Taste Signature" af Thornton D. Mustard? Jeg
har
> kun HØRT om denne bog, men aldrig fundet den?

Amazon har den, men ikke på lager.

mvh

Thomas Krogh

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 12-09-04 22:37

[Thomas Krogh | Sun, 12 Sep 2004 23:05:13 +0200]

>Amazon har den, men ikke på lager.

Genialt, mange tak. Nu har jeg checket hos Amazon hver uge gennem de sidste
mange måneder, så hvis jeg blot at spurgt efter den hér tidligere, kunne jeg
havde sparet en masse tid :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : -V-

Dato : 12-09-04 22:46

Rene' Hjorth wrote:
> Tak for anbefalingerne.

NP.

Jeg går ud fra at du nu har læst den/dem?
Hvad synes du?

> Btw, har du læst/set "The Taste Signature" af Thornton D. Mustard?
> Jeg har kun HØRT om denne bog, men aldrig fundet den?

Nej, det siger mig ikke noget....men *fniiis*....det er da sjovt, at
forfatteren hedder 'mustard'....

Fortæl endeligt mere.

-V-

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 13-09-04 15:09

[-V- | Sun, 12 Sep 2004 23:46:04 +0200]

>Jeg går ud fra at du nu har læst den/dem?

Nope, kun hørt dem af omtale - og da jeg har ca. 600 madbøger, følte jeg at
det var på tide at ikke købe alt nyt og spændende :)

Men jeg har i dag bestilt "Kitchen Confidential", der er den af de nævnte
jeg har savnet længst, og ser frem til at læse den.

>Nej, det siger mig ikke noget....men *fniiis*....det er da sjovt, at
>forfatteren hedder 'mustard'....

Jeps :)

>Fortæl endeligt mere.

Jeg ved ikke så frygteligt meget om den udover at det er en bog der
omhandler vores smagssanser og hvordan man "designer" en typisk smag.

Vi ved jo alle at f.eks. en ret der sauce der mangler lidt fylde, kan få det
ved at f.eks. tilsætte lidt af 2 modsatrettede grundsmage (f.eks. surt og
sødt), men denne bog fortæller grundlaget for det og går nogle skridt
videre.

Jeg skal gerne fortælle mere når jeg har modtaget den og læst den :)

René
www.rene.hjorth.com

Fra : Thomas Krogh

Dato : 30-08-04 20:23

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> wrote in message

(...)

> [...]
> tv-serien "A cook's tour", som handler om hans tur (det er den tur han
> skriver om i bogen af samme navn) rundt i verden, hvor han spiser

Ah - tak for hintet. Jeg har netop bestilt bogen, men jeg er nødt til også
at se ham. Ren kult.

mvh

Thomas Krogh

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-08-04 14:44

Daniel W Johansen wrote:
> [...]
> kopierne
> er hule i håndtaget, andre ting jeg kan se det ved? G

Smut hellere ned og køb dig nogle Victorinox-knive - de koster 100-150
kroner, og er bedre knive end Global. Der er dog ingen blærerøvseffekt i
Victorinox' knive.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : bb

Dato : 21-08-04 15:48

>Smut hellere ned og køb dig nogle Victorinox-knive - de koster 100-150
>kroner, og er bedre knive end Global. Der er dog ingen blærerøvseffekt i
>Victorinox' knive.

http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2004/august/11_kokkeknive.htm

er det af egen erfaring, eller? :)

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-08-04 16:35

"bb" <vakseviggoNO@SPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2004/august/11_kokkeknive.htm
>
> er det af egen erfaring, eller? :)

Jeg købte én i Brugsen i sidste uge (99 kr).
Den er skap som ind i h...... og ligger godt i hånden.
Om jeg har kniv i den til resten af mit liv vil jo så vise sig
Jeg kan heller ikke komme til rette med Globals skafter; jeg synes, de
ligger dårligt i hånden.

Hilsen Inger

Fra : Morten Wartou

Dato : 21-08-04 17:36

> http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2004/august/11_kokkeknive.htm
>
> er det af egen erfaring, eller? :)

Hvis det ikke var af egen erfaring, ville jeg ikke skrive det. Jeg har haft
Victorinox i 7-8 år. Jeg har fået nogle Global-knive i gave, og de bruges
stort set aldrig.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 22-08-04 10:43

On Sat, 21 Aug 2004 16:47:57 +0200, bb wrote:

> http://www.dr.dk/rabatten/arkiv/2004/august/11_kokkeknive.htm er det af
> egen erfaring, eller? :)

Jeg har haft en Victorinox kokkekniv de sidste 4 år. Den er jeg nu meget
tilfreds med. Den ligger godt i min hånd og er udemærket balanceret. Kniven
er meget skarp og let at arbejde med.

Til at supplere den, har jeg også en OBH kokkekniv. Skæftet minder lidt om
Victorinoxen men stålet er noget tykkere, hvilket får den til at virke lidt
mere "solid".

--
Mvh. Lars

Fra : Loke

Dato : 22-08-04 12:40

On Sat, 21 Aug 2004 15:44:15 +0200, "Morten Wartou"
<detteskalfjernesnews@wartou.dk> wrote:

>Smut hellere ned og køb dig nogle Victorinox-knive - de koster 100-150
>kroner, og er bedre knive end Global. Der er dog ingen blærerøvseffekt i
>Victorinox' knive.

Globalknivenes greb er elendigt til en gennemsnitseuropæers
håndstørrelse og bladene knækker lidt for nemt hvis man taber dem på
et hårdt gulv, men derfra og så til at sammenligne dem ufavorabelt med
victorinox knivene som er gjort i 10 gange ringere stål det lyder lidt
weird.

Fra : Morten Wartou

Dato : 22-08-04 12:52

Loke wrote:

> [...]
> et hårdt gulv, men derfra og så til at sammenligne dem ufavorabelt med
> victorinox knivene som er gjort i 10 gange ringere stål det lyder lidt

Huhuh? Hvad baserer du det vanvittige udsagn på? Jeg har 7-8 år gamle
Victorinox som stadig skærer absolut fremragende, og holder sig bedre end
Globalknivene. Hvorfor skulle stålet være ringere - er det noget du har læst
på Globals hjemmeside?

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Loke

Dato : 25-08-04 07:09

On Sun, 22 Aug 2004 13:52:20 +0200, "Morten Wartou"
> [...]

>Globalknivene. Hvorfor skulle stålet være ringere - er det noget du har læst

Jeg kender ikke globalknivenes hjemmeside :)
Jeg har prøvet at arbejde med dem OG victorinox.

Alderen har normalt ikke noget med om knivene skærer godt eller ej;
det betyder nok mere om man husker at give dem med polerstålet og hvem
der sliber dem op nu og da. Det kan iøvrigt være dine knive er i en
bedre legering end det de bruger nu.

Japanerne gør sig i det bedste stål, uden sammenligning.
Det er en tradition, det reneste stål brugt i knive og sjovt nok også
det hårdest hærdede er japansk.

Jeg bryder mig ikke specielt om global men stålet fejler nu engang
ikke noget, de er langsommme at slibe op men de holder altså skæret
aldeles udemærket.

Jeg bruger selv mac og min yndlingskniv er en der ikke er rustfri,
uforlignelig og ikke specielt dyr.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-08-04 10:46

"Loke" <[baijxz at mailme dot dk]ignore@this.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Japanerne gør sig i det bedste stål, uden sammenligning.
> Det er en tradition, det reneste stål brugt i knive og sjovt nok også

For mange samuraifilm.
Hvis ikke så forklar hvorfor og hvor du har det fra.

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-08-04 11:26

Jonas Kofod wrote:

> For mange samuraifilm.
> Hvis ikke så forklar hvorfor og hvor du har det fra.

Ja, og hvorfor man hører om så mange Global-knive hvis blad knækker ved
stød eller tab.

/David

Fra : Loke

Dato : 31-08-04 12:45

On Wed, 25 Aug 2004 12:25:59 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Ja, og hvorfor man hører om så mange Global-knive hvis blad knækker ved
>stød eller tab.
>
>/David

og sjovt nok også
det hårdest hærdede er japansk. SIC

tjek selv på knivfirmaernes hjemmesider om de opgiver hårdhed
(rockwell hardness RH)

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-08-04 14:03

Loke wrote:

> og sjovt nok også
> det hårdest hærdede er japansk. SIC
>
> tjek selv på knivfirmaernes hjemmesider om de opgiver hårdhed
> (rockwell hardness RH)

Øh?

/David

Fra : Loke

Dato : 31-08-04 12:39

On Wed, 25 Aug 2004 11:45:54 +0200, "Jonas Kofod"
<KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> wrote:

>For mange samuraifilm.
>Hvis ikke så forklar hvorfor og hvor du har det fra.

læs en eller flere bøger om smedeteknik metallurgi og japan.

du har en meget grim vane med at antyde at du anser andres viden for
uholdbar, samtidig med at du kommer med en lettere barnlig forklaring
på andres kilder.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 31-08-04 15:23

> læs en eller flere bøger om smedeteknik metallurgi og japan.

Øhh - og omhandler teknologi der anvendes i dag?
Den smedeteknik og metallurgi du kan læse om i bøger om Japan er
dokumentariske historiebøger.
Danmark laver heller ikke de bedste plove fordi jeg kan læse det i en eller
anden bog fra frilandsmuseet.
Ægypten er ikke de bedste i byggebranchen fordi du kan læse at de byggede
pyramiderne.
De håndværk og metoder samt viden der er indenfor traditionelt japansk
smedning er på ingen måde relevant for fremstilling af stål og legeringer i
dag.
Knivfremstilling som det foregår i dag 2100 har intet at gøre med japansk
"smedeteknik".

Så hold dine ninjabøger til hvor de har relevans.

> du har en meget grim vane med at antyde at du anser andres viden for
> uholdbar, samtidig med at du kommer med en lettere barnlig forklaring
> på andres kilder.

Jeg antyder ikke at din viden er uholdbar - jeg ved den er forkert - og jeg
bad dig om at begrunde den. Hvilket du ikke formåede.
Hvor er det jeg har forklaret andres kilder?

Fra : Nette

Dato : 21-08-04 18:31

"Daniel W Johansen" skrev

> Tænker lidt på at smutte ned i alta på mandag og købe mig et par af de
> knive de har på tilbud, men hvad er jeres erfaringer med disse global
> knive (tænker på g-1 til 399kr., g-5 til 399kr., gs-3 til 299kr.).

Disse knive blev anmeldt i Rabatten i sidste uge. Kokken der afprøvede dem,
sagde at de da var ok, men når han så på prisen i forhold til
Victorianoxknivene, så var det mere designet end kvaliteten man betale for.
Han ville ikke selv ofre pengene på dem.

Personligt har jeg set to ægte Globalknive knække, uden de blev mishandlet!
Så ægte eller uægte.... Jeg ville ikke bruge pengene på dem.
Forøvrigt er de heller ikke særlig gode at holde i hånden, og eftersom det
jo er det der er meningen med dem....

I blandt de kokke jeg kender og dem jeg har arbejdet sammen med, har jeg
ikke set Globalknive, hverken i deres knivsæt til arbejdsbrug eller det
derhjem til.

> og min el flue smækker brændte sammen forleden også.

Render den selv rundt i stuen og fanger fluerne???
Hmm..man kan også få en peberkværn med lys i....

Nette

Fra : Danielw

Dato : 22-08-04 02:28

Tak for alle de gode råd, vil tage ned på mandag og ihvertfald bare
prøve at holde på dem.. Så må jeg da kunne mærke om de passer til min
hånd, gør de vil jeg da ihvertfald kraftigt overveje dem.

Det med designet og prisen har jeg ikke et problem med, da jeg netop er
brændt lidt lun på disse knive pga. designet. Det er værktøj, men man
kan ikke komme uden om at en magnet blok på væggen med disse knive i
køkkenet ikke pynter satans meget! :)

mht. el fluesmækkeren Nette, ja så er det en fluesmækker formet som en
tennis ketche med en masse små filter og net, man svinger den så i
luften hen mod en flue.. når fluen ryger ind i nettet siger det KNALD
PAV og man ser en pæn stor gnist og fluen styrter nærmest mod jorden med
ild i rumpeten :).. den er ihvertfald færdig og død.

Den vejer en del, ligger utrolig dårligt i hånden, og når man svinger er
man bange for at ramme det fine antikke porcelæn.. og kan langt fra
erstatte en god gammel dags fluesmækker, men det er en fantatisk
underholdning på en sommeraften med et par øl med vennerne hvor fluerne
og hvepsene nærmest kæmper om ens elskede aftens mad. :D

Fra : Nette

Dato : 22-08-04 06:39

"Danielw" skrev

> [...]
> underholdning på en sommeraften med et par øl med vennerne hvor fluerne
> og hvepsene nærmest kæmper om ens elskede aftens mad. :D

*LOL* Det kunne jeg forestille mig. Jeg har godt nok aldrig hørt om en sådan
før.... Jeg har meget at lære endnu. Tak for forklaringen.

Nette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-04 10:26

"Danielw" <danielwj@FJERNMIGpc.dk> wrote in message
> Tak for alle de gode råd, vil tage ned på mandag og ihvertfald bare
> prøve at holde på dem.. Så må jeg da kunne mærke om de passer til min
> hånd, gør de vil jeg da ihvertfald kraftigt overveje dem.

Bor du i nærheden af www.hwl.dk er de et besøg værd.

Der finder du:

DICK
FROST/MORA
GIESSER
GLOBAL
GRANTON
MAC
STIREX
SWIBO
TOJIRO KNIVE
VICTORINOX
ZWILLING
WENGER

Fra : Jens Bruun

Dato : 23-08-04 14:50

"Daniel W Johansen" <danielwj@pc.dk> wrote in message

> Har
> læst mig til at jeg kan kende forskel på kopi og ægte ved at kopierne
> er hule i håndtaget, andre ting jeg kan se det ved?

Global-knive er også hule, men har sand i hulrummet. Du skulle derfor kunne
lytte dig frem til, om kniven er ægte, idet du skal kunne høre løst sand i
håndgrebet, når du ryster kniven.

--
-Jens B.