Gips og brændeovn
Fra : Puk

Dato : 17-08-04 10:28

Hej alle sammen

Min kæreste og jeg skal have en ny brændeovn. Den væg som brændeovnen skal
stå op ad skal imidlertid efterisoleres indvendigt.

Vi havde egentlig tænkt os at gøre som på de andre vægge vi har lavet.
Altså sætte et træskelet op, smide noget Rockwool i og sætte nogle
gipsplader op. Men der er vist noget med gips og brændeovne.

Må der overhovedet være gips på en væg bag en brændeovn?
Hvis ja, så må der være nogle regler om afstand til væggen for brændeovnen.
Og hvad med det sted hvor røret fra brændeovnen føres ind i væggen til
skorstenen som ligger bag væggen (vores skorsten sidder på ydersiden af
huset og er altså ikke synlig indefra ud over hullet i væggen)?

Kender nogen et sted, hvor jeg kan læse om disse ting?

Hvis man ikke må sætte gips bag en brændeovn, hvad gør man så omkring
brændeovnen?

Mange hilsner
Puk

Fra : Puk

Dato : 17-08-04 10:39

"Puk" <NoSpam@thankyou.com> wrote in message

Nogle gange kan jeg altså ikke beskyldes for at være specielt kløgtig.

Umiddelbart efter at have skrevet mit indlæg her, fik jeg den geniale idé at
ringe til skorstensfejeren og spørge mig frem.

Han fortalte mig, at man godt må lave gipsvægge bag en brændeovn, man skal
blot holde afstanden som angivet for den specifikke ovn til brandbart
materiale. Så godt så langt. Jeg må altså godt sætte gipsvægge bag
brændeovnen så længe jeg sørge for at stille den i den rette afstand til
gipsvæggen.

MEN hvad angår røgrøret så skal der ifølge skorstensfejeren være en afstand
på 30 cm fra dette rør og til brandbart materiale.

Så hvad gør man så omkring røret? Man må jo skulle lave et hul i gipspladen
på den rette størrelse og så sætte noget andet der end lige gips. Men hvad
og hvordan bærer man sig ad?

Jeg vil jo stå med et træskelet med Rockwool i og så ellers skulle sætte en
anden beklædning end gips rundt om røret. Hvordan bærer jeg mig ad med det?
Og hvad kunne det være? Kan man sætte en metalplade af en art direkte på
træskellet? Så kunne man jo sætte en metalplade fra gulvet og op til 30 cm
over røgrørets top og så ud i den rette bredde. Men kan det overhovedet
lade sig gøre?

Andre forslag?

Mange hilsner
Puk

Fra : Leonard

Dato : 17-08-04 12:03

> [...]

>på den rette størrelse og så sætte noget andet der end lige gips. Men hvad

Og her går jeg og tror at gips er brandhæmmende.
Så vidt jeg ved bruges gipslofter i etageadskillelser til at
brandsikre med, nogengange ved at lægge 2 lag gips ovenpå hinanden.
I gamle dage brugte man pudslofter.

Bag min brændeovn er der gipsvæg, i resten af stuen er det bløde
masonitplader der gemmer sig under tapetet.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-08-04 12:26

> Og her går jeg og tror at gips er brandhæmmende.

Ikke længere - tro mig.

(Fra ham der skulle have flyttet sit fyr 20 cm længere væk fra væggen
grundet samme problem!)

Jesper

Fra : Jesper Hansen

Dato : 17-08-04 12:24

> Så hvad gør man så omkring røret? Man må jo skulle lave et hul i gipspladen
> på den rette størrelse og så sætte noget andet der end lige gips. Men hvad
> og hvordan bærer man sig ad?

Hej.

Jeg står lidt med samme problem (træhus i massivt træ). Min
skorstensfejer sagde til mig at jeg skulle købe et isoleret røgrør og
føre igennem - så skal der blot være 5 cm. Dette passer med den "krans"
man kan købe og sætte udenom. Nu mangler jeg bar at finde nogle
isolerede røgrør, skorstensrør vil jeg tro.

Hvis du finder nogle så sig lige til.

Mvh

Jesper.

Fra : Puk

Dato : 17-08-04 13:48

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> wrote in message

Hej Jesper

> [...]
> man kan købe og sætte udenom. Nu mangler jeg bar at finde nogle
> isolerede røgrør, skorstensrør vil jeg tro.

Nu har jeg søgt lidt rundt på nettet, men det vil jeg gå ud fra, at du også
selv har prøvet.

Jeg har ikke umiddelbart fundet noget. Jeg fandt dog dette lille stykke
tekst:

http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=XF
CBACE7E6C0D8CDEC1256D920069B43F

Jeg bed mig fast i denne sætning:

"I stedet for at få det eksisterende rør isoleret, kan du bede en
vvs-installatør udskifte røgrøret med et præisoleret rør, godkendt af
Boligministeriet. Sådanne rør har en pæn finish, så du ikke behøver at
skjule det."

Resten af teksten har ikke så meget relevans for mig i hvert fald.
Men jeg tror, jeg vil prøve at tage fat i en VVS forretning og høre dem,
hvor man får fat på sådan nogle præisolerede røgrør henne.

Jeg vil naturligvis stadigvæk meget gerne høre fra alle som måtte have gode
råd til løsninger.

Mange hilsner
Puk

Fra : Puk

Dato : 17-08-04 14:04

"Puk" <NoSpam@thankyou.com> wrote in message

Og så fandt jeg også lige en side på nettet der fortæller lidt om pladerne.

http://www.ivarsson.dk/sw50.asp

Mange hilsner
Puk

Fra : BoBr

Dato : 22-08-04 21:30

Maria har ret.

Stålreglar, isolering og en special fibergips, så er den i vinkel. Tag
billeder af stål konstruktion og pladen, inden du sætter tappet på. Gem
kvitteringen som bevis på du har købt sådan en plade (min skorstensfejer
ville se den da det skulle godkendes)

Bo Br

Fra : Puk

Dato : 17-08-04 14:02

"Puk" <NoSpam@thankyou.com> wrote in message

Hej alle sammen

> Hvis man ikke må sætte gips bag en brændeovn, hvad gør man så omkring
> brændeovnen?

Jeg har meget muligt selv fundet en løsning.

Man kan bruge nogle såkaldte Masterboard plader. Der er tale om
kalciumsilicat plader, som jeg via lidt Googleri fandt anbefalet på en
spøgsmåls og svars side hos skorstensfejerlauget. Disse plader er ikke
brandbare. Bag en brændeovn skal de sættes op med stålreglar og ikke
trælægter (igen af hensyn til brandfare). Sådan en plade kan man lade et
røgrør passere lige igennem uden at det er præisoleret.

Jeg kunne forestille mig, at dette kunne blive løsningen for os.

Er andre interesserede kan man på 73 66 19 95 få oplyst nærmeste forhandler.

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-08-04 18:07

> Jeg har meget muligt selv fundet en løsning.
>
> Man kan bruge nogle såkaldte Masterboard plader. Der er tale om

Du kan da bare købe en plade brandgips. Skal sættes på stålreglar lige
omkring skorstenen, men de er også lettere at arbejde med end trælægter.

Mvh Maria