dynamisk IP og DNS
Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-04 12:51

Jeg har i forbindelse med en kommende flytning flyttet mine websider og
min mail, til en server der ikke står hjemme hos mig selv, da jeg ikke
regner med fortsat at have fast IP.

Derudover har jeg en dyndns service hos dyndns.dk, men jeg vil gerne
lade ét af mine subdomainer fortsætte med at pege på min egen maskine.
Mit domaine er i DNS hos gratisdns.dk.

Jeg tror jeg er blevet søndagsdum, for jeg kan ikke lige overskue hvad
det er jeg skal lade pege på hvad og hviket records jeg skal ændre på.

min dyndns er reippuert.dyndns.dk og den fungerer såvidt jeg kan se
fint og opdaterer som den skal fra et script der kører i en crontab.

Det jeg vil er mit subdomaine g5.reippuert.dk skal pege på
reippuert.dyndns.dk - men ikke via an url forward, idet jeg ønsker
andre services end web osse skal kunne tilgås på min egen maskine via
subdomainet g5.reippuert.dk.

Lige nu siger min feriesløvede hjerne mig, at jeg skal lade min dyndns
service stå som den er - og lave en A record på min DNS, så min zone
kommer til at se således ud:

localhost.reippuert.dk. IN A 127.0.0.1
reippuert.dk. IN A 212.242.146.209
*.reippuert.dk. IN A 212.242.146.209
g5.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dyndns.dk.
reippuert.dk. 3h IN MX 10 reippuert.dk.

Spørgsmålet er bare om min hjerne fungerer efter hensigten?

mht min apache er jeg osse i tvivl - skal jeg lade den virtuelle host
som skal kunne tilgås fra internettet svare på reippuert.dyndns.dk eller
g5.reippuert.dk eller * ?

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-08-04 13:13

In article <m9v3v1-kd2.ln1@G5.reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> reippuert.dk. IN A 212.242.146.209
> *.reippuert.dk. IN A 212.242.146.209
> g5.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dyndns.dk.

Man kan da ikke lade et CNAME pege på en URL. Det skal være en
IP-adresse. Nu er jeg jo ikke ekspert, men kan du ikke bruger A-records
til det hele? Og hvilken mailudveksler bruger du? Den skal måske bare
bruge din A-record?
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-04 13:55

In dk.edb.mac Henrik Münster <henry@muenster.dk> wrote:

> Man kan da ikke lade et CNAME pege på en URL. Det skal være en
> IP-adresse. Nu er jeg jo ikke ekspert, men kan du ikke bruger A-records
> til det hele?

Nej ikke til G5.reippuert.dk idet jeg ikke efter 1/9 har fast IP
adresse. Men men dyndns servicen vil det IP nummer reippuert.dyndns.dk
skal pege på blive opdateret hvert 10. minut.

> Og hvilken mailudveksler bruger du? Den skal måske bare
> bruge din A-record?

Den skal bare bruge min A record - det er én og samme server.

Der er iøvrigt én ting der driller, nemlig stjerne aliaset - det får
bare fat i den webside som er nummer 1 virtualhost på servern - og
ikke den tiltænkte virtualhost reippuert.dk

Jeg har nu ændret stjernealiaset til et en CNAME record istedet, og
ser om det løser problemet. dvs:

*.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dk.

Men betyder det så ikke at mine websider blog.reippuert.dk og
gallery.reippuert.dk så osse havner på reippuert.dk? - og jeg dermed
så skal oprette A records for dem?

....jeg er vitterlig søndagsdÅm :(

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-04 14:08

In dk.edb.mac Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]

> Men betyder det så ikke at mine websider blog.reippuert.dk og
> gallery.reippuert.dk så osse havner på reippuert.dk? - og jeg dermed

Nu har jeg i al fald ændret på min zone så den ser således ud:

localhost.reippuert.dk. IN A 127.0.0.1
reippuert.dk. IN A 212.242.146.209
gallery.reippuert.dk. IN A 212.242.146.209
blog.reippuert.dk. IN A 212.242.146.209
*.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dk.
g5.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dyndns.dk.
reippuert.dk. 3h IN MX 10 reippuert.dk.

ulempen ved den løsning er, at jeg skal ind og oprette en ny A record
hver gang jeg tilføjer en virtual host på et subdomaine

....håber at dumheden er aftagende og venter med spænding på alverdens
DNS servere opdtaeres.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-08-04 17:18

On Sun, 15 Aug 2004 14:12:53 +0200, "Henrik Münster"
<henry@muenster.dk> wrote:

> Man kan da ikke lade et CNAME pege på en URL. Det skal være en
> IP-adresse.

For det første, er reippuert.dyndns.dk ikke en URL, men et
hostnavn. For det andet skal et CNAME (et alias) netop *ikke*
pege på en adresse men på et hostnavn, ellers var det jo ikke et
alias.

-A

Fra : Peter Larsen

Dato : 15-08-04 14:05

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> localhost.reippuert.dk. IN A 127.0.0.1
> reippuert.dk. IN A 212.242.146.209

laver du til en url forward.. (hvis den skal ramme din dyndns adresse)
dvs. reippuert.dk -> www.reippuert.dk (uden frames og uden wildcard)

> *.reippuert.dk. IN A 212.242.146.209

laves om til en cname record.. hvis den skal ramme din dyndns..
*.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dyndns.dk.

> g5.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dyndns.dk.

fin.. men unødig hvis ovenstående med * record peger samme sted hen..

> reippuert.dk. 3h IN MX 10 reippuert.dk.

hvis din mailserver er på din dyndns, så skal den ændres til:

reippuert.dk. 3h IN MX 10 reippuert.dyndns.dk.

vær i øvrigt opmærksom på port 25 spærringer, se i vores faq spørgsmål
25..

> mht min apache er jeg osse i tvivl - skal jeg lade den virtuelle host
> som skal kunne tilgås fra internettet svare på reippuert.dyndns.dk
> eller g5.reippuert.dk eller * ?

i pricippet alle dem den skal svare på..

--
regards, Peter Larsen - GratisDNS.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-04 16:02

In dk.edb.mac Peter Larsen <mail@czar.dk> wrote:

> laver du til en url forward.. (hvis den skal ramme din dyndns adresse)
> dvs. reippuert.dk -> www.reippuert.dk (uden frames og uden wildcard)

Det skal den ikke den peger allerede der hvor den skal pege - på en
udenbys statisk IP adresse hvor min primære web & mailserver er.

> laves om til en cname record.. hvis den skal ramme din dyndns..
> *.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dyndns.dk.

Jeg har lavet den om til en CNAME men den skal pege på reippuert.dk.
Burde alle subdomainer der ikke er i DNS så ik' ryge til reippuert.dk?
Det gjorde de ikke før.

> fin.. men unødig hvis ovenstående med * record peger samme sted hen..

Stjerne recorden skal ikke pege på dyndns'en. dyndns'en er min hjemme
maskine (G5). kun g5.reippuert.dk skal pege på dyndns'en.

> hvis din mailserver er på din dyndns, så skal den ændres til:
>
> reippuert.dk. 3h IN MX 10 reippuert.dyndns.dk.
>
> vær i øvrigt opmærksom på port 25 spærringer, se i vores faq spørgsmål
> 25..

Mailserveren skal ikke på dyndns. så den er i orden.

> i pricippet alle dem den skal svare på.

Ok.

Nu ser min zone således ud:

[...]

Dyndns'en er min egen maskine, alle dens services skal kunne nås ude
fra på g5.reippuert.dk.

212.242.146.209 er den maskine der hoster følgende:

mail på      reippuert.dk
webside #1 på   reippuert.dk
webside #2 på   blog.reippuert.dk
webside #3 på   gallery.reippuert.dk

Med ovenstående DNS opsætning vil et webside opslag på
forkert.reippuert.dk få fat i webside #1 på reippuert.dk, ik?

Det fik et sådan oplsag ikke da jeg havde stjerne aliaset i A record.
Der fik det bare fat i default hosten på min webserver.

Fra : Pernille Jensen

Dato : 15-08-04 17:13

> [...]

> Det fik et sådan oplsag ikke da jeg havde stjerne aliaset i A record.
> Der fik det bare fat i default hosten på min webserver.

Hvis ikke forkert.reippuert.dk er angivet i en VirtualHost container i
httpd.conf, så vil den altid få fat i default hosten. Det er ligemeget
om du bruger CNAME eller A record.

- Pernille

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-04 19:22

Pernille Jensen <pernille@ixserve.invalid> wrote:

> Hvis ikke forkert.reippuert.dk er angivet i en VirtualHost container i
> httpd.conf, så vil den altid få fat i default hosten. Det er ligemeget
> om du bruger CNAME eller A record.

øvs... det anede mig. Jeg nuker min stjerne record, da det ikke
længere er mig der bestemmer hvilket site der er default.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 15-08-04 17:21

On Sun, 15 Aug 2004 13:50:46 +0200, Morten Reippuert
> [...]

> kommer til at se således ud:

> g5.reippuert.dk. IN CNAME reippuert.dyndns.dk.

Det er rigtigt. Husk at give dig tid til at vente på at
ændringerne slå igennem. Ændringer i DNS er ikke øjeblikkelige.

> skal jeg lade den virtuelle host som skal kunne tilgås fra internettet
> svare på reippuert.dyndns.dk eller g5.reippuert.dk eller * ?

Det sidste. Web-serveren ser efter host-delen i HTTP-headeren, og
det klienten (browseren) ved er jo, at den vil snakke med
g5.reippuert.dk, så det er hvad den sender med.

-A

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-04 19:03

In dk.edb.mac Asbjorn Hojmark <Asbjorn@hojmark.org> wrote:

> Det sidste. Web-serveren ser efter host-delen i HTTP-headeren, og
> det klienten (browseren) ved er jo, at den vil snakke med
> g5.reippuert.dk, så det er hvad den sender med.

mange tak