Airport spørgsmål.
Fra : Jens Peter Troelsen

Dato : 09-05-01 19:47

Hej NG,

Jeg skal lave et nætværk herhjemme mellem 2 pc'er og en iMac. For ikke at
skulle lave for mange huller og trække for mange kabler, tænkte jeg på at
købe en AirPort station og forbinde de 3 computere med hinanden. Jeg har
engang hørt at det skulle være muligt, men på Apples AirPorts side står der
at det kun er muligt med iMac, iBook osv...

Nogle der ved mere, eller har gode/dårlige erfrainger.

Det skal lige siges at jeg får en fast stofanet forbindelse, hvis det har
nogen betydning.

Med venlig hilsen

Jens Peter Troelsen
---

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-05-01 20:33

"Jens Peter Troelsen" <Hallo@jens-peter.dk> wrote in

> [...]
> side står der at det kun er muligt med iMac, iBook osv...
>
> Nogle der ved mere, eller har gode/dårlige erfrainger.

Ikke at jeg har personlige erfaringer med dette, men da Airport sådan set
bare er Apple's navn for IEEE 802.11 standarden, så virker den fint med
andre produkter, som overholder denne. På adressen
<http://www.nemdirect.dk/product.asp?sku=8010045&shop=pc> kan du se et PCI-
kort til PC'ere, som giver samme funktionalitet som Apple's lille Airport
kort. PCI-kortet koster bare det dobbelte...

--
René

Fra : Anders

Dato : 09-05-01 20:59

René skrev

> [...]
> kort til PC'ere, som giver samme funktionalitet som Apple's lille Airport
> kort. PCI-kortet koster bare det dobbelte...

Er det kort andet end et PCI til PCICIA (eller hvad det nu hedder) adaptor?
Så vidt jeg kan se skal selve Wawelan kortet købes seperat. Det er godt nok
dyrt. Det må sku da kunne gøres billigere?

Anders

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 11-05-01 11:55

Anders <ajk@mac.com> wrote:

> Er det kort andet end et PCI til PCICIA (eller hvad det nu hedder) adaptor?

Orinoco/Lucent har valgt kun at producere eet kort (PCMCIA), og så sælge
en separat PCI->PCMCIA adapter. Men der findes andre fabrikater som har
en ren PCI-løsning, som kan være lidt billigere -- til gengæld er det
altså ikke en lige så fleksibel investering som et Orinoco-kort der kan
genbruges i en bærbar, selvom det er købt til en stationær.

> Så vidt jeg kan se skal selve Wawelan kortet købes seperat. Det er godt nok
> dyrt. Det må sku da kunne gøres billigere?

kig på www.edbpriser.dk under netværk/wireless (svjh). Der finder du en
række andre fabrikater. De burde være kompatible med hinanden således at
du kan bruge et Apple Airport-kort i Mac'en, en anden type kort i
pc'erne og en gateway af et helt 3. fabrikat (du kan evt. også undvære
gateway'en og lade en af maskinerne fungere som gateway for resten --
men så skal den holdes tændt hele tiden).

Nogen gange kan man finde nogle gode priser på nogle start-kits med en
gateway og 1-2 kort.

/hc

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 09-05-01 23:58

> [...]

> Nogle der ved mere, eller har gode/dårlige erfrainger.
>
> Det skal lige siges at jeg får en fast stofanet forbindelse, hvis det har

Airport virker meget overbevisende. (Jeg har selv lige fået en Airport
base som nu giver min Pismo netadgang overalt i huset.)

Da den overholder den fælles 802.11b standard for 11Mbit trådløs netværk
kan den sagtens bruges med PC. Den skal blot konfigureres via din iMac.

Jeg har selv kikket lidt efter et PCI kort til PC, og det ser ud til, at
de endnu er noget dyre. Noget af det billigste jeg har fundet er D-Links
kort til ca. kr. 1600,- (Kombination af PCMCIA kort og holder, men solgt
sammen som ét produkt.)

Til gengæld er bl.a. D-link m.fl. basestationer ved at komme ned i
priser der minder om Apples, og mon ikke de i løbet af dette år falder
endnu mere. Jeg tror faktisk at der er et stort marked for produkterne
hvis blot prisen var det halve

Under alle omstændigheder så virker teknologien bag airport bare rigtig
fint: Så'n en aften som i aften på terrassen, hvor varmen endnu er i
luften og man sidder med den bærbar på skødet og kan læse de sidste
nyheder fra ind- og udland på nettet serveret via Airport... ja så er
man "hooked".

/Martin