Hvilke planter/blomster?
Fra : Kari Eiffert

Dato : 15-08-04 09:02

Hejsa!

Jeg har et lille spørgsmål fra mine forældre. De har et lille bed hvor der
er sol stort set det meste af dagen og efterfølgende jo så også meget tørt.
Hvad kan vokse der? Det må ikke brede sig for meget, da beddet nok er langt
men ikke så dybt. Håber I kan hjælpe

Mvh Kari

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-08-04 20:32

On Sun, 15 Aug 2004 10:02:09 +0200, "Kari Eiffert"
<kari.eiffert.nospam@mail.dk> wrote:

> [...]
>Hvad kan vokse der? Det må ikke brede sig for meget, da beddet nok er langt

Jeg er jo stor fan af Bjergmynte (kaldes også for Voldtimian),
Calamintha nepeta. Det er en lav staude, ca. 30 cm høj, med svagt
lyseblå blomster (næsten hvide). Den dufter så herligt at pebermynte og
er ikke slem til at brede sig. Den tåler tørke vældig godt.

Lavendel tåler også sol og tørke. Det samme gør almindelig timian.

Men der er masser af andre muligheder.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-04 21:49

Alle planter med gråfiltede blade er tilpassede vandmangel. Haveklinte er et
eksempel. Men der er andre, også ikke gråfiltede. Jeg nævner lige i flæng
Soløje med lang blomstring, og Rørblomst. Der er efterhånden god besked at
finde på planteskolernes plantebeskrivelser, og Nettet. God jagt.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Achmann

Dato : 16-08-04 17:44

Og jeg tilføjer:

Skt. Hans Urt (30-40 cm) er som skabt til et sådant sted!

Af andre tørke-tålende så er der jo også lavendel (40-50 cm).

Af lavere arter, er der jo et væld af stenbedsplanter at kaste sig over.
De fleste er rimeligt lette at styre.

Nu nævntes en mynteart. Den er OK, men spring generelt mynter over!

Jan

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-08-04 19:48

On Mon, 16 Aug 2004 18:44:29 +0200, "Jan Achmann" <achmann@city.dk>
wrote:

> Nu nævntes en mynteart. Den er OK, men spring generelt mynter over!

Calamintha har som sådan ikke noget med rigtige mynter at gøre. Rigtige
mynter har det for det meste også bedst på en ikke for tør jord.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kari Eiffert

Dato : 16-08-04 20:59

Tak for alle svarene. Jeg tror nok der er noget hun kan bruge. Men har I
mere så bare kom med det. Det må også meget gerne fylde lidt i højden.
Hun er vild med krydderurter og har allerede et kæmpe bed med diverse slags,
så hun søger efter lidt andet. Men der er nu meget godt at starte med.
Det er ikke sådan, når man lige pludselig bliver træt af at bed har set ud
på en bestemt måde de sidste 20 år. Så nu skal der ske noget

Tusind tak

Mvh Kari

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-04 23:23

"Kari Eiffert" <kari.eiffert.nospam@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tørt.
> Hvad kan vokse der? Det må ikke brede sig for meget, da beddet nok er

I mit tilsvarende bed har jeg blandt andet engelskgræs (både den almindelige
lille art Armeria maritima, men også den knapt så kendte store art Armeria
pseudarmeria, som bliver 50-60 cm. høj og er velegnet til afskæring),
lammeøre (de breder sig godt nok en del), liljer, husløg, storkenæb (bemærk
at ikke alle storkenæb kan klare en tør og solrig placering), sct. hansurt,
rød stenurt, kongelys, perlekurv, staudevalmue (Papaver orientale),
bakkenellike, sandnellike, lyngfloks, røllike (både pragtrøllike Achillea
filipendulina og alm. røllike Achillea millefolium, som fås i mange
forskellige farver), pragtskær/lampepudser, mandstro og en selvsået akeleje,
som trives fint der, selvom det ikke lige er de vækstforhold, man anbefaler
til akelejer.

Hilsen Rebekka