Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et godt portræt - Hvad er retningslinjerne~
Fra : Thomas

Dato : 15-08-04 07:04

Hej NG

Er der en der lige (forhåbentlig) kort kan fortælle mig, hvilke basale ting
der skal være i orden for at lave et godt portræt? Jeg har et Canon
Powershot 70 og der er indstilling til portræt fotografering, men kunne godt
lige tænke mig at høre:

1. Hvordan et kamera egentlig manuelt sættes op til opgaven (når ser man
bort fra den indbyggede funktion, som dog giver nogle udemærkede billeder) ?

2. Hvordan skal personen stå? Indefor, udenfor, lys, baggrund (type og
afstand hertil), kameravinkel verticalt og horisontalt osv.?

3. Sort/ hvide portrætter synes jeg kan se fantastiske ud, men skal man på
forhånd lave indstillinger efter det? For det er ikke altid at mine
billeder bliver "spændende" af at man bare laver det til sort/ hvid på
computeren bagefter

På forhånd tak

Thomas

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-08-04 07:37

"Thomas" <bambanosReMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> der skal være i orden for at lave et godt portræt? Jeg har et Canon
> Powershot 70 og der er indstilling til portræt fotografering, men kunne

Et billedet, også et portræt, kan laves på mange måder, der alle kan give
gode (omend forskellige) resultater.
Metoden afhænger af hvad man vil opnå, så det ville være forkert at give en
eller flere få regler.

> 1. Hvordan et kamera egentlig manuelt sættes op til opgaven (når ser man
> bort fra den indbyggede funktion, som dog giver nogle udemærkede billeder)
?

En måde er: Du lysmåler på det du ønsker skal hovedindholdet. Vælger bl. og
tid så de (se i ø. v. hjørne på LCD) passer sammen. Til portræt foretrækker
de fleste lille dybdeskarphed så baggrunden bliver uskarp ( og det er det,
portrætprogrammet i dit kamera prøver)
Stor blændeåbning (lille tal) giver dette

> 2. Hvordan skal personen stå? Indefor, udenfor, lys, baggrund (type og
> afstand hertil), kameravinkel verticalt og horisontalt osv.?

Kommen an på hvad du vil, men høj sol er svær at håndtere

> [...]

> forhånd lave indstillinger efter det? For det er ikke altid at mine
> billeder bliver "spændende" af at man bare laver det til sort/ hvid på

De fleste mener vist at BW bør laves i billedredig. prgrm. Tog i går ca 50
billeder med min A70 i BW fordi jeg ville prøve rødfiltrering ..........de
fleste er allerede smidt ud igen. En billig dig som A70 kan slet ikke
håndtere den stor kontrast og den algoritme(?) kameraet benytter til BW
giver mærkeligt flade billeder.
Se evt på luminuos-landscape.com/tutorials/b-w_better.
Eller
computer-darkroom.com/tutorials/tutorial_2
eller eller eller............

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-08-04 10:35

Thomas skrev:

> 2. Hvordan skal personen stå? Indefor, udenfor, lys, baggrund (type
> og afstand hertil), kameravinkel verticalt og horisontalt osv.?

Kom blot til at tænke på denne:

http://www.lotte-m.dk/fotografi_klassisk_lys.shtml

Kim

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 15-08-04 11:36

> [...]

> forhånd lave indstillinger efter det? For det er ikke altid at mine
> billeder bliver "spændende" af at man bare laver det til sort/ hvid på

Der er mange detaljer man skal være opmærksom på ved portrætfotografering.
Dybdeskarphed, dvs blændeåbning. Objektivets brændvidde ved Alm. SLR-kamera
er det foretrukne objektiv 85 -135 mm Ved digitalkamera vel omkring 3x zoom.
Vær opmærksom på baggrunden, hvis du ikke selv kan kontrollere den i form af
kunstig baggrund.
Ofte stikker der ting op bag personen/erne, så de på billedet har lygtepæle
voksende ud af hovedet og lign.

Lyset skal du være særligt opmærksom på. Fotograferer du med solen i ryggen,
vil dit motiv sidde og misse med øjnene. Lav sol giver ofte hårde lange
skygger og rigtig høj sol giver ofte slagskygger under næsen og hagen.
Udendørs giver modlys med fillflash oftest det bedste resultat - lad
personen sidde lidt med solen i ryggen, før du tager billedet, så bliver
pupillerne større, og portrættet mere nærværende. Et portræt med en
solnedgang i baggrunden kan være et rigtigt godt billede. (kun med himlen
som baggrund)

Med hensyn til blænden gælder det at holde en høj blændeåbning, altså lavt
blændetal, men heller ikke så lavt, at ørerne er uskarpe, når næsen er
skarp.
Det gælder om at gøre baggrunden så sløret som muligt.
Derfor stiller man heller ikke sit offer klods op af en mur, men trækker
ham/hende nogel meter frem så baggrunden kan blive uskarp.

Indendørs-portrætter er sværere at lave medmindre man råder over et atelier.
Der er ikke mange steder i et hus, hvor baggrunden er anvendelig, og hvis
flashen i kameraet er eneste lyskilde, bliver lyset fladt og hårdt. Har man
derimod et par gamle flash med slaveudløser, kan man begynde at lege lidt
med lyslægning.
DAgslys gennem et vindue kan også bruges, men ofte bør amn så bruge
reflektorplader (hvidt stykke pap eller lign. ) til at bløde skyggerne op
med.

Det er slet ikke let, men øvelse gør mester, så klø bare på, og husk at e
med kritiske øjne på dine billeder.
På den måde bliver du en bedre fotograf.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger