Rengøring af dejfad.
Fra : LK

Dato : 13-08-04 18:25

Jeg bager gærbrød flere gange om ugen. Tænker hver gang på, at der må
findes en smartere måde at rengøre fadet på end min; får opvaskebørsten
smurt så meget ind i dejrester, at den må smides ud - idet jeg forsøger
at skylle fadet af inden det kommer i opvaskemaskinen, så dejresterne
ikke stopper dens afløb. Det er lidt dyrt i opvaskebørster : ) Hva´gør I ?

Fra : Christina S

Dato : 13-08-04 18:34

"LK" <lise.kjaer@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> at skylle fadet af inden det kommer i opvaskemaskinen, så dejresterne
> ikke stopper dens afløb. Det er lidt dyrt i opvaskebørster : ) Hva´gør I ?

hej,
jeg lader det tørre lidt, så kan man skrabe det ret nemt af og resterne kan
man måske fjerne med lidt køkkenrulle. Ellers kunne du komme opvaskebørsten
i opvaskemaskinen - jeg tror ikke, at afløbet stopper med de høje
temperaturer, der er i en opvaskemaskine.

mvh, Christina

Fra : Peter Westh

Dato : 13-08-04 18:58

Jeg arbejde engang som opvasker i et bageri, så jeg har et par erfaringer:

Det er faktisk nemmest at gøre dejfadet rent i koldt vand. Er vandet for
varmt (som i opvaskemaskinen), forklistrer stivelsen i melet og sætter sig
endnu bedre fast. Når dejresterne er væk, kan man så vaske fadet som
normalt.

Ellers er der ikke rigtig andet at gøre end at skrubbe og skrabe. Jeg synes
det er lettest med en dejskraber frem for opvaskebørsten, der som du ogs
skriver bliver svært ulækker af det.

Dejen bliver også lettere at fjeren, hvis man sætter fadet i blød i koldt
vand i nogle timer.Desværre er det svært at undgå, at den dej der sidder på
kanten tørrer ud imedens, så alt i alt er det nok ikke nogen fordel.

MVH

Peter

Fra : Ralph

Dato : 13-08-04 18:59

> [...]
> at skylle fadet af inden det kommer i opvaskemaskinen, så dejresterne
> ikke stopper dens afløb. Det er lidt dyrt i opvaskebørster : ) Hva´gør I ?

Bager brød hver dag - næsten - fylder skålen halvt med vand, gerne koldt,
efter min. 5 min. bruger jeg hånden til at løsne alle dejrester, derefter i
opvasker.
(det er så ikke helt korrekt, her i huset har vi reglen: jeg sviner, min
kone gør rent - fungerer fint, da jeg er vildt god til at svine)

Hvad angår bagning, så er det blevet meget oftere, og meget lettere efter vi
fik en mega-tupperware-skål med låg, den har sin faste plads oppe på et
overskab - med dej i eller ej. Det er meget lettere bruge en sådan skål der
kan komme i opvaskemaskine og et låg der holder meget mere på fugtigheden
end et viskestykke - en klar fordel når det meste brød her i huset hæver i
min. 2 timer.

Og så lige min "opskrift" 3-4 dl. lunken vand (kold vand i el-kedel i få
sekunder - supler evt. med koldt fra handen hvis det bliver for varmt) ½ pk.
gær, 1 spsk. sukker, mel efter smag - durum, majs, grahams, rug, groft rug,
og min. 3/4 hvedemel samt 1 spsk salt.

hæve i min. 2 timer, slås ned og formes til whatever (her i huset som regel
små brød) efterhæve i 20-30 min., i ovn på masser af grader (250) i få
minutter (10-15) gerne med undervarme hvis muligt

--
venligst
Ralph - som intet har med Tupperware at skaffe

Fra : Inger Pedersen

Dato : 13-08-04 19:55

"LK" <lise.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lidt dyrt i opvaskebørster : ) Hva´gør I ?

Ja, det tror jeg - 3 - 4 børster om ugen! Så er det vel billigere at købe
brødet

Hvis du hælder dejen ud på bordet - drysser godt med mel i fadet og smuldrer
dejen væk med det - ælter smulderet ind i dejen - lader den hæve på bordet
med fadet over - skyller fadet i koldt vand og lader det stå i blød, mens du
former brødet - bruger en hård børste til afskrubning - fnuldrer den dej af,
der trods alle anstrengelserne satte sig i børsten - og en gang imellem
lader børsten gå med i opvaskemaskinen....

SÅ kan du købe en flaske rødvin i stedet for en ny opvaskebørste.

Hilsen Inger

Fra : Nette

Dato : 13-08-04 23:18

"LK" skrev

> Hva´gør I ?

Stiller skålen i koldt vand lidt tid og skraber med en RIGTIG dejskraber.
( http://makeashorterlink.com/?C26831C09 )
Skyller godt efter, og tørre fadet af.

Hvis du alligevel skal skylle fadet, er der vel ingen grund til at smide det
i opvaskemaskinen?

Nette

Fra : Torben Madsen

Dato : 14-08-04 11:45

Brug en håndfuld mel eller to til at gnubbe det af med.

Fra : BentL

Dato : 15-08-04 11:15

"Torben Madsen" <torben.madsen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Brug en håndfuld mel eller to til at gnubbe det af med.
>
> "LK" <lise.kjaer@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
?
Dunk børsten på kanten af vasken, så kan man banke det meste væk.
Hilsen
Bent

Fra : Peter

Dato : 15-08-04 17:31

> Jeg bager gærbrød flere gange om ugen. Tænker hver gang på, at der må
> findes en smartere måde at rengøre fadet på end min;

Jeg kommer mel i fadet (evt. det der ligger på bordet efter æltning)
og skraber al dejen af med en dejskraber.
....... så er der stort set ikke noget at skylle af.

En opvaskebørste kan gå i opvaskemaskinen.

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/billag/html/index.html