/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
Rotering af billeder
Fra : Dennis Meng


Dato : 12-08-04 13:47

Hejsa,

Nu render jeg og "leger" en del med D70, som jeg skaffede mig for ikke så
længe siden.
Det giver en del billeder står på højkant, men når man benytter en
cardreader og lægger billederne ind, så ligger de jo sådan set ned.

Når man så roterer billedet i f.eks ACDSEE, og IKKE gemmer i en ny kopi med
i den oprindelige fil - bliver kvaliteten så forringet yderligere, eller er
der intet kvalitetstab ved denne bearbejdning?

Hvis der er kvalitetstab, findes der så en god metode til at foretage
ovenstående rimeligt hurtigt på??? Som ikke er kvalitetstabende....

Vi snakker JPG billeder som Sourcen også.

/Dennis



 
 
.Kody (12-08-2004)
Kommentar
Fra : .Kody


Dato : 12-08-04 13:52


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
news:411b66c3$0$246$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Nu render jeg og "leger" en del med D70, som jeg skaffede mig for ikke så
> længe siden.
> Det giver en del billeder står på højkant, men når man benytter en
> cardreader og lægger billederne ind, så ligger de jo sådan set ned.
>
> Når man så roterer billedet i f.eks ACDSEE, og IKKE gemmer i en ny kopi
med
> i den oprindelige fil - bliver kvaliteten så forringet yderligere, eller
er
> der intet kvalitetstab ved denne bearbejdning?
>
> Hvis der er kvalitetstab, findes der så en god metode til at foretage
> ovenstående rimeligt hurtigt på??? Som ikke er kvalitetstabende....
>
> Vi snakker JPG billeder som Sourcen også.

Ja det er et irriterende problem med D70...
ACDSEE roterer lossless altså uden kvalitetstab.

..Kody



Alex Jensen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Alex Jensen


Dato : 12-08-04 14:04

Hvorfor ikke bare tage billederne i RAW, så er det altid lossless ;)
.... også den efterfølgende behandling, som kun gemmes ned som
metadata til råbilledet er lossless. Kører selv aldrig andet end RAW
på mit D100.

Jeg mener at have hørt at der er orienteringssensor i D70, men den
virker måske kun på RAW?

Mvh Alex

".Kody" <mgs@email.dk> skrev i en meddelelse
news:411b68c4$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:411b66c3$0$246$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hejsa,
> >
> > Nu render jeg og "leger" en del med D70, som jeg skaffede mig for ikke

> > længe siden.
> > Det giver en del billeder står på højkant, men når man benytter en
> > cardreader og lægger billederne ind, så ligger de jo sådan set ned.
> >
> > Når man så roterer billedet i f.eks ACDSEE, og IKKE gemmer i en ny kopi
> med
> > i den oprindelige fil - bliver kvaliteten så forringet yderligere, eller
> er
> > der intet kvalitetstab ved denne bearbejdning?
> >
> > Hvis der er kvalitetstab, findes der så en god metode til at foretage
> > ovenstående rimeligt hurtigt på??? Som ikke er kvalitetstabende....
> >
> > Vi snakker JPG billeder som Sourcen også.
>
> Ja det er et irriterende problem med D70...
> ACDSEE roterer lossless altså uden kvalitetstab.
>
> .Kody
>
>



Claus Tersgov (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 12-08-04 15:44



På ejendommeligvis fremsatte Alex Jensen følgende påstand:


> Jeg mener at have hørt at der er orienteringssensor i D70, men den
> virker måske kun på RAW?

Jeg har et Casio qv 5700, der er også indbygget højkantssensor, og
billedet bliver vist rigtigt på den lille skærm, men når man henter
det ind på computeren, så vælter det.

Sensoren er tilsyneladende kun til kameraet's eget interne brug...

Claus


Stig H. Jacobsen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 12-08-04 23:58

On Thu, 12 Aug 2004 16:44:03 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Jeg har et Casio qv 5700, der er også indbygget højkantssensor, og
> billedet bliver vist rigtigt på den lille skærm, men når man henter
> det ind på computeren, så vælter det.

> Sensoren er tilsyneladende kun til kameraet's eget interne brug...

Ikke helt. Normalt bliver der sat et EXIF-felt i billedfilen, så
den modtagende software på PC'en ved, at billedet er taget på
højkant. Herefter er det så op til PC-softwaren at rotere
billedet.

F.eks. kan nyere versioner af ACDsee rotere mere eller mindre
automatisk, BreezeBrowser kan fuldautomatisk og Canon's
ZoomBrowser kan vist også noget smart her.

Jeg mener at EXIF-feltet hedder 'Orientation', så du kan prøve at
se efter om ikke dit Casio også sætter det.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Claus Tersgov (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 13-08-04 01:08



På ejendommeligvis fremsatte Stig H. Jacobsen følgende påstand:

>> Sensoren er tilsyneladende kun til kameraet's eget interne brug...

> Ikke helt. Normalt bliver der sat et EXIF-felt i billedfilen, så
> den modtagende software på PC'en ved, at billedet er taget på
> højkant. Herefter er det så op til PC-softwaren at rotere
> billedet.
>
> F.eks. kan nyere versioner af ACDsee rotere mere eller mindre
> automatisk, BreezeBrowser kan fuldautomatisk og Canon's
> ZoomBrowser kan vist også noget smart her.
>
> Jeg mener at EXIF-feltet hedder 'Orientation', så du kan prøve at
> se efter om ikke dit Casio også sætter det.

Det gør det, men jeg forstår det ikke helt. Manualen siger, at der er
højkantsensor, og billeder taget på højkant har orientation "left
lower" mens almindelige billeder har orientation " upper left"

Kigger jeg på billederne i ACDSEE 5.0 vælter de, og åbner jeg et
billede i fotoshop 6.0 vælter de også?

Det burde de vel ikke, hvis orientation bliver noteret korrekt?

Claus


Stig H. Jacobsen (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Stig H. Jacobsen


Dato : 13-08-04 02:55

On Fri, 13 Aug 2004 02:07:48 +0200, Claus Tersgov wrote:

> Kigger jeg på billederne i ACDSEE 5.0 vælter de, og åbner jeg et
> billede i fotoshop 6.0 vælter de også?

> Det burde de vel ikke, hvis orientation bliver noteret korrekt?

Joe, fordi den gør det ikke automatisk.

Nu har jeg ACDSee 6.0 installeret og kan ikke lige huske om det
er det samme i din version.

Men hvis jeg vælger en stak billeder, højre-klikker på dem og
vælger "Rotate", så tilbyder ACDSee at rotere iht. EXIF - ikonet
er market med '4' og 'EXIF'.

Ellers prøv at installere Breeze's Downloader Pro - den kan
indstilles til at gøre det fuldautomatisk.

http://www.breezesys.com/Downloader/

(trial versionen virker i 30 dage uden betaling)

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Eivind Rinde (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Eivind Rinde


Dato : 12-08-04 14:18

Prøv JPEGCrops, lossless cropping with fixed aspects

http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/

/ Eivind


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
news:411b66c3$0$246$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hejsa,
>
> Nu render jeg og "leger" en del med D70, som jeg skaffede mig for ikke så
> længe siden.
> Det giver en del billeder står på højkant, men når man benytter en
> cardreader og lægger billederne ind, så ligger de jo sådan set ned.
>
> Når man så roterer billedet i f.eks ACDSEE, og IKKE gemmer i en ny kopi
med
> i den oprindelige fil - bliver kvaliteten så forringet yderligere, eller
er
> der intet kvalitetstab ved denne bearbejdning?
>
> Hvis der er kvalitetstab, findes der så en god metode til at foretage
> ovenstående rimeligt hurtigt på??? Som ikke er kvalitetstabende....
>
> Vi snakker JPG billeder som Sourcen også.
>
> /Dennis
>
>



Dennis Meng (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 12-08-04 14:27

Jeg vil ikke croppe et pic - bare rotere

$WW4.7164@news4.e.nsc.no...
> Prøv JPEGCrops, lossless cropping with fixed aspects
>
> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/
>
> / Eivind



Eivind Rinde (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Eivind Rinde


Dato : 12-08-04 14:41

Du behøver ikke croppe, men programmet roterer jpeg lossless


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
news:411b703f$0$264$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Jeg vil ikke croppe et pic - bare rotere
>
> $WW4.7164@news4.e.nsc.no...
> > Prøv JPEGCrops, lossless cropping with fixed aspects
> >
> > http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/
> >
> > / Eivind
>
>



Jan Bøgh (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 12-08-04 16:16

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
news:411b66c3$0$246$edfadb0f@dread16.news.tele.dk

> Nu render jeg og "leger" en del med D70, som jeg skaffede mig for
> ikke så længe siden.
> Det giver en del billeder står på højkant, men når man benytter en
> cardreader og lægger billederne ind, så ligger de jo sådan set ned.
>
> Når man så roterer billedet i f.eks ACDSEE, og IKKE gemmer i en ny
> kopi med i den oprindelige fil - bliver kvaliteten så forringet
> yderligere, eller er der intet kvalitetstab ved denne bearbejdning?

Brug det medfølgende Nikon View, den klarer det hele for dig.
Jeg bruger i øvrigt aldrig min cardreader mere.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net
mail: jan at-symbol boegh dot-symbol net
Keep the world clean - kill a spammer



Dennis Meng (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 12-08-04 16:13

>
> Brug det medfølgende Nikon View, den klarer det hele for dig.
> Jeg bruger i øvrigt aldrig min cardreader mere.
>
Jeg har kun noget PictureProject fra Nikon ...... men det er måske en del af
den software?
Hvorfor benytter du ikke cardreader længere - det er jo noget mere bøvlet at
skulle sætte kamera til hele tiden??



Jan Bøgh (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Jan Bøgh


Dato : 12-08-04 16:46

"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
news:411b8921$0$261$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
>> Brug det medfølgende Nikon View, den klarer det hele for dig.
>> Jeg bruger i øvrigt aldrig min cardreader mere.
>>
> Jeg har kun noget PictureProject fra Nikon ...... men det er måske en
> del af den software?

Det lyder mystisk - men jeg mener du kan downloade den gratis fra Nikon -
prøv at google. Men min fulgte altså med kameraet.
Det er i øvrigt også den software sammen med med Nikon Editor, der gør det
muligt at læse NEF-formatet med mindre man benytter Capture 4 (fed software)
eller f.eks. Photoshop (som jeg ikke bryder mig om som NEF-fortolker - jeg
foretrækker Capture 4 til at regulere på NEF og så derfra hælde dem over i
Photoshop).
I øvrigt har Nikonview den gode facilitet at man kan generere jpegs ud fra
NEFS og så få EXIF-data med over.

> Hvorfor benytter du ikke cardreader længere - det er jo noget mere
> bøvlet at skulle sætte kamera til hele tiden??

Jeg bruger lige så tit min bærbare, og den kan kun læse SD-cards med mindre
jeg bruger en løs CF-reader. Og så synes jeg at Nikons overførselsprogram er
smart med mulighed for automatisk at omdøbe mapper og filer som man nu bedst
kan lide det. Og det lille USBkabel har alligevel fået plads i fototasken,
så det er altid ved hånden.


vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net
mail: jan at-symbol boegh dot-symbol net
Keep the world clean - kill a spammer



Dennis Meng (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 12-08-04 16:52

> Det lyder mystisk - men jeg mener du kan downloade den gratis fra Nikon -
> prøv at google. Men min fulgte altså med kameraet.
> Det er i øvrigt også den software sammen med med Nikon Editor, der gør det
> muligt at læse NEF-formatet med mindre man benytter Capture 4 (fed
software)
> eller f.eks. Photoshop (som jeg ikke bryder mig om som NEF-fortolker - jeg
> foretrækker Capture 4 til at regulere på NEF og så derfra hælde dem over i
> Photoshop).
> I øvrigt har Nikonview den gode facilitet at man kan generere jpegs ud fra
> NEFS og så få EXIF-data med over.
>
Hmm.... det må jeg vist lige undersøge!
Jeg har ikke Nikon Editor heller.....
Har med andre ord heller ikke prøvet at se et NEF billede hvordan bruger
man PS til at åbne NEF's med???




Dennis Meng (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 12-08-04 16:57

>
> Det lyder mystisk - men jeg mener du kan downloade den gratis fra Nikon -
> prøv at google. Men min fulgte altså med kameraet.
> Det er i øvrigt også den software sammen med med Nikon Editor, der gør det
> muligt at læse NEF-formatet med mindre man benytter Capture 4 (fed
software)
> eller f.eks. Photoshop (som jeg ikke bryder mig om som NEF-fortolker - jeg
> foretrækker Capture 4 til at regulere på NEF og så derfra hælde dem over i
> Photoshop).
> I øvrigt har Nikonview den gode facilitet at man kan generere jpegs ud fra
> NEFS og så få EXIF-data med over.

Ahh.... Picture Project erstatter Nikon View står der inde på Nikons
side..... det forklarer.



Henning Jensen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Henning Jensen


Dato : 12-08-04 18:43

On Thu, 12 Aug 2004 17:57:28 +0200, "Dennis Meng"
<dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote:


>> I øvrigt har Nikonview den gode facilitet at man kan generere jpegs ud fra
>> NEFS og så få EXIF-data med over.
>
>Ahh.... Picture Project erstatter Nikon View står der inde på Nikons
>side..... det forklarer.

Ja, men kan stadig downloades fra Nikon - da Nikon View har flere
indstillingsmuligheder - og læser også fra cardreader - hvis det
ønskes.


Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Dennis Meng (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Dennis Meng


Dato : 12-08-04 22:56

> Ja, men kan stadig downloades fra Nikon - da Nikon View har flere
> indstillingsmuligheder - og læser også fra cardreader - hvis det
> ønskes.

Jeg kan finde en masse info om Nikon View - men ikke finde noget link til
download, ej heller når jeg har oprettet mig som registreret bruger.
Kan du give et link, eller praj om hvor det kan hentes?



Ukendt (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-08-04 23:09


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
news:411be776$0$255$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Ja, men kan stadig downloades fra Nikon - da Nikon View har flere
> > indstillingsmuligheder - og læser også fra cardreader - hvis det
> > ønskes.
>
> Jeg kan finde en masse info om Nikon View - men ikke finde noget link til
> download, ej heller når jeg har oprettet mig som registreret bruger.
> Kan du give et link, eller praj om hvor det kan hentes?

http://nikoneurope-en.custhelp.com/cgi-bin/nikoneurope_en.cfg/php/enduser/std_alp.php?p_sid=1bILGMih&p_lva=&p_li=&p_page=1&p_prod_lvl1=%7Eany%7E&p_prod_lvl2=%7Eany%7E&p_cat_lvl1=22&p_search_text=&p_new_search=1&p_search_type=3

Linien bliver brudt - du skal ha' det hele med

Hilsen
Gert
>
>



Dennis Meng (12-08-2004)
Ukendt (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-08-04 16:47

Dennis Meng wrote:
> Hvis der er kvalitetstab, findes der så en god metode til at foretage
> ovenstående rimeligt hurtigt på??? Som ikke er
> kvalitetstabende....

Ellers lad Windows Xp rotere det, hvis du bruger Windows XP - den skulle
gøre det tabsløst......

Jan

--
Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk
Erstat invalid med dk ved mail - men indlæg bør besvares i gruppen.




Toke Eskildsen (12-08-2004)
Kommentar
Fra : Toke Eskildsen


Dato : 12-08-04 18:23

Jan Vestergaard wrote:

[Snip Rotere JPEGs tabsfrit]

> Ellers lad Windows Xp rotere det, hvis du bruger Windows XP - den
> skulle gøre det tabsløst......

Desværre kun hvis bredde og højde går op i 16. Det giver problemer ved
en del digitalkameraer der laver "skæve" størrelser som 2592x1944.
Heldigvis advarer XP, når den ikke kan rotere tabsfrit.

Jørgen Nielsen (13-08-2004)
Kommentar
Fra : Jørgen Nielsen


Dato : 13-08-04 12:26


"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns9543C4E00ED81tokeeskildsen@130.133.1.4...
> Jan Vestergaard wrote:
>
> Desværre kun hvis bredde og højde går op i 16. Det giver problemer ved
> en del digitalkameraer der laver "skæve" størrelser som 2592x1944.
> Heldigvis advarer XP, når den ikke kan rotere tabsfrit.
+++++++++++++++++++++++++++++
Hej Toke.

Det er nemmlig rigtig, for hvis jeg prøver at vende et billede fra mit
powershot S50 der er 2592x1944, så er der problemmer, men med mit andet
kamera der laver billederne i størelsen 3008x2000 så er den god nok.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk
Fjern nomorespam ved E-mail



HKJ (12-08-2004)
Kommentar
Fra : HKJ


Dato : 12-08-04 18:28


"Dennis Meng" <dennis.fjerndette@dpnet.dk> wrote in message
news:411b66c3$0$246$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Når man så roterer billedet i f.eks ACDSEE, og IKKE gemmer i en ny kopi
med
> i den oprindelige fil - bliver kvaliteten så forringet yderligere, eller
er
> der intet kvalitetstab ved denne bearbejdning?
>
> Hvis der er kvalitetstab, findes der så en god metode til at foretage
> ovenstående rimeligt hurtigt på??? Som ikke er kvalitetstabende....
>
> Vi snakker JPG billeder som Sourcen også.

Det letteste er at sætte rotate optionen i Nikon Transfer (i tools menu), så
bliver billedet drejet rigtig når det indlæses.




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408909
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste