Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 metering mode spm.
Fra : Alexander

Dato : 12-08-04 08:13

Hej alle,

Er der nogle, der kan forklare hvordan 3D color matrix metering fungerer og
hvordan adskiller sig fra
helt alm. gennemsnit metering, som findes på mange andre ( også billige )
kameraer ? Jeg ved, at der bruges
en 1005 pixel RGB sensor, som indsamler informationer fra alle de dele af
billedet, men hvad sker der bagefter ? Er det igen et eller andet
gennemsnit, der beregnes, hvis ja - så er vi tilbage til ovenstående spm. -
hvis nej, hvordan behandles data fra sensoren så ? Hvornår er det iøvrigt
bedst at bruge 3D matrix i daglidagen ?
I lang de fleste situationer jeg har brugt den, fik jeg ( til tiden meget )
undereksponerede billeder !

Så for det meste, holder jeg mig til center-weighted og exp. lock - det
giver fine resultater...

På forhånd tak !

Alexander

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-08-04 08:44

"Alexander" <Xjupiter1X@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
meget )
> undereksponerede billeder !
>
> Så for det meste, holder jeg mig til center-weighted og exp. lock - det

Hej Alexander

Hvis jeg har forstået dit indlæg korrekt. Så er 3D'en således, at den måler
et antal steder i dit søgerbillede, sådan at den måler lyset, både tæt på,
og langt fra, og selvfølgelig, lige midt imellem. Så prøver det at finde,
den gyldne mellemvej, mellem alle disse punkter. Modsat centervægt, hvor
den lægger hele arbejdet i dit snitbillede, og så må resten blive derefter.
Det er vel sådan groft fortalt, virkemåden.

M.V.H.....Benny..

Fra : Alexander

Dato : 12-08-04 09:13

Tak for dit svar! Jeg er klar hvor forskellen mellem matrix og center
metering ligger. Men kender ikke
forskel mellem matrix og average metering - det du skrev lyder mere som alm.
average metering og
Nikon's 3D color matrix burde være mere sofistikeret, eller ?

En anden del af mit. spm. går ud på, at jeg ikke er tilfreds med resultater
jeg får, når jeg bruger matrix
metering - alt for ofte får jeg undereksponerede billeder !
Gør jeg noget forkert ? Har det noget med lense kvalitet at gøre - jeg har
( stadig, men har bestilt 18-70 ! )
den billige 28-80mm - kunne det være en del af forklaringen ?

Alexander

Fra : .Kody

Dato : 12-08-04 09:29

"Alexander" <Xjupiter1X@get2net.dk> skrev i en meddelelse
KLIP-
Har det noget med lense kvalitet at gøre - jeg har
> ( stadig, men har bestilt 18-70 ! )
> den billige 28-80mm - kunne det være en del af forklaringen ?

Hvor har du fundet den henne og hvad må du af med for den ? altså 18-70érn.

..Kody

Fra : Alexander

Dato : 12-08-04 09:56

har en ven i tyskland, kender ikke detaljer, men han sagde at han vil købe
den til mig for ca. 2600
herhjemme var bingo det billigste - de vil sælge den for 3195,00 ( med lidt
ventetid )
japan foto har den, men kræver 3500,00

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-08-04 09:39

"Alexander"
> [...]
> ( stadig, men har bestilt 18-70 ! )
> den billige 28-80mm - kunne det være en del af forklaringen ?

Du skal ikke være så ked af det, jeg har heller aldrig
fået det 3d til at fungere. Da det kom frem i sin tid,
havde jeg en lang - gab - diskution med en sælger,
som påstod billederne blev mere tredimentionerede,
he he he - jeg gav op til sidst.
Dine underexponerede billeder har sansynligvis ikke
noget med objektivet at gøre, men nok mere med
din teknik og motivet, prøv at poste et par exempler
(i små størrelser).. -max-

Fra : Alexander

Dato : 12-08-04 09:52

hvilket problem har du selv så ( du siger, at heller ikke du fik det til at
fungere ordentiligt)?
jeg kan ikke poste nogle billeder nu - jeg er på arbejde
hvad mener du med, at underexp. billeder kan have med min teknik og motiv at
gøre ?
kan du forklare det lidt nærmere ?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-08-04 09:55

Alexander wrote:
> hvad mener du med, at underexp. billeder kan have med min teknik og motiv at
> gøre ?

Kan du ikke bare bruge exposure compensation i de tilfælde hvor den
undereksponerer ?

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Alexander

Dato : 12-08-04 10:05

det kan jeg sagtens og det gør jeg også - men håbede bare på, at matrix
metering var mere nøjagtig...

by the way, nikon manual anbefaler ikke exp. compensation, når 3D matrix er
brugt som
metering metode...

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-08-04 12:17

"Alexander" <Xjupiter1X@get2net.dk> wrote in message
> det kan jeg sagtens og det gør jeg også - men håbede bare på, at matrix
> metering var mere nøjagtig...

Det er lidt svært når den skal måle i hele billedet, hvis nu baggrunden er
meget overbelyst og det du gerne vil have trukket frem i billedet er mørkt.
Så kommer der en mellemvej der får baggrunden til at se ok lys ud men
motivet bliver fladt og mørkt.

> by the way, nikon manual anbefaler ikke exp. compensation, når 3D matrix
er
> brugt som
> metering metode...

Nej fordi teknologien er så smart at det behøves ikke. Men det er altid en
god ide at bruge når man skal lave gode billeder og kameraet ikke rigtig vil
som man selv vil.

Mvh
Simon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-08-04 10:16

"Alexander"
> hvilket problem har du selv så ( du siger, at heller ikke du fik det til at
> fungere ordentiligt)?

Jeg er bedre til at vudere hvordan et motiv skal exponeres
end et eller andet (u)intelligent lysmåler system

> jeg kan ikke poste nogle billeder nu - jeg er på arbejde
> hvad mener du med, at underexp. billeder kan have med min teknik og motiv at
> gøre ?
> kan du forklare det lidt nærmere ?

Brug kameraets lysmåling som udgangspunkt og vuder
så om det skal have lidt mere eller mindre - hvis du har
solen i ryggen er det næsten altid lige ud ad landevejen,
men i andre slags belysninger skal der lidt mere til..
Når du poster billeder kan vi prøve at analysere os
frem til hvorfor de ser sådan ud.. -max-

Fra : NIL

Dato : 12-08-04 11:05

> [...]
> Når du poster billeder kan vi prøve at analysere os
> frem til hvorfor de ser sådan ud.. -max-

Hej Alexander...

Jeg tror (hæng mig ikke op på det!) at der er tale om at 3D-systemet har en
databank af diverse eksponeringssituationer
(50-60.000 stk) som den sammenligner med dit motiv og kan derved trække på
erfaringer fra tidligere 'lignende' billeder.

Jeg bruger ofte dette eksponeringsystem på mit Nikon D1 og det er som oftest
lige i øjet...i hvert fald mht. eksponeringen!

Hilsen
NIL

Fra : Henning Jensen

Dato : 12-08-04 15:39

On Thu, 12 Aug 2004 12:04:35 +0200, "NIL" <nilau4@FJERNyahoo.dk>
wrote:

> [...]
>
>Jeg bruger ofte dette eksponeringsystem på mit Nikon D1 og det er som oftest
>lige i øjet...i hvert fald mht. eksponeringen!

Enig - og 3-D skal de fleste "alm. motiver" give rigtige billeder,
selv ved svag modlys giver systemet kompensering.

Men jeg har set en fordel i at anvende "custom kurve" som løfte
mellemtonerne - og dermed giver lidt lyser billede - måske er det det
som Alexander mangler / er årsagen?

Jeg anvende "kun" kurven EV3 (øger med +0,33 EV) ikke White Wedding
som giver 0,5 EV. Den virker fint ved mine motiver - uden at brænde
højlysene af. Se tidligere tråd om "D70 og custom curves" af khs
(24 Jul 2004 09:44:40) for link til siden med kurverne og
forklaringerne herpå.

Men vanskelige motiver skal vel altid kompenseres/nærmåles for at
ramme rigtigt - hvad skulle fotografen ellers lave ... )

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : David List

Dato : 12-08-04 09:53

On Thu, 12 Aug 2004 10:13:05 +0200,
Alexander <Xjupiter1X@get2net.dk>
wrote in <cff8qq$cl7$1@news.mch.sbs.de>:

....<snip>...
> [...]
> ( stadig, men har bestilt 18-70 ! )
> den billige 28-80mm - kunne det være en del af forklaringen ?

Naeppe. Matrix metering er blot et automatiseret "best try", som man i
de allerfleste situationer kan goere bedre selv. Jeg mener det bedste
man kan goere er at oeve sig i at anvende AE-L/AF-L knappen med de
menuindstillinger, der passer en bedst, og saa vaenne sig til at maale
med spot- eller center-vaegtet metering inden eksponeringen.

Hvis du er det mindste i tvivl om hvad jeg mener, saa se her:
http://www.planetneil.com/colourzone/exposure-spotmeter.html
Det billede der vises paa siden, ville *aldrig* have kunnet lade sig
goere at tage med anvendelse at matrix metering.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-08-04 12:13

> [...]
> ( stadig, men har bestilt 18-70 ! )
> den billige 28-80mm - kunne det være en del af forklaringen ?

Det burde ikke være forklaringen, målingen foregår jo igennem objektivet og
alt afhænger af det glas der sidder, både ved måling og billede. Jeg har
ladet mig fortælle: Når der står D på objektivet så kan det bruges til 3D
Matrix Metering men du skal sørge for også at have en aktiv lysmåler til
objektivet, fordi kameraets lysmåler er ikke helt så fed til det og at med
en Nikon SB-800 blitz og et D objektiv så virker 3D matrix. Jeg har nu
aldrig haft brug for matrix på mit kamera og kommer nok aldrig til det. Jeg
er godt tilfreds med at foretage manuel lysmåling og hvis det skal være
hurtigt så centerweighed.

Men mere ved jeg ikke om det, jeg tænker at jeg sætter mig helt ind i det
hvis jeg vil bruge det.

Mvh
Simon

Fra : Langgaard

Dato : 12-08-04 10:18

"Alexander" <Xjupiter1X@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> I lang de fleste situationer jeg har brugt den, fik jeg ( til tiden
meget )
> undereksponerede billeder !

Hej

Jeg fandt lige dette, noget tyder på at det har noget med optikken at gøre,
jeg ved det ikke, jeg er mest Canon mand

Compatible Lenses*1 1) DX Nikkor : All functions supported
2) Type G or D AF Nikkor : All functions supported
3) Micro Nikkor 85 mm F2.8D : All functions supported except autofocus
and some exposure modes
4) Other AF Nikkor*2 : All functions supported except 3D color matrix
metering, i-TTL balanced fill-fl ash for digital SLR
5) AI-P Nikkor : All functions supported except 3D color matrix
metering, i-TTL balanced fill-flash for digital SLR, and autofocus
6) Non-CPU : Can be used in exposure mode M, but exposure meter does
not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is
f/5.6 or faster
*1 IX Nikkor lenses can not be used;
*2 Excluding lenses for F3AF

Men ikke alle Nikkor AF optik understøtter 3DCMM !

Fundet på:

http://akam.no/print.php?artikkelid=5188

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Langgaard

Dato : 12-08-04 10:28

Hej

Der kom rod i rækkerne !

Fra : Simon Nielsen

Dato : 12-08-04 12:21

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> [...]
>
> 6) Non-CPU : Can be used in exposure mode M, but exposure meter does
> not function; electronic range finder can be used if maximum aperture is

Helt i orden. Det står faktisk også i manualen til mit D1 kom jeg lige til
at se. Så jeg har man et D, G el. DX objektiv så funker tingende.

Mvh
Simon

Fra : HKJ

Dato : 12-08-04 18:55

"Alexander" <Xjupiter1X@get2net.dk> wrote in message
> Hej alle,
>
> Er der nogle, der kan forklare hvordan 3D color matrix metering fungerer

Nikon matrix lysmåler er en beregnende lysmåler, dvs. den ser ikke bare på
gennemsnittet, men både på lyse og mørke områder og hvor i billedet de
omtræder, derefter gætter den så på hvad der skal eksponenres efter.

1005 sensoren tager også farveinformation med i beregningerne.
3D betyder at den bruger afstandinformation fra fokuseringen.

Den har ikke en database på mange tusinde billeder den sammenligner med, men
Nikon har analyseret mange tusinde billeder og ud fra dem opstillet nogle
regler, som systemet bruger.

Her er en forklaring på hvordan Nikons gamle matrix måling virkede:
http://www.kenrockwell.com/nikon/matrix.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/matrix01.htm