/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
At lade sig døbe for døde
Fra : Jesus-loves-you


Dato : 05-07-04 10:16

Her til formiddag fik jeg en indskydelse vedr. at lade sig døbe for døde.

Det eneste sted dette emne står i Bibelen er følgende:

"Hvad vil ellers de opnå, der lader
sig døbe for de døde ? Hvis døde
overhovedet ikke opstår, hvorfor
lader de sig så døbe for dem ?"
(1.Kor.15,29)

De første kristne lagde stor vægt på dåben (Ap.G.2,38), skønt selve
dåbsritualet i sig selv ikke var/er en betingelse for frelse (Rom.10,9).
Røveren på korset er her et konkret tilfælde (Luk.23,43).

Kunne det tænkes, at dersom en kristen blev myrdet INDEN vedkommende var
blevet døbt, så påtog de andre kristne sig den opgave at døbe vedkommende ?

Forklaringen ville have været god, dersom Paulus udtalelse var kommet nogle
årtier senere under romernes meget omfattende forfølgelse af de kristne, men
1. Korinterbrev er skrevet ret tidligt, ca. år 56 e.Kr.

En anden forklaring kunne være, at den gnosticistiske vranglære (og andre)
allerede var begyndt. Paulus ord skal i så fald forstås på den måde, at
nogle mennesker pga. kærlighed til slægtninge vil have dem med i Paradiset
for enhver pris, endog UDEN hensyntagen til disse menneskers eget frie valg,
apropos troen er en *personlig* stillingtagen, og dåben er en god
samvittighedspagt med Gud (1.Pet.3,21).
Noget kunne godt tale for dette synspunkt, idet Paulus IKKE nævner sig
selv som en af dem, der lader sig døbe for de døde.

På NT-tid har der muligvis været en art jødisk vækkelse med mange rituelle
renselsesbade for at fjerne legemets smuds (1.Pet.3,21). Arkæologiske
udgravninger fra sekten fra Dødehavsrullerne samt i selve Jerusalem vidner
om dette. En dåbs-vranglære kunne være opstået udfra disse, men vidnesbyrd
herom er gået tabt.


Med venlig hilsen,
Mogens Kall, The servant of Michael
--
SETI: Win (vind) 2000 Danish Kr. (around 280 US $), jump ...
2760 news:JPzFc.21177$Vf.1143989@news000.worldonline.dk
(use perhaps http://www.google.dk/grphp )
File-number: 2794



 
 
Bodil Grove Christen~ (05-07-2004)
Kommentar
Fra : Bodil Grove Christen~


Dato : 05-07-04 10:42


"Jesus-loves-you" <John15.13@Heaven> skrev i en meddelelse
news:W%8Gc.22252$Vf.1150235@news000.worldonline.dk...
> Her til formiddag fik jeg en indskydelse vedr. at lade sig døbe for døde.
>
> Det eneste sted dette emne står i Bibelen er følgende:
>
> "Hvad vil ellers de opnå, der lader
> sig døbe for de døde ? Hvis døde
> overhovedet ikke opstår, hvorfor
> lader de sig så døbe for dem ?"
> (1.Kor.15,29)
>
> De første kristne lagde stor vægt på dåben (Ap.G.2,38), skønt selve
> dåbsritualet i sig selv ikke var/er en betingelse for frelse (Rom.10,9).
> Røveren på korset er her et konkret tilfælde (Luk.23,43).
>
> Kunne det tænkes, at dersom en kristen blev myrdet INDEN vedkommende var
> blevet døbt, så påtog de andre kristne sig den opgave at døbe vedkommende
?

Ja, det kunne det vel.

>
> Forklaringen ville have været god, dersom Paulus udtalelse var kommet
nogle
> årtier senere under romernes meget omfattende forfølgelse af de kristne,
men
> 1. Korinterbrev er skrevet ret tidligt, ca. år 56 e.Kr.
>
> En anden forklaring kunne være, at den gnosticistiske vranglære (og andre)
> allerede var begyndt.

Netop derfor er Paulus i gang med at forklare kærlighedsprincippet
om stedfortrædende dåb for afdøde som et tilbud, men ikke
som tvang for den afdøde.

> Paulus ord skal i så fald forstås på den måde, at
> nogle mennesker pga. kærlighed til slægtninge vil have dem med i Paradiset
> for enhver pris, endog UDEN hensyntagen til disse menneskers eget frie
valg,


Helt uening, se ovenfor - personling frihed og egen stillingtagen
er og bliver et yderst centralt princip i frelsesplanen, ingen
kan tvinge nogen til at blive medlemmer af noget, som de
ikke selv har bedt om.

> apropos troen er en *personlig* stillingtagen, og dåben er en god
> samvittighedspagt med Gud (1.Pet.3,21).
> Noget kunne godt tale for dette synspunkt, idet Paulus IKKE nævner sig
> selv som en af dem, der lader sig døbe for de døde.

Det betyder ikke, at han ikke praktiserer den nævnte tankegang,
tværtimod er han jo da her fortaler for den nævnte praksis.
Jeg har heller ikke i denne gruppe udtalt mig om min
forkærlighed for en blanding af salmiaklakrids og mørk
chokolade - men ikke desto mindre ELSKER jeg det virkelig.
)


> På NT-tid har der muligvis været en art jødisk vækkelse med mange rituelle
> renselsesbade for at fjerne legemets smuds (1.Pet.3,21). Arkæologiske
> udgravninger fra sekten fra Dødehavsrullerne samt i selve Jerusalem vidner
> om dette. En dåbs-vranglære kunne være opstået udfra disse, men vidnesbyrd
> herom er gået tabt.

Tja, eller også kunne de være brugt til formålet med dåb for de døde???

Mvh.Bodil.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408871
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste