Kunstige sødemidler
Fra : Alex

Dato : 08-08-04 23:21

Er der noget med at sødemidler skader kroppen. Eller er det bare
overtro.
Jeg drikker meget cola light, som indeholder aspartam. Jeg har hørt,
at det faktisk er en nervegift, og kan være skadelig for lever og
nyre.

Alex Nielsen

www.max30.dk
Bliv overvægten kvit. Brug max30 tit.

Nu med
588 aktiviteter
1581 ingredienser

Fra : Thïngmand

Dato : 09-08-04 08:50

Så skal du vist drikke en hel flaske sødemiddel - men DDV anbefaler max. ½
liter light sodavand pr. dag, da for megen indtagelse af disse sødemidler,
kan få kroppen til at omdanne dem til sukker og så er man jo lige vidt...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-08-04 08:59

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> [...]
> kan få kroppen til at omdanne dem til sukker og så er man jo lige vidt...

Det ville da være en sensation af dimensioner. Du mener altså, at kroppen er
i stand til at omdanne f.eks. aspartam til kulhydrat? Kan den så ikke, nu
den er i gang, omdanne kulhydrat til guld

--
-Jens B.

Fra : Thïngmand

Dato : 11-08-04 08:12

> Du mener altså, at kroppen er
> i stand til at omdanne f.eks. aspartam til kulhydrat?
> -Jens B.

Nej, som jeg skrev er det noget DDV fortæller...

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Mette Nylander Sørup

Dato : 11-08-04 09:19

> Nej, som jeg skrev er det noget DDV fortæller...

Hej

Det lyder meget besynderligt, det har min DDV-konsulent aldrig udtalt.
Derimod har hun sagt, at det kan påvirke størrelsen af vægttabet, men hun
tilstod ligeledes, at hun ikke kendte den direkte virkningsmekanisme. Jeg
har på egen krop prøvet, at vægttabet gik i stå efter at have tabt godt 35
kilo, da jeg droppede mine 3 L light cola om dagen, kom der gang i vægttabet
igen . Så noget må der jo være om det.

Mvh.
Mette

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-08-04 10:34

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> skrev:

> [...]
> anbefaler max. ½ liter light sodavand pr. dag, da for megen
> indtagelse af disse sødemidler, kan få kroppen til at omdanne dem

Kunstige sødemidler omdannes ikke til sukker i kroppen. Men nogle
kunstige sødemidler har en laksativ effekt. Flere kunstige sødemidler
er i øvrigt også mistænkt for at sænke blodsukkeret og derved øge
appetitten, hvorved man bare spiser mere og ikke har nogen effekt af at
drikke sukkerfrit.

Derudover er der problemet med, at et stort indtag (som ikke skal være
ret stort) af fødevarer og drikkevarer, der indeholder kunstige
sødemidler medfører, at ADI overskrides. Dette er tilfældet for op mod
10% af børn i aldersgruppen 1-3 år jvf. FI.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter Westh

Dato : 09-08-04 12:51

> [...]

Som flere allerede har skrevet, er det noget vrøvl, i hvet fald så længe der
er tale om ikke-energigivende sødestoffer som f.eks aspartam. Der er en del
sådanne mystiske teorier i omløb i DDV - det virker ikke som om
konsulenterne har noget videre teoretisk grundlag, så de er overladt til at
opfinde forklaringer selv. Men det vigtige er selvfølgelig også, at kuren
virker, ikke hvorfor. Og det gør den øjensynligt (tit).

> Kunstige sødemidler omdannes ikke til sukker i kroppen. Men nogle
> kunstige sødemidler har en laksativ effekt.

Dette gælder igen kun kun de energigivende såsom diverse sukkeralkoholer,
maltitol, isomalt, og sødemidler med fyldstoffet polydekstrose i. De
ikke-energigivende som aspartam, cyklamat, saccarin osv. spises i så små
doser, at det næppe kan påvirke fordøjelsen.

Flere kunstige sødemidler
> er i øvrigt også mistænkt for at sænke blodsukkeret og derved øge
> appetitten, hvorved man bare spiser mere og ikke har nogen effekt af at
> drikke sukkerfrit.

Det synes jeg lyder mærkeligt, men meget interessant - har du evt. en
henvisning?

MVH

Peter

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 09-08-04 13:46

> Derudover er der problemet med, at et stort indtag (som ikke skal være
> ret stort) af fødevarer og drikkevarer, der indeholder kunstige
> sødemidler medfører, at ADI overskrides. Dette er tilfældet for op mod

Hvad er ADI?

Mvh Mads

Fra : Peter Græbe

Dato : 09-08-04 16:04

Mads Thorning Pedersen skrev:

> Hvad er ADI?

Anbefalet dagligt indtag.

Peter Græbe

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-08-04 16:30

"Peter Westh" <pwesth@tiscali.dk> skrev:

> [...]
> polydekstrose i. De ikke-energigivende som aspartam, cyklamat,
> saccarin osv. spises i så små doser, at det næppe kan påvirke

Det er vist ikke den gængse opfattelse, men jeg vil ikke afvise, at
du har ret.

http://66.102.11.104/search?q=cache:kIP4w1-soC8J:www.fi.dk/mad/sundmad/sukkerslik/fokusdedanskeslikmunde/lighterikkelykken/%3Fprint%3D1+aspartam+laksativ&hl=en

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-08-04 16:32

"Mads Thorning Pedersen" <cyklopaten@sletdette.mailme.dk> skrev:

> Hvad er ADI?

Acceptabelt Dagligt Indtag. Bestemt ikke anbefalet dagligt indtag.

--
Morten http://miljokemi.dk