Grillet Culotte
Fra : QuidamDK@fjernmig-ho~

Dato : 07-08-04 15:13

hey NG..
Ved godt jeg er en anelse ude, men det blev et impulskøb..
Jeg har købt en culotte på 1.2kg som jeg ønsker at grille i min
kuglegrill...
Hvordan gøres dette? og hvordan lang tid skal den have?

Håber nogen kan hjælpe mig, trods tidspunktet..

Mvh

Jørgen Hansen

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-08-04 15:24

<QuidamDK@fjernmig-hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan gøres dette? og hvordan lang tid skal den have?

Som sædvanligt. Fuld blus på i ca. 45 min. Derefter hvile under staniol i
mindst 20 min. Husk, at muskelfibrene i culotten vender to veje, så den ene
halvdel skal skæres på én led, den anden halvdel i en vinkel på 90 i forhold
hertil.

--
-Jens B.

Fra : ThomasB

Dato : 07-08-04 16:47

> [...]
> kuglegrill...
> Hvordan gøres dette? og hvordan lang tid skal den have?
>
> Håber nogen kan hjælpe mig, trods tidspunktet..

Brun på fuld hørm i ca. 15 minutter - det lukker overfladen, så saften
bliver i kødet.
Hvile i 15 minutter, fuld knald igen i 30 minutter og hvile igen i 15
minutter.
Hviletiden bruger du til at fylde mere kul på

Husk at saften der kommer ud, ikke må være blodig, og når den skifter fra
blodig til klar saft så er den medium efter et par minutter eller tre. (det
samme gælder bøffer, dog kun ca. 1 minut efter saften er klar)

Og husk også at ridse fedtet næsten ned til kødet, og gnid godt med salt i.

Som tilbehør, kan jeg anbefale kartofler der har kogt i ca. 10-15 min (al
dente), skæres i tern med skræl, stilles i køleskab til de er kolde, samme
med olivenolie, persille, radise, grøn peber (skåret i tynde skiver), purløg
og salt.

Husk et godt stykke brød, uden for meget salt.

Mvh ThomasB