Tørt brød - Bruschetta.
Fra : ThomasB

Dato : 07-08-04 14:19

Hej igen..

Hvis man har noget brød i overskud, så kommer her en rigtig god opskrift på
Bruschetta.
Det kan spises til aftensmad, som forret, frokost mv. Vi spiser dem gerne
til aftensmad, både alene med salat og med f.eks et stykke grillet
kyllingefilet med citron saft på.

**Den simple**:
4 store skiver brød - gerne lidt tørt og gammelt :)
2-3 store tomater
Frisk basillikum eller oregano.
1 spsk olivenolie. (helst Ekstra Jomfru, og ikke den billigste)
½ tsk. salt.
Parmesan flager. (køb et stykke rigtig parmesan, eller grana, det holder i
lang tid)

Tænd ovnen på grill og læg brødne ind - vend når de er gyldne.
Hak tomaterne, med skind i ca. 1x1 cm.
Put de hakkede tomater i en skål, HUSK væden fra spækbrættet, og tilsæt
olivenolie, salt og hakket basillikum/oregano. Rør forsigtigt rundt.
Server de tørre stykker brød, og stil skålen på bordet sammen med
parmesanflagerne.

Så er det sådan set bare at øse op. Brug væden i bunden af tomaterne til at
blødgøre brødet når man øser op.
Til sidst lidt parmesanflaget

Smager så man tror det er løgn!

I den lidt mere avancerede kan man putte f.eks avocado, hakkede løg, squash,
agurk (uden hud), ristede bacontern mv.

Hvis man er på kur, så kan man bruge halv olie og halv balsamico/eddike, men
olivenolie i disse mængder er ikke noget problem.

Mænd som mig, der SKAL have kød til aftensmad, kan godt undvære, når jeg
serverer mine Bruschetta'er - for det er bare lækkert og her kan frikadeller
med sovs og kartofler, hakkebøffer og alt muligt andet godt pakke sammen.

Mvh ThomasB

Fra : Kim Jensen

Dato : 07-08-04 15:34

> [...]

> Bruschetta.
> **Den simple**:
> 4 store skiver brød - gerne lidt tørt og gammelt :)

Kan man få gode cherrytomater, kan jeg klart anbefale sådanne, blot skåret i
halve.

> Tænd ovnen på grill og læg brødne ind - vend når de er gyldne.

Her foretrækker jeg at dryppe med lidt olivenolie og eventuelt gnide med et
fed hvidløg.

> Smager så man tror det er løgn!

Jeg kunne ikke være mere enig

> I den lidt mere avancerede kan man putte f.eks avocado, hakkede løg,
squash,
> agurk (uden hud), ristede bacontern mv.

Prøv også med en enkelt skive serano- eller parma-skinke og lidt frisk
mozarella.

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : ThomasB

Dato : 07-08-04 16:36

"Kim Jensen" <kim@NOSPAMlitewerx.dk> skrev i en meddelelse
> på
>
> Kan man få gode cherrytomater, kan jeg klart anbefale sådanne, blot skåret
> halve.

Ja, helt enig. Hvis man er i syden så bruger man deres tomater, som smager
af ca. 131 gange så meget, men i DK er cherrytomater nok det tætteste man
kommer på den originale tomatsmag :)

> Her foretrækker jeg at dryppe med lidt olivenolie og eventuelt gnide med
et
> fed hvidløg.

Puha.. når vi taler italiensk mad er der krig! Berlusconi vil f.eks
overhovedet ikke have hvidløg i hans mad, og har derfor ansat en kendt
italiensk kok til at lave den originale italienske mad UDEN hvidløg.
Hvidløg har en tendens til at overdøve smagen af de andre ingredienser, og
derfor bruger jeg næsten kun hvidløg til kødretter og fisk (f.eks rejer).
Dog ikke kødsovs Bolognese, det skal også være uden hvidløg.

Og at duppe brødet i olie er efter min mening unødvendigt og alt for
fedende. Men som kutoner til kold tomatsuppe, er det lækkert, med olieristet
brød.

> Jeg kunne ikke være mere enig

Nej, det er helt fantastisk. Og det er nok også en af grundene til at man
kun spiser ca. havt så meget kød i syden, som i dk.

Uhmm.. det skal straks prøves :)