Råsyltning på den rå måde
Fra : Bo Warming

Dato : 06-08-04 20:59

Råsyltning på den rå måde

Blommerne fra mit træ i haven bliver plukket - stjålet - af
indvandrerdrenge, hvis ikke jeg er hurtigt ude, og fx plukker dem mens de er
grønne - og lægger dem i solen, hvor de bliver røde og søde på få dage.

Engang syltede jeg med sukker&husblas&kogning, men når der er stærk sol som
femdøgnsprognosen lover p.t., så kan man bare lægge blommerne (eller andre
frugter, løg, grønsager osv) på sorte bageplader i solen og når de er røde
og bløde mases og udstenes de og soltørringen fortsætter, evt idet der
strøes sukker på.

Den marmelade, der kan skrabes af bagepladerne er intens i smagen og
langtidsholdbar.

Når de er mest saftige og mases, stiller jeg pladen skråt på en bradepande
og den friske saft er fin at blande med vodka eller gin (og især med tysk
korn-snaps, som er ultrabillig fra de små supermarkeder syd for grænsen) -
- og frugtkød og den farvede skal tørrer ofte på få timer, når man således
har fjernet en masse vand.

I ulandene langtids-konserveres alle slags mad ved soltørring, og som
kemiker finder jeg det spændene at følge processen og gøre tingene så enkelt
som muligt

(At gå barfodet er også kopieringsværdigt - og gid danskerne kunne kopiere
ulandsfolks evne til at formere sig som rotter)

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N

Fra : ThomasB

Dato : 07-08-04 16:54

"Bo Warming" <Bo.Warming@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
> Råsyltning på den rå måde

[snip soltørrede blommer]

Men pas på - hvepse elsker simpelthen blommer, så når man samler blommerne
efter tørring skal man lige kigge ekstra godt efter, om man kommer til at
klemme en hveps :)

Hedder tørrede blommer iøvrigt ikke svesker?

Fra : Bo Warming

Dato : 07-08-04 20:04

"ThomasB" <tb_fjern@2ma2.dk> wrote in message

> [...]
> klemme en hveps :)
>
> Hedder tørrede blommer iøvrigt ikke svesker?

Desværre er træet som jeg overtog i min have, ikke de violette store
sveskeblommer.

Disse bevarer den røde farve og bliver ikke brune med særlig sveskesmag.
Jeg tilsætter som nævnt sukker (og lidt citronsyre) og får en mellemting af
dessert og marmelade ud af det, hvis der et år er så mange, at de fleste
ligger og tørrer dvs bliver langtidsholdbarte ultra-nemt og gratis.

Når jeg udstener med fingrene, hænger der ofte meget kød i stenene, som jeg
fjerner med tænderne - det er rigtig tilbage-til-naturen arbejde at tumle
med nogle blommer med fingrene og samtidig have munden fuld af sten, som
af-kødes imens.
Da folk er hygiejne-hysterikere spiser jeg selv det, der har været i min
mund - men det er egentlig noget pjat.

Sætter jeg leverpostej frem, foretrækker hvepsene det.

Fra : ThomasB

Dato : 08-08-04 10:09

> Desværre er træet som jeg overtog i min have, ikke de violette store
> sveskeblommer.

Ok, jeg var ikke klar over at det var en speciel blommesort.

> [...]
> dessert og marmelade ud af det, hvis der et år er så mange, at de fleste
> ligger og tørrer dvs bliver langtidsholdbarte ultra-nemt og gratis.

Jeg har et lille blommetræ, hvor der ca. er 1000 blommer på, så det skal
klart prøves.

> [...]
> med nogle blommer med fingrene og samtidig have munden fuld af sten, som

Man kan vel også bare lade stenen være, og pille dem ud, når de skal spises.

> Da folk er hygiejne-hysterikere spiser jeg selv det, der har været i min
> mund - men det er egentlig noget pjat.

Ja, det er det, men sådan er det nu engang.

> Sætter jeg leverpostej frem, foretrækker hvepsene det.

Synes bare at hvepse er overglade for blommer, men det er nok fordi
blommerne blive modne, når hvepsene er sukkerglade.