Krom
Fra : Olesen

Dato : 30-07-04 18:54

Hvad er Krom og hvilke sygdomme minder om dette ?

Fra : Anders Lund

Dato : 30-07-04 19:20

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/krom.htm

--
Anders Lund - anders@andersonline.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-07-04 04:24

Olesen wrote:

> Hvad er Krom og hvilke sygdomme minder om dette ?

Krom er ikke en sygdom, men et sporstof, som du kan læse af Anders Lunds
link. Du tænker ikke på mave- tarmsygdommen Chron?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Olesen

Dato : 31-07-04 11:00

> Krom er ikke en sygdom, men et sporstof, som du kan læse af Anders Lunds
> link. Du tænker ikke på mave- tarmsygdommen Chron?

Selvfølgelig..tak.:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-07-04 13:42

Olesen wrote:

> Selvfølgelig..tak.:

Crohn og Colitis Ulcerosa er to sygdomme, som minder utroligt meget om
hinanden. Både i forløb og i behandling. De kan begge have et meget
svingende forløb fra patient til patient eller hos den enkelte patient,
hvor der kan være lange perioder uden udbrud, eller hvor man mere eller
mindre konstant har udbrud. Der kan også være stor forskel på, hvor
kraftige udbrudene er fra patient til patient. Kun en celleprøve kan
afgøre, om man har den ene eller den anden af de to sygdomme.

Den største forskel er, at Crohn kan ramme hele vejen gennem systemet,
lige fra mundhulen til endetarmen, mens Colitis kun rammer tyktarmen.

I denne gruppe er begge sygdomme repræsenteret med flere deltagere - jeg
har for eksempel Crohn. I mit tilfælde har det været udbrud, der ikke
kunne slås ned med medicin, så der har skullet operation til. Til
gengæld gik der 16 år fra det første operation til det næste udbrud og
operation.

Du er hvertelig velkommen til at spørge løs her i gruppen, hvis du har
spørgsmål om sygdommene, og du kan læse om begge sygdomme hos
Colitis-Crohn Foreningen på http://www.ccf.dk.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Olesen

Dato : 31-07-04 16:01

> Den største forskel er, at Crohn kan ramme hele vejen gennem systemet,
> lige fra mundhulen til endetarmen, mens Colitis kun rammer tyktarmen.

OK tak.
Har også hørt, der sku' være en laserbehandlingsmetode
som udføres i Norge som sku' ha' en ret helbredende virkning.

Fup eller (lidt) fakta ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-07-04 17:20

Olesen wrote:

> Har også hørt, der sku' være en laserbehandlingsmetode
> som udføres i Norge som sku' ha' en ret helbredende virkning.

Det har jeg meget svært ved at tro. Det er ikke mere end et par måneder
siden, jeg blev opereret sidst, og min medicinske læge, som er vist en
af de største eksperter herhjemme på sygdommen, nævnte intet om
laserbehandling. Jeg har heller ikke læst om det på internettet.

Du har vel ikke links?

Men selv hvis man bruger laserbehandling i Norge, så vil det kun kunne
hjælpe de steder, hvor man kan komme til med en laser. Og dermed for
eksempel ikke i tyndtarmen.

> Fup eller (lidt) fakta ?

Der skal vægtige ting på bordet, før jeg bevæger mig fra den første
mulighed til nummer to. Vær opmærksom på, at der findes flere
alternative behandlinger som påstås at kunne hjælpe på sygdommen.
Problemet er, at sygdommen i sin natur er meget svingende, og det kan
nemt få folk til at tro, at de er blevet hjulpet af en alternativ
metode, selvom det ikke er tilfældet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Olesen

Dato : 31-07-04 16:47

> [...]
> Problemet er, at sygdommen i sin natur er meget svingende, og det kan
> nemt få folk til at tro, at de er blevet hjulpet af en alternativ

Lyder fornuftigt..tak.

Fra : G.B.

Dato : 02-08-04 00:19

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Men selv hvis man bruger laserbehandling i Norge, så vil det kun kunne
> hjælpe de steder, hvor man kan komme til med en laser. Og dermed for
> eksempel ikke i tyndtarmen.

Kunne man ikke via et endoskop behandle med laser i tarmsystemet?
Endoskoper benytter jo fiber-lysleder-teknologi, så hvorfor egentlig ikke?

(Jeg ved ikke noget om det - bare en strøtanke...)

--
The individual is the smallest minority.
Med venlig hilsen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-08-04 02:14

G.B. wrote:

> Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Kunne man ikke via et endoskop behandle med laser i tarmsystemet?
> Endoskoper benytter jo fiber-lysleder-teknologi, så hvorfor egentlig ikke?

Så vidt jeg ved, kan man ikke bruge den slags i tyndtarmen. Hvis du
tænker på behandling i tyktarmen, så er der vel ikke noget i vejen for,
at man kan komme til med et endoskop med en laser. Jeg tror bare ikke,
det har nogen helbredende effekt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 02-08-04 05:11

> [...]

> tænker på behandling i tyktarmen, så er der vel ikke noget i vejen for,
> at man kan komme til med et endoskop med en laser. Jeg tror bare ikke,

Hvis en laser skulle have en positiv effekt på vaskulitiseret væv må det da
absolut være en nyhed af verdensformat.

Man kunne selvfølgelig forestille sig at en kortbølget laser, kunne brænde
de ofte blålige blodkar, og lade de sunde røde være i fred, selv om jeg
stadig ikke helt kan se ideen, i at afbrænde blodkar i væv der i forvejen er
underforsynet.

Mvh.

Fra : G.B.

Dato : 02-08-04 09:49

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i meddelelsen

> [...]
> brænde de ofte blålige blodkar, og lade de sunde røde være i fred,
> selv om jeg stadig ikke helt kan se ideen, i at afbrænde blodkar i væv

Tjah - det lyder logisk.