Peter wrote:
> "Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> news:40ed44b4$0$295$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
>>Peter wrote:
>>
>>
>>
>>>Hvad kræves der af lovgivningen, af en 45 knallert?
>>>
>>
>>Typegodkendelse med certifikat.
>>Så du må køre alt det du vil på din 3-hjuler ... hjemme i baghaven.
>>
>>--
>>/Hekto
>
>
> Nu har jeg ved et tilfælde faldet over din fine speedfight side (din finger
> lokkede på images.google.dk), og der skriver du bl.a.:
>
> Trafikantafdelingen J. nr.: 00-4103-355 Sagsbeh.: Finn Engelbrecht Deres
> ref.:... ....Direktivet definerer knallerter som to- eller trehjulede
> køretøjer med en
> motor med slagvolumen på ikke over 50 cm3 og med en konstruktivt bestemt
> maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Direktivet kan ikke fraviges ved
> nationale bestemmelser.
> I forbindelse med indførelsen af den registreringspligtige knallert, blev
> færdselsloven i 1994 ændret, således at færdselslovens definition på en
> knallert kom i overensstemmelse med definitionen i ovennævnte direktiv.
> Et køretøj kan således i henhold til gældende EU regler ikke anses som
> værende en knallert, såfremt den er konstrueret til en højere hastighed end
> 45 km i timen. En knallert, hvis konstruktivt bestemte maksimale hastighed
> er højere end 45 km i timen, vil falde ind under færdselslovens definition
> på en motorcykel og føreren skal dermed opfylde de krav, der er gældende for
> kørsel på motorcykel, f.eks. kørekort til kategori A....
>
> ...Med venlig hilsen
>
> Finn Engelbrecht
>
> Jeg klipper lige det mest væsentlige ud:
>
> ------------------
> Direktivet definerer knallerter som to- eller trehjulede køretøjer med en
> motor med slagvolumen på ikke over 50 cm3 og med en konstruktivt bestemt
> maksimal hastighed på højst 45 km i timen. Direktivet kan ikke fraviges ved
> nationale bestemmelser.
> ------------------
>
> Min plan var at tage den bagerste halvdel af en original scooter, med motor,
> transmition, hjul osv, og bygge en kabine, med to hjul, til to personer og
> montere den til den oprindelige del.
>
> Den originale del har kun ét baghjul + mine to hjul ville leve op til kravet
> om "to- eller trehjulede køretøj". Da der ikke ville blive ændret noget ved
> den originale del, så ville den heller ikke have en motor på mere end de
> tilladte 50ccm, og hastigheden ville heller ikke overskride de 45km/t.
> Jeg kunne ikke se noget om certificeret typegodkendelse, og forventer da
> bestemt at synshallen vil sige god for den før den triller ud på vejene.
> Men ud fra det Finn skrev til dig er mine idéer vel ikke helt kuldsejlet?
>
Du forveklser definitionen på en knallert, med Kravene til en knallert.
Den skal stadig typegodkendes. Ellers er der jo, som RpR nævner det,
tale om væsentlige konstruktive ændringer .. i forhold til den
typegodkendte.
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston-japanese
semi-rockets ... no thanks!