Havedam - katteproblem
Fra : Kristian Andersen

Dato : 03-08-04 20:09

Er der nogen der har erfaring med at forhindre nabolagets katte i at gå på
fiskeri i havedammen?

Jeg har tænkt på at opsætte et elektrisk hegn omkring havedammen i en
periode indtil nabolagets katte har lært at holde sig væk, men er det
overhovedet effektivt.

Det er jo ikke så hyggeligt med et sådant hegn selvom det nok kan laves
sådan at det er let at fjerne når der er nogen hjemme.

Apropos, vil et sådan hegn evt. også holde en fiskehejre væk, eller lander
den på vandet ?

Er der andre gode forslag ?

--
Kristian

Fra : Lasse Jensen

Dato : 03-08-04 21:16

Kristian Andersen wrote:

> [...]
> sådan at det er let at fjerne når der er nogen hjemme.
>
> Apropos, vil et sådan hegn evt. også holde en fiskehejre væk, eller lander

Piratfisk?

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Mette

Dato : 03-08-04 22:01

Hej Kristian!

Ja det er trælst når naboens kat tager dine fisk

Jeg synes tråden med stød lyder fornuftig, måske det kan laves så det ikke
skæmmer din dam, og du er fri for at flytte tråden hele tiden?
Net over dammen er også en løsning, men det er jo ikke specielt pænt

Jeg synes du skal sige til din nabo at du har i sinde at sætte stødhegn op
og ellers give hans kat en spand vand hver gang du ser, den kommer og
fisker.

Håber du finder en løsning

Venlig hilsen en stor katteelsker - der holder sine katte inde, så naboen er
fri for overfiskning af havedammen
/Mette
--
http://www.petheaven.dk/

Fra : Kristian Andersen

Dato : 03-08-04 22:21

> [...]
>
> Håber du finder en løsning
>
> Venlig hilsen en stor katteelsker - der holder sine katte inde, så naboen

Hej Mette

Jeg holder også af katte, så det er jo ikke rart at tænke på at de kan få et
stød, det er bl.a. derfor jeg skriver her i håb om at få et bedre råd.

Nu er det nok ikke så enkelt at jeg bare kan tale med en nabo. Jeg bor i et
område med blandet rækkehuse og kædevillaer, og der er adskellige katte der
strejfer rundt her i området. Jeg synes heller ikke det burde være
nødvendigt at katteejere holder deres katte indendøre.

Jeg har hørt at hvis en kat bare een gang får et stød, holder den sig helt
væk, så måske er det ikke så slemt alligevel.

--
Kristian

Fra : Mette

Dato : 04-08-04 09:21

Hej igen!

Du skal såmend ikke have ondt af kattene for et lille rap over snuden. Som
andre skriver, bruger mange kattefolk stødhegn til at holde kattene på egen
grund

De fleste katte kan faktisk også fornemme at der er strøm i hegnet inden de
rører ved det, så jeg ville nu ikke være så bange for at sætte hegn op.

Kan godt se det er svært at sige til alle naboerne at de skal holde deres
katte væk

Hej fra Mette
--
http://www.petheaven.dk/

Fra : Anette

Dato : 03-08-04 22:48

Kristian Andersen <kristian_andersen@IngenSpamtdcadsl.dk> wrote:
> Apropos, vil et sådan hegn evt. også holde en fiskehejre væk, eller
> lander den på vandet ?

Fiskehejren lander i vandet, hvis den kan se bunden eller en sten at lande
på.
En fiskehejre af plastic kan få de levende til at holde sig væk

> Er der andre gode forslag ?

Er det store fisk? Hvis ikke kunne kattenes fiskeri måske begrænses ved at
lægge en rist et stykke under vandoverfladen, som fiskene kan søge i
sikkerhed under. Nej, en rist vil ikke kunne redde alle, men begrænse tabet.
Eller et springvand, der pjasker vand næsten helt ud til kanterne, kan
sikkert også tage kattenes lyst til fiskeri.

/ Anette

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 04-08-04 05:20

> Jeg har tænkt på at opsætte et elektrisk hegn omkring havedammen i en
> periode indtil nabolagets katte har lært at holde sig væk, men er det
> overhovedet effektivt.

Der er en del katteejere der bruger det elektriske hegn til at holde dem
inde i en løbegård, så ja det virker. Du skal bare bruge det svageste elhegn
du kan få, ellers tror jeg ikke de overlever.
--
Mvh Kai Hoffmann

Læs om citatteknink på:

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-08-04 08:49

On Tue, 3 Aug 2004 21:09:04 +0200, "Kristian Andersen"
> [...]

>Jeg har tænkt på at opsætte et elektrisk hegn omkring havedammen i en
>periode indtil nabolagets katte har lært at holde sig væk, men er det

Om sommeren når jeg ser for mange katte omkring min dam, så ligger jeg
mig gerne på lur med en vanslange. Når så katten gemmer sig omkring
dammen, så får den en ordentlig tur med den store stråle. Katten plejer
at sætte i løb og er jeg rigtig heldig, så løber den langs med hegnet
mod den fjerneste udgang fra haven - så kan den nå at blive _rigtig_ våd

Det er rigtig skægt Og kattene ser jeg ikke i haven i ugevis efter
sådan en tur.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Robert Andersen

Dato : 04-08-04 11:05

> Er der andre gode forslag ?

Hvad med "gå væk kat" ? Jeg har set det i Bauhaus, ved ikke hvor effektivt
det er.

/Robert Andersen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 04-08-04 12:40

"Kristian Andersen" wrote

> Er der nogen der har erfaring med at forhindre nabolagets katte i at
gå på
> fiskeri i havedammen?

Jeg ved ikke om det kan bruges til noget fornuftigt, men efter vi har
fået hund så har problemet med katte i haven løst sig selv

På et tidspunkt fik han jaget een af dem op på en pind inde i vores
skur, den turde ikke selv hoppe ned
Da jeg kom hjem fra arbejde fik jeg gelejdet ned med venlige forsigtige
puf af en sneskovl
Jeg har aldrig set en kat løbe så hurtigt da den endelige kom ned

Da hunden blev lukket ud i haven igen var det faktisk interessant at se
hvordan den sporede katten præcist hvor den havde løbet for at komme ud

- Peter