Chilli styrke.
Fra : Jasper Norman

Dato : 02-08-04 23:54

Hej.

Er der nogen der har et godt råd til at "teste" styrken af chilli? Jeg købte
en (billig) slatten plante i A-Z. Jeg fik reddet den, og den har nu nogle
ganske, små frugter (røde). Jeg er ikke meget for bare at sætte tænderne i
dem, da jeg fik en grim overraskelse sidste år hvor de chilli planter jeg
såede var så stærke at læberne sved i to dage. (jeg kan normalt spise masser
af Jalapeño´s uden problemer)

Mener at kunne huske at jo mindre frugter, jo større styrke? Dette giver mig
ikke større lyst til bare at sætte tænderne i dem

Mvh

Jasper

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-08-04 06:58

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> wrote in message
> [...]
> dem, da jeg fik en grim overraskelse sidste år hvor de chilli planter jeg
> såede var så stærke at læberne sved i to dage. (jeg kan normalt spise

Smag på et lille stykke, det er nok den eneste måde du kan afprøve det på
(eller få en anden til det
Med mindre du har et sår i munden eller på læberne, gør det ikke ondt i 2
dage, højest et par timer. Hvis det er slemt kan du drikke lidt mælk, spise
lidt ymer eller lign., eller spise frugt, så forsvinder smerten med det
samme. Vand giver derimod ingen lindring.

> Mener at kunne huske at jo mindre frugter, jo større styrke? Dette giver
mig
> ikke større lyst til bare at sætte tænderne i dem

Større chillier kan også være stærke, faktisk er de stærkeste slet ikke de
mindste.

mvh
Preben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 03-08-04 08:09

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev:

> [...]
> sidste år hvor de chilli planter jeg såede var så stærke at
> læberne sved i to dage. (jeg kan normalt spise masser af

Jeg har læst følgende forslag:
Først bides let i den ukendte chile med tænderne og derefter smages der
let på tænderne. Derefter bides let igennem skindet og til sidst bides
der helt igennem.

> Mener at kunne huske at jo mindre frugter, jo større styrke?

Som en grov tommelfingerregel er den meget god, men eksempelvis
Habanero og Scotch Bonnet typerne er ikke helt små og er stærkere end
de helt små chilisorter.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan Achmann

Dato : 03-08-04 08:40

Hej Jasper,

Der er nok ikke andet at gøre, end at "gå til biddet", men du skal være
opmærksom på, at der sidder meget lidt af smagstoffet (mener det hedder
capseoin?) i spidsen af frugten! Første bid kan derfor være mild, men det
NÆSTE! *UUUuuuh*

Allerbedst er IKKE at købe uspecificerede sorter. Sæt dig lidt ind i
sortsnavnene og køb så frø istedet! Det er meget let!

Når det så er sagt, så er jeg ret sikker på, at de sorter vi køber i Bilka
o.l. høre til i mellemgruppen, styrkemæssigt. Det vil typisk være
Cayenne-peber, som er en chilli hvis styrker ligger lidt over Jalapenos.

Kan du få fat i friske Jalapenos, så kan du udmærket anvende frø herfra.

Undgå for ALT i verden Hapaneros. De er uhyggeligt stærke, og for
menigmand uanvendelige i madlavning.

Jan

Fra : Jasper Norman

Dato : 04-08-04 00:00

Ok. Lyder som om, at jeg skal have fat i nogle friske frugter. Jeg synes i
øvrigt at det er underligt, at den sort der typisk er tilgængelig i
supermarkederne (som frø) er uhyggeligt stærke. Med vores efterhånden
"anderledes" madkultur, end den vore forældre havde, burde man da kunne købe
mange forskellige sorter af chilli til pasta + pizza + grill osv. Men det er
som om, at frøfirmaerne (de mest alm) mener at de blot bør have en enkelt
sort.

Er der ellers nogen der har gode erfaringer med frø af friske chillier fra
supermarkedet? Det er jo typisk "søde snacks" chilli der er tale om. Men de
kan da også være ok til salaten.

Eller måske et link til en god net butik med rimelige priser.

Mvh

Jasper

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-08-04 07:09

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev:

> Ok. Lyder som om, at jeg skal have fat i nogle friske frugter.

ISO i Hellerup havde ihvertfald indtil for nylig et udvalg af
forskellige friske chilier bla. Habanero, Fresno (som Jalapeño men lidt
stærkere), Serrano m.fl. Sidst jeg var der kunne jeg dog ikke få øje på
dem så om de fører dem mere ved jeg ikke.

> [...]
> til pasta + pizza + grill osv. Men det er som om, at frøfirmaerne
> (de mest alm) mener at de blot bør have en enkelt sort.

Jeg tror ikke, at chilidyrkning er så udbredt blandt danskere endnu,
hvilket afspejles i frøfrimaernes sortiment. Jeg forsøger for første
gang i år med de muligheder, man nu har når man bor i lejlighed.

> Er der ellers nogen der har gode erfaringer med frø af friske
> chillier fra supermarkedet?

Du risikerer, at du ikke får samme afkom som købefrugten, da der ofte
er tale om hybrider.

> Eller måske et link til en god net butik med rimelige priser.

http://miljokemi.dk/chili/links.php finder du links til forhandlere
af chilifrø, så du selv kan dyrke chili fra frø. Jeg har selv handlet
hos Primafrø og Kings Seeds.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Willy Jakobsen

Dato : 04-08-04 16:44

Man kan købe chiliplanter nu - i øjeblikket er der 4-5 sorter i handelen,
store planter med frugter, lige til at spise - prisen ligger på ca. 35.-
stk.
Rufle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-04 11:54

"Jasper Norman" <Ahrensbach@FJERNEStele2adsl.dk> skrev

> Er der nogen der har et godt råd til at "teste" styrken af chilli?

Med fotoceller kan du måle den hastighed, hvormed forsøgspersonerne spurter
ud til vandhanen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-08-04 13:20

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev:

> Med fotoceller kan du måle den hastighed, hvormed
> forsøgspersonerne spurter ud til vandhanen.

Her er det måske værd at bemærke, at vand er en dårlig ide til at
afbøde effekterne af capsaicin. Mælk virker en hel del bedre.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jan Achmann

Dato : 04-08-04 20:58

Man kunne så istedet sætte et manometer på koens patter.... Des større
sug, des stærkede Chili.....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-08-04 21:21

> Man kunne så istedet sætte et manometer på koens patter.... Des større
> sug, des stærkede Chili.....

Jeg tror nu at det er den psykiske effekt der i sin tid lå i at søge trøst
hans mor, mælken fremkalder. Hun er nok ikke interesseret i målingerne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jasper Norman

Dato : 05-08-04 00:37

> Jeg tror nu at det er den psykiske effekt der i sin tid lå i at søge trøst
> hans mor, mælken fremkalder. Hun er nok ikke interesseret i målingerne.

Næh, sikkert ikke. Men vores mindste søn er 6 mdr. så måske er der lidt
tilbage i konens?