Underligt træ!
Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 01-08-04 12:07

Hej NG,

Hjemme i mine forældres have står der efter vores mening et meget underlig
træ.

Det ser således ud...

http://www.tyranno.dk/files/underlig_trae_01.jpg
http://www.tyranno.dk/files/underlig_trae_02.jpg
http://www.tyranno.dk/files/underlig_trae_03.jpg

Det underlige "juletræstop" sidder vitterligt fast til det andet træ - det
er groet sammen med det andet træ. Er dette "almindeligt" eller er dette
virkelig et underligt træ? Hvad kan forklaringen være?

På forhånd tak!

/Glenn
(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Fra : kvaerulant

Dato : 01-08-04 13:30

Glenn Rasmussen wrote:

> [...]
>
>På forhånd tak!
>
>/Glenn
>(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

Det underlige er den normale form af rødgran,
den lave del er bare en ungdoms form, som kan tåle græsning

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 01-08-04 13:39

Hej,

> Det underlige er den normale form af rødgran,
> den lave del er bare en ungdoms form, som kan tåle græsning

Det kunne være en mulighed, men jeg er netop blevet oplyst at den nederste
del af træet er en såkaldt "sukkertop".

Det er altså to vidt forskellige træer i et og samme træ! Jeg er blevet
oplyst i dk.natur at sukkertop-træet måske er podet på en rødgran, men det
giver jo ikke rigtig mening?

Fra : kvaerulant

Dato : 01-08-04 14:08

Glenn Rasmussen wrote:

> [...]
>giver jo ikke rigtig mening?
>
>/Glenn
>(Remove "NOSPAM" in my e-mail to reply.)

En sukkertopgran er en ungdoms form af rødgran, og skifter nomalt
til tilbage til den normale form hvis man ikke klipper de kraftige skud.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-04 21:54

On Sun, 01 Aug 2004 15:07:52 +0200, kvaerulant
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>En sukkertopgran er en ungdoms form af rødgran, og skifter nomalt
> til tilbage til den normale form hvis man ikke klipper de kraftige skud.

Sukkertopgran er bestemt ikke en rødgran - derimod er det en sort af
hvidgran.

http://www.gartneriet.dk

Fra : F. Hansen

Dato : 01-08-04 18:41

"Glenn Rasmussen" <tyrannorex@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG,
>
> Hjemme i mine forældres have står der efter vores mening et meget underlig
> træ.

Vi har også sådan et eksemplar på kirkegården hvor "juletræet" er højere
end planten under.

Noget lign. sker også på andre stedsegrønne.

Finn

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 01-08-04 21:13

"F. Hansen" skrev i en meddelelse

> Vi har også sådan et eksemplar på kirkegården hvor "juletræet" er højere
> end planten under.

> Noget lign. sker også på andre stedsegrønne.

Jamen er der da ikke en eller anden helt speciel grund til at det sker.
Jeg har da aldrig før set noget lignende, og jeg har da færdedes meget
på steder, hvor der er store granplantager af både unge og gamle træer.

Jeg håber Mads Lie er på vej hjem fra ferie. Jeg kunne vældig godt lide
at høre hans forklaring.

Venlig hilsen Ruth

Fra : kvaerulant

Dato : 01-08-04 21:47

Ruth Nielsen wrote:

> [...]
>Jeg har da aldrig før set noget lignende, og jeg har da færdedes meget
>på steder, hvor der er store granplantager af både unge og gamle træer.

De graner som står i skoven er af en særlig hurtigvoksende typpe.
Sukkertop granen er en langsom starter.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-08-04 21:59

On Sun, 1 Aug 2004 22:13:01 +0200, "Ruth Nielsen"
<cfs29093a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>på steder, hvor der er store granplantager af både unge og gamle træer.
>
>Jeg håber Mads Lie er på vej hjem fra ferie. Jeg kunne vældig godt lide

Det tager jo også tid at komme gennem en hel uges indlæg her i gruppen

Det er en sukkertopgran, Picea glauca 'Conica'. Sukkertopgran er en sort
af hvidgran, Picea glauca. En sukkertopgran gror 5-10 cm om året og kan
blive ret stor. De formeres ved stiklinger, som, så vidt jeg ved, er
helt op omkring et år om at slå rod. De er altså ikke podede og derfor
er det store skud ikke et vildskud i egentlig forstand.

Det er bare en rigtig hvidgran som slår igennem. Man kan sige at
sukkertopgran er en mutation af hvidgran, og at den så at sige kan
mutere tilbage til den oprindelige form. Det ses ikke helt sjældent at
sukkertopgraner gør det nummer.

Med årene vil det kraftige skud sikkert tage modet fra den oprindelige
sukkertopgran, så det er nok en god ide at fjerne det. Hvis man da ikke
hellere vil have sådan en specialitet i sin have

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jan Achmann

Dato : 02-08-04 06:59

Hej Glenn,
Det er rigtigt som andre skriver. Sukkertop-gran er en dværgform af alm.
rødgran, og atlså ikke en særlig art. Man kan sige den har en sygdom, som
giver den særlige tætte vækst.
Det er SLET ikke ualmindeligt at stamformen pludseligt slår igennem i et
enkelt skud, som herpå udvikler sig til et topstud for en "rigtig" gran.
Det ses også hos andre stærkt sorter af såvel gran, andre stedsegrønne, og
løvfældene træer (f.x. løn). Selv hos stauder kan man opleve det.

mvh
Jan Achmann