Opsætning af gipslofter
Fra : Morten Nielsen

Dato : 26-07-04 08:53

Hej

Jeg bor i 2 værelses ejerlejlighed sammen med min kæreste, og vi har valgt
at renovere vores soveværelse med nyt væv, maling, lidt bedre isolation af
vinduespartiet og loftet. Mit spørgsmål går til loftet, og jeg håber i har
lidt ideer til hvordan det smartest og billigst kan løses.

Loftet består pt. af:

Først originalt pudset loft, med stuk hele vejen rundt. Derefter er der på
et tidspunkt sat gipsplader (små) op, således at de passer i højden med
stukken, og derfor ikke går helt ud til væggene. Dette ser ikke specielt
pænt ud, da der er blevet fuget lidt hist og her omkring samling af stuk og
gipsplader. Derefter er der sat træloft op som er skruet op i nogle
forskallingsbrædder. Jeg ønsker ikke længere at have disse trælofter, da jeg
både syntes at de ikke er særligt pæne, og ved at de er ulovlige at have,
pga. af brandtekniske årsager.

Samtidigt skal det siges at ydervæggen er blevet isoleret på et tidspunkt,
med nogle træplader, og isolering. Jeg er ikke helt sikker på hvilke slags
plader det er. Problemet er at denne isolering kun går op til over kanten af
træplader og derfor vil være synlig hvis jeg vælger at hive det hele ned.

Jeg ønsker at have et helt plant loft, og her derfor overvejet at sætte
gipsplader op, spartle ud, og sætte væv op. Men hvordan skal disse sidde
fast ? Skal jeg pille træplader og brædder ned, sætte nye
forskallingsbrædder op i den rigtige afstand og derefter gipsplader. Eller
skal jeg pille det hele ned og sætte forskallingsbrædder direkte op i
spær/bjælker, så de når ned over stukkene, som såvidt ikke ser pæne ud ?

Håber i kan hjælpe, komme med ideer eller andet.

På forhånd tak.

/Morten Nielsen