Overfræser-jern i Harald Nyborg
Fra : Vidar

Dato : 25-07-04 21:59

Har i Harald Nyborg set et sæt med overfræser-jern til overfræseren. Det
står i reklamen, at de er lavet af Hård Metal (HM). Hvilket skulle være at
foretrække fremfor HSS-jern.
På æsken står der "Tungsten Carbide Tipped". Betyder det at det er HM-jern
eller hvad er "Tungsted Carbide"?

Kan et sæt med 50 overfræser-jern til kr. 598,- i Harald Nyborg anbefales?

Mvh.
Allan

---

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 25-07-04 22:21

> Kan et sæt med 50 overfræser-jern til kr. 598,- i Harald Nyborg anbefales?

Du kan ikke købe mange rigtigt gode jern for den pris. Faktisk når du ikke
mere end et. De holder ikke helt så længe, men til hobby brug er de ganske
ude mærket.

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 25-07-04 22:37

On Sun, 25 Jul 2004 22:59:13 +0200, "Vidar"
<alhalma@hotmail.communication> wrote:

>Har i Harald Nyborg set et sæt med overfræser-jern til overfræseren. Det
>står i reklamen, at de er lavet af Hård Metal (HM). Hvilket skulle være at
>foretrække fremfor HSS-jern.

Det er det også - HSS kan ikke klare så høje temperaturer, så det
bliver hurtigt sløvt i hårde træsorter. Til gengæld kan det slibes op

>På æsken står der "Tungsten Carbide Tipped". Betyder det at det er HM-jern
>eller hvad er "Tungsted Carbide"?

HM er en betegnelse for værktøjsstål, hvor skæret er af Tungsten
Carbide (wolframkarbid). Det kan kun slibes op med silicium- eller
diamantslibeskiver.

>Kan et sæt med 50 overfræser-jern til kr. 598,- i Harald Nyborg anbefales?

Der var for nylig en artikel i Gør det Selv om overfræsere, hvor
artiklens forfatter, der ellers sværger til dyrt kvalitetsværktøj
anbefalede, at man købte et sæt billige fræsejern fremfor dyre (i Hård
Metal). Han testede et sæt Bosch til 800 kr. (67,50 kr/stk) mod et sæt
kina-jern til 200 kr. (16,50 kr/stk) og kunne ikke fornemme den store
forskel.
Spørgsmålet er, om det kan betale sig at betale 600 kr. for et sæt,
som under alle omstændigheder ikke er professionel kvalitet (hvor
prisen let kommer op på 200-300 kr. eller mere pr.jern)

KS

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-07-04 23:43

"Vidar" <alhalma@hotmail.communication> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller hvad er "Tungsted Carbide"?
>
> Kan et sæt med 50 overfræser-jern til kr. 598,- i Harald Nyborg anbefales?

Jeg har købt deres sæt til 298 (det med 35 jern) og da jeg havde brugt
notfræseren til at fræse 6½ rille af 50cm, i MDF plade, knækkede jernet. Ved
nærmere eftersyn konstaterede jeg at der var tale om metaltræthed. Jeg har i
årevis kun brugt bosch o. lign. kvalitet og aldrig oplevet den slags
problemer. Men til hobbybrug vil de sikkert være rimelige, men forvent ikke
at de kan måle sig med de dyre mærker hvad angår levetid. Især ikke hvis du
skal fræse i hårdt træ.
Min plan er at udskifte de jern der går i stykker med dyre jern, da det må
være dem jeg bruger mest der går i stykker/slides op først
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®