Problematisk inddækning ved en skorsten.
Fra : Roberto Saldo

Dato : 18-07-04 10:03

Min brændeovns skorsten står på siden af huset, men går op igennem
taget. Taget er et alm ældre eternittag uden undertag.

Når det regner kraftigt, som det har gjort her på det sidste, kommer
der så meget vand ned ad taget at det kan løbe tilbage og ind under
tagpladesamlingen lige før skorstenen. En del af vandet ender på
rulleskiftet imellem huset og skorstenen og siver ind.

Hvad hulen gør man ved det?

Inddækningen er intakt, taget er tæt, men der trænger altså stadig
vand ind ved kraftig regn.

Man kan jo ikke flytte tagpladesamlingen opad uden at skifte hele taget.

Et undertag ville ikke hjælpe synderligt idet vandet stadig ville ryge
ned på rulleskiftet.

Taget er gammelt, men tæt og er lige blevet renset og malet.

Mvh
Roberto

Fra : Thomas Jensen

Dato : 18-07-04 10:50

Hvis pladen bag skorstenen ender meget tæt ved skorstenen kan vandet gå op i
samlingen hvor blyét fra indækningen er ført opunder tagpladen.

Løsningen er at du skærer pladen ca. 30 cm bag skorstenen, lægger en ny
plade i de 30 cm - men den nederste plade skal dækkes af bly - så blyet er
ført ind i pladesamlingen de 30 cm bag skorstenen.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 19-07-04 00:27

<snip>

> [...]
> plade i de 30 cm - men den nederste plade skal dækkes af bly - så blyet er
> ført ind i pladesamlingen de 30 cm bag skorstenen.

Man kunne også vælge den nemme løsning. Læg en fugestrip ind i samlingen,
eller giv det en gang tagtjære i samlingen. Det er ikke perfekt, men kan
nemt gøres.
Det vigtigste er at det er en fleksibel fuge der laves, ellers vil den ikke
kunne arbejde sammen med taget.
Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-04 06:55

Thomas Nørgaard wrote:
> <snip>

Jeg har overvejet det, eventuelt lægge en noget længere plade istedet
for de halvanden nederste bag skorstenen.
Det er nemlig den korte ældre type.

> [...]
> nemt gøres.
> Det vigtigste er at det er en fleksibel fuge der laves, ellers vil den ikke

Tak for jeres svar.

Det gør ikke sagen mindre kompliceret at to plader møder hinanden
samme sted bag skorstenen!

Dvs:

+-------+
| |
| |

--
/ Roberto Saldo (ST191 GLi l/b 1998ccm 93kW/183Nm)