Q: Maling af palisanter træ
Fra : Ukendt

Dato : 13-07-04 11:43

Jeg står for at skulle male en seng lavet af palisanter-træ.

Nogen der har nogle gode råd. Jeg har hørt at det skulle være svært at få
malingen til at binde, da træet indeholder store mængder olie.

Jeg havde tænkte først at pudse træet hvorefter jeg giver det en
alkryl-grunder (vandbaseret) og herefter male med en vandbaseret træ/metal
maling.

--
Mvh.
Martin Larsen

mjl snabela mjl dot dk

Fra : Marco

Dato : 13-07-04 19:33

"Martin Jakob Larsen" <mjl snabla mjl dot dk> skrev:

> [...]
>
> Jeg havde tænkte først at pudse træet hvorefter jeg giver det en
> alkryl-grunder (vandbaseret) og herefter male med en vandbaseret træ/metal

Du skrubber og skurer træet med en gang trærens beregnet til indendørs
behandling og vasker efter med rent vand.
Herefter maler du første gang med en alkyd/oliegrunder.
Efter dette kan du evt. kitte/fuge revner, slibe og senere eftergrunde med
ovennævnte oliegrunder.
Nu kan du færdigmale et par gange med, som du selv nævner, "vandbaseret
træ/metal maling".

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 07:26

Hej,

Dvs. hvis jeg forstår dig rigtigt så skal den alkryl-grunder jeg skal grunde
med være olie-baseret eller er vandbaseret lige så godt ?

Har du prøvet denne fremgangsmåde på palisanter træ ?

Mvh.
Martin

Fra : Marco

Dato : 14-07-04 19:00

> [...]
grunde
> med være olie-baseret eller er vandbaseret lige så godt ?

Den skal være på olie.

Dette er en korrekt behandling uanset hvad andre skriver - Kopieret direkte
fra en 100% opdateret gyldig behandlingsvejledning:

Total afrensning af eksisterende oliebehandling til ren,
fast og bæredygtig bund.
Påføre trærens, Fortyndet 1:10
Bearbejde med stiv børste/slibemåtte.
Afvaske med rent vand.
Slibe og afstøve hele fladen.
Behandle 1 gang med alkydoliemaling, fortyndet 20%
Fuge revner med fugemasse
Kitte med acryl-plast kit.
Pletspartle 2 gange med acrylspartelmasse.
Slibe det spartlede og afstøve hele fladen.
Plette 1 gang med alkydoliemaling, fortyndet 20%.
Behandle 2 gange med halvblank acrylemalje.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 14-07-04 08:30

Martin Jakob Larsen skrev:

> Jeg står for at skulle male en seng lavet af palisanter-træ.

> Nogen der har nogle gode råd. Jeg har hørt at det skulle være svært at få
> malingen til at binde, da træet indeholder store mængder olie.

Der er et par ting, der står fast:

1. Du skal afrense træet med grundrens.
2. Du skal give træet en spærregrunder.

Da palisandertræ indeholder en del olie, bliver du nødt til at give
overfladen en gang spærregrunder. Ellers risikerer du, at du får
gennemslag, som viser sig som gule skjolder. Og det ses allerede
efter få dage.

Jeg har selv prøvet med at hvidmale teaktræ, som også indeholder en
del olie. Her sprang jeg spærregrunderen over, og efter få dage var
overfladen gulskjoldet. Jeg gav en gang maling ovenpå - hjalp ikke!
Så det var om igen.

Det med at malingen ikke kan binde på palisandertræ, tror jeg ikke
holder. Du skal grundrense, pudse træet så malingen har noget at
"bide" sig fast i. I det hele taget når man overfladebehandler træ,
så et det vigtigt at mellemslibe med sandpapir, så malingen ikke
skaller af.

Palisandertræ er jo ikke in, men er det ikke lidt synd at dække
sådan noget fint træ med maling? Nå, det er selvfølgelig op til
dig

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 08:38

Jeg har købt en akryl-grunder (vandbaseret) i Bilka, kan den bruges, eller
skal jeg bytte den til en oliebaseret akryl-grunder ??

Mvh.
Martin

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 14-07-04 09:15

Martin Jakob Larsen skrev:

> Jeg har købt en akryl-grunder (vandbaseret) i Bilka, kan den bruges, eller
> skal jeg bytte den til en oliebaseret akryl-grunder ??

De produkter man kan købe i div. supermarkeder, er ikke noget jeg
har særlig kendskab til - derfor kan de være ganske udmærket. Skal
jeg selv male, lakere osv., bruger jeg de kendte produkter: Dyrups,
Sadolin, Flügger, Gori m.fl.

Prøv en gang at se her, hvad Birgitte Thisen skriver i DR´s
P4 Panelet. Det er noget, du kan bruge:

http://www.dr.dk/p4/p4panelet/vis_spm.asp?id=1081251372744

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 09:23

Hej Svend Erik

Men det jeg tænkte på var om jeg kan bruge en vandbaseret akryl-grunder
eller om den skal være oliebaseret når det nu er palisanter.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 14-07-04 09:39

Martin Jakob Larsen skrev:

> Men det jeg tænkte på var om jeg kan bruge en vandbaseret akryl-grunder
> eller om den skal være oliebaseret når det nu er palisanter.

Du skal bruge en spærrende akrylmaling. Det kaldes spærregrunder
eller spærrende akrylmaling. Du ser også, at Birgitte Thisen
anbefaler en sådan (når du IKKE vil bruge alkydgrunder) i:

http://www.dr.dk/p4/p4panelet/vis_spm.asp?id=1081251372744

Jeg brugte selv vandbaseret, da jeg malede på teaktræ, og det holdt
fint.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 10:19

Nu er jeg forvirret.

Jeg har købt en vandbaseret acrylgrunder, kan den bruges ?

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 14-07-04 10:43

Martin Jakob Larsen skrev:

> Jeg har købt en vandbaseret acrylgrunder, kan den bruges ?

Nej.

Gå hen i Bilka og sig tak for lån. Og find så en rigtig farvehandler
eller et byggemarked, der ved noget om overfladebehandling.

Du skal have en spærrende akrylmaling eller spærregrunder. Hvad de
forskellige malingfabrikanter kalder deres produkter, kan jeg ikke
sådan lige sige. Og det er her, en ordentlig farvehandler kan give
en god vejledning, så du undgår ærgelser med oliegennemslag.

Du skal altså grunde med noget, der lukker af for den olie, der er
i palisandertræet. Hvis du ikke bruger en grunder med spærrende
effekt så ...

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-04 11:20

OK så er selv jeg også med.

Tusinde tak

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 15-07-04 06:47

Martin Jakob Larsen skrev:

> OK så er selv jeg også med.

Det var fint Martin. Nogen gange kan det være lettere at forklare
folk noget, når man står face to face. Men pr. nyhedsgruppe kan det
også lade sig gøre.

> Tusinde tak

Velbekomme! Og så håber jeg du får et flot maleresultat

--
Venlig hilsen
Svend Erik