Igen, svampe i græsset:
Fra : Ukendt

Dato : 11-07-04 10:49

Hej med jer,

Vi fik anlagt en ny plæne sidste forår og sidste sommer kom der en masse
svampe som kom frem tidligt om morgenen og forsvinder meget hurtigt om
formiddagen hvis ikke det er fugtigt i vejret.

Nu er de så begyndt at komme igen!!!

De står der dog hele dagen såfremt det regner, og det gør det jo i stor stil
for tiden!!

De er hvide og ca. 10 cm høje.

Der er sådan rundt regnet 1.000.000 af dem!!!

Hvad kan I anbefale? Det ser ud til at de breder sig til rosenbede m.m.

På forhånd tak

Bo

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 11-07-04 11:21

Hej

Bo wrote:
> De er hvide og ca. 10 cm høje.

Kan du ikke lige poste et billede i dk.binaer?

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-04 10:19

> Kan du ikke lige poste et billede i dk.binaer?

Jeg har postet et i binarer under samme navn.

MVH

Bo

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 21-07-04 09:15

Hej

Bo wrote:
> Jeg har postet et i binarer under samme navn.

Og jeg kan desværre ikke hjælpe dig. De ligner ikke noget jeg har.

I øvrligt lader jeg bare alle mine svampe være uanset hvor de kommer.
Jeg synes de er fascinerende.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 11-07-04 11:20

I news:40f10d00$0$281$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Bo>
<ejsmb(a)privat.dk> skrev:

> [...]
> masse svampe som kom frem tidligt om morgenen og forsvinder meget
> hurtigt om formiddagen hvis ikke det er fugtigt i vejret.

Jeg forstår ikke rigtigt.
Hvordan kan 10 cm høje svampe forsvinde på en formiddag for så at være
der igen næste morgen?

> Der er sådan rundt regnet 1.000.000 af dem!!!

Hvis de er spiselige, sidder du jo på en guldgrube ;)

> Hvad kan I anbefale? Det ser ud til at de breder sig til rosenbede
> m.m.

Svampen er ikke det du ser, den lever under jorden. Det du ser er bare
frøstandendene. Plæneklipperen burde ordne dem. Hvis de gror hurtigere
end græsset, burde det kunne klares med en rive. Jeg bruger selv en
almindelig haverive med et stykke haveslange på de to yderste tænder, så
hænger den ikke fast i græsset.

Jeg har ikke svampeforstand, så om du kan gøre noget med gødning/kalk,
der gør livet svært for svampen og godt for græsset ved jeg ikke. Måske
nogen der har et godt råd?

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-07-04 11:41

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev > Jeg har ikke
svampeforstand, så om du kan gøre noget med gødning/kalk,
> der gør livet svært for svampen og godt for græsset ved jeg ikke. Måske
> nogen der har et godt råd?

Jeg har ikke set svampe siden jeg høvlede mit 'vandretvoksende mosbefængte'
græs af til jordniveau med en græstrimmer (krævede flere ganges opkradsning
med riven). Og med lidt gødning af og til har jeg den fineste plæne. Prøver
vedligehold med gennemrivning, men ellers truer jeg den med trimmeren igen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen