Maling af udendørs træværk
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 08-07-04 14:39

Vi skal snart til at male udendørs - hvis vejret bliver til det.
Vi har diskuteret, hvilken maling vi skal bruge. Hidtil har vi brugt
Profa, som vi i og for sig har været ret tilfreds med, men det er så
svært at få fat på nu til dags, og så er det temmelig dyrt.

Der er jo flere firmaer, som hver for sig mener, at deres produkt bør
foretrækkes. Mon de alle kan det samme? De består vel næppe af nøjagtig
det samme. Der er ret store prisvariationer og man kan sikkert ikke gå
ud fra, at det dyreste også er det bedste. Men vi har størst tillid til
maling på oliebasis.

Vi vil gerne have noget, der er tixotropt, og selvfølgelig noget, hvor
den beskyttende virkning trænger dybt ind i træet - og varer længe! Det
der skal males er vindskeder, udhæng og udvendigt træværk i vores udestue.

Mon der er nogen i gruppen, der ved, hvilket produkt - eller gruppe af
produkter, der er bedst?

Venlig hilsen
Aksel

Fra : Marberg

Dato : 08-07-04 19:12

http://www.trae-nord.dk/

Jeg har selv haft gode erfaringer med deres produkter, så det er da værd at
prøve.

Træbeskyttelse er jo ikke billig!!!

MVH
Mogens Arberg

Fra : Marco

Dato : 08-07-04 20:42

"Aksel Pedersen" <aksel.pe@hotmail.com> skrev:
> Vi skal snart til at male udendørs - hvis vejret bliver til det.
SNIP ... Ja, udsigterne er lange :)

> [...]
> det samme. Der er ret store prisvariationer og man kan sikkert ikke gå
> ud fra, at det dyreste også er det bedste. Men vi har størst tillid til
Der er ikke altid det samme i spandene. Ofte er det dyreste træbeskyttelse
også det bedste - Ikke altid men ofte.
Hvorfor har du mest tillid til oliebaseret træbeskyttelse ? Træbeskyttelse
baseret på vandig plastalkyd er da en god løsning, endda rigtig godt i dit
tilfælde hvor der er tale om vindskeder og udhæng, hvor der ikke ligger
vandopsamlinger.

> [...]
> der skal males er vindskeder, udhæng og udvendigt træværk i vores udestue.
>
> Mon der er nogen i gruppen, der ved, hvilket produkt - eller gruppe af
Det hjælper meget, hvis du fortæller om bundens beskaffenhed - Er det nyt
frisk træ, tidligere behandlet, gammelt forvitret træ eller ... ?

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 09-07-04 10:27

Marco wrote:

> Der er ikke altid det samme i spandene.
Nej det er jeg sikker på, der ikke er - måske i nogle af ingredienserne,
men ikke i samme mængder ligesom jeg kunne tænke mig, at der er
forskelle i opløsningsmidlerne.

Ofte er det dyreste træbeskyttelse
> også det bedste - Ikke altid men ofte.
Jeg ved, at mange tror, at man betaler for den kvalitet, man vælger.
Jeg er langtfra så sikker på det.

> [...]
> tilfælde hvor der er tale om vindskeder og udhæng, hvor der ikke ligger
Det er fordi noget oliebaseret trænger dybere ind i træet. Vandbaseret
lægger sig bare udenpå - tror jeg!

> Det hjælper meget, hvis du fortæller om bundens beskaffenhed - Er det nyt
> frisk træ, tidligere behandlet, gammelt forvitret træ eller ... ?

> Hilsen Marco
> www.Kolonihaveportal.dk

Der er tale om ældre velplejet træværk - uden forvitringer og råd. Men
jeg har stadig ikke hørt, hvilket middel er det bedste? Mon der er
afprøvninger f.eks fra teknologisk institut el. lign.
Med venlig hilsen
Aksel

Fra : Marco

Dato : 09-07-04 13:18

> Der er tale om ældre velplejet træværk - uden forvitringer og råd. Men
> jeg har stadig ikke hørt, hvilket middel er det bedste? Mon der er
> afprøvninger f.eks fra teknologisk institut el. lign.

Velplejet med hvad ?
Nå, men uanset hvad, kan du som før skrevet, hvis træværket i øvrigt er
velkonstrueret, bruge en plastalkyd, hvilket både kan gå oven på oliebaseret
og vandfortyndbart træbeskyttelse. Husk dog først at vaske træværket ned,
forudsat der er smuds eller begroninger.

Det kan være, DTI har et site med afprøvning af div. træbeskyttelsesmidler.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk