Suk over navneskiltene
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 05-07-04 00:24

Det er åbenbart mere reglen end undtagelsen at planteskolernes skiltning
virker fint i ca. 365 dage, hvorefter de er ulæselige. Sjovt nok er der slet
ikke brug for skiltene i nævnte periode, da man jo udemærket kan huske hvad
man har plantet hvor. Det kan man imidlertid ikke året efter, og her er det
jo 'utroligt morsomt' at konstatere at teksten er væk! Eller endnu mere
ophidsende: at stryge skidtet af med en finger, for bedre at kunne se, for
blot at konstatere at jord samt tekst begge har forladt skiltet, og nu
befinder sig på fingeren!

Jeg vil derfor selv nummerere med noget holdbart, og har da også lavet nogen
skilte i plast, hvor der er skrevet med en loddekolbe. Det er bare lidt
nemmere at læse et navn her og nu, i stedet for at skulle slå et nummer op i
en liste. Derfor efterlyser jeg en fin pen, der skriver sort, vandfast og
lysægte. Jeg vil også gerne høre hvilket materiale garantien gælder. Jeg vil
helst skrive på en tynd, stiv, plastplade, men plast er jo så meget, så det
må gerne præciseres. Håber hjælpen er nær.
-
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 05-07-04 01:36

On Mon, 5 Jul 2004 01:23:32 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>helst skrive på en tynd, stiv, plastplade, men plast er jo så meget, så det
>må gerne præciseres. Håber hjælpen er nær.
Penol har en lidt dyr (ca. 120 kr.) men rigtig god mærkepen, der
hedder Akvamarker 70, som både er vandfast og lysægte. Den kan man
både skrive på bl.a. metal og plast med. Vi har bl.a. brugt den til at
mærke op på nogle galvaniserede metalpæle, som vores boligforening
satte i jorden for et par år siden - og man kan stadig se stregerne
fra dengang trods rusk, regn og sol.

KS

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 05-07-04 08:28

> [...]
det
> må gerne præciseres. Håber hjælpen er nær.

Da jeg kørte i "min" gamle tankvogn manglede den et skilt der fortalte hvor
meget olie der kunne være i rummene.
Jeg brugte en Dymo (Idag ville den hedde en "Letra Tag") og i de 5 år jeg
kørte i bilen blev den lille strimmel sidende på trods af mange ture i
vaskehallen, og olie/benzin stænk.

Alternativt kan man måske bruge en af de "gamle" Dymo'er der trykker
teksten, ved at standse den ud i en tyk plastic strimmel.

Et 3. forslag ville være at bruge en lille rustfri stålplade og så gravere
teksten ind i den.

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
This mail was scanned by Norton Antivirus 2003®

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-07-04 08:47

Jeg vil
> helst skrive på en tynd, stiv, plastplade, men plast er jo så meget, så
det
> må gerne præciseres. Håber hjælpen er nær.

For nogle år siden kunne man i havecentre og lignende steder købe et sæt med
plasticpinde og tilhørende tuschpen.
Skriften holdt i årevis, men pindene knækkede efterhånden (jeg brugte dem i
køkkenhaven, så de var udsat for lidt af hvert).
Jeg ved ikke, om de kan fås endnu?

Hilsen Inger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-07-04 09:42

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
> Jeg vil helst skrive på en tynd, stiv, plastplade, men plast er jo
> så meget, så det må gerne præciseres. Håber hjælpen er nær.

Hvad med dem man køber til at skrive på CD'er? I hvert fald virker det
glimrende der.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Ole Jensen

Dato : 05-07-04 14:14

> [...]
> helst skrive på en tynd, stiv, plastplade, men plast er jo så meget, så det
> må gerne præciseres. Håber hjælpen er nær.

Hvis det skal være rigtig holdbart, så kan du købe nogle stålbogstaver
som du kan bruge til at præge navnet i et stykke metal. Dette stykke
metal skruer du så fast på et stykke træ som sættes ved planten. De ses
tit i botaniske haver.

Du kan så bruge vinteren til at lave dine skilte, og dine skilteholdere
som gerne må være flotte.

mvh
Ole-J

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 05-07-04 19:08

On Mon, 5 Jul 2004 15:14:18 +0200, newsplus@oleswebsite.dk (Ole
Jensen) wrote:

> [...]
>som du kan bruge til at præge navnet i et stykke metal. Dette stykke
>metal skruer du så fast på et stykke træ som sættes ved planten. De ses

God ide - som lige inspirerede mig til en tur i Tivoli. Derinde kan
man finde en sjov, gammel navneskilts-automat, hvor man for sølle 2
kr. kan præge sit eget navn i et stykke blik med håndkraft. Nærmest
som Dymo, bare mere holdbart (og nostalgisk), Jeg har stadig et 10 år
gammel navneskilt hængende på min bagdør.

Måske en ide tl at kombinere "sur pligt" og lidt fornøjelse. Vent dog
til regnen er væk, automaten står udendørs Jeg kan ikke lige
huske, hvor den står, men spørg en af de uniformerede gutter.

KS

Fra : Ole Jensen

Dato : 05-07-04 19:37

<kelds99@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> til regnen er væk, automaten står udendørs Jeg kan ikke lige
> huske, hvor den står, men spørg en af de uniformerede gutter.

Den kan jeg da godt huske.

Jeg troede at den var væk forlængst, det må være mindst 25 år siden at
jeg så den, og lavede mig eget navneskilt.

Koster det kun 2 kr.?

Måske kan du tage mod bestillinger fra alle os haveejere? Så kan du da
godt få en weekend til at gå

Ole-J

Fra : kvaerulant

Dato : 05-07-04 19:11

Preben Riis Sørensen wrote:

>Jeg vil derfor selv nummerere med noget holdbart

Hvis du stempler i bly stimler,
så kan det holde i århundrer.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-07-04 21:19

<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>ophidsende: at stryge skidtet af med en finger, for bedre at kunne se, for
>blot at konstatere at jord samt tekst begge har forladt skiltet, og nu

Det er nu ret forskelligt hvor længe de forskellige etikettetyper
holder. Jeg har billedetiketter på nogle stauder som stadig holder efter
5-6 år. Vi har også den gammeldags Tyvek sløjfeetiket som er udskrevet
på en matrixprinter, de er typisk ulæselige efter et enkelt år.
Sløjfeetiketter til laserprintere holder langt bedre på skriften. Men
her kan man så være uheldig at løbe ind i etiketter som smuldrer når de
bliver udsat for sollys længe.....

Så du er ikke ene om at have problemer med etiketter. Der er ikke noget
værre end når kunderne kommer med planter hvor man ikke kan se prisen på
når man skal slå den ind i kassen.

> [...]
>helst skrive på en tynd, stiv, plastplade, men plast er jo så meget, så det
>må gerne præciseres. Håber hjælpen er nær.

Jeg har i en del år brugt en Staedtler Pancolor - de var de eneste som
holdt til både vand og lys på mine etiketter. Men den laves ikke mere.
Nu påstår de så at Staedtler Lumocolor er lige så holdbar. Det var den
bestemt ikke for år tilbage, men jeg har et par stykker så jeg prøver
igen.

Penol 777 er vist også ret god, men bare for tyk til mine etiketter, så
jeg har ikke meget erfaring med den på plast. Men jeg brugte den på
nogle gule marketiketter (af træ) her i foråret - en rød tusch, men det
er allerede vasket væk. Men det er nok også fordi overfladen på
træetiketter er meget porøs.

Jeg har en hel del tusser liggende efterhånden, jeg skal have dem
afprøvet. Jeg går nu især efter tusser til overhead-projektorer - i den
permanente udgave.

Jeg har dog også set at det er yderst forskelligt hvor godt de
forskellige tusser holder på forskellige etiketter. Jeg har nogle små
hvide plast-stiketiketter, 1,6 x 10 cm, der holder de fleste tusser ret
godt. Men de stiketiketter jeg bruger i printeren (bagsiden af de
fejlskrevne etiketter kan jo godt bruges igen der holder en tusch
ret dårligt.

Til de planter jeg har i haven, som for alt i verden ikke må få glemt
sortsnavn, der skriver jeg en etiket på vores dymo og sætter den fast på
et stykke af en gammel persienne af plast. Det holder rigtig godt, nu på
tredie år. Og et stykke persienne er så stift at det er meget let at
sætte fast i jorden.

http://www.gartneriet.dk