Dampspærre og malede letbetonvægge
Fra : Puk

Dato : 04-07-04 09:59

Hej alle sammen

Hele huset flyder med lægter, isolering og gipsplader.
Noget af alt dette skal sættes op på et par ydervægge lavet af
letbetonblokke som er blevet malet et par gange i årenes løb.

Jeg har købt ind, så jeg kan lave en dampspærre på disse ydervægge. Som jeg
har forstået det, skal denne ligge på den varme side af væggen. Hvis jeg
vælger at sætte 2 lag gipsplader op, så skal dampspærren ligge mellem de to
lag, så vidt jeg har forstået. Men hvis jeg nu kun sætter 1 lag gipsplader,
skal den så bare ligge umiddelbart udenpå lægter og isolering lige bag selve
gipspladen?

Bør jeg iøvrigt gøre noget ved ydervæggen INDEN jeg går igang med at sætte
lægteskelet, isolering etc op? Er den maling som sidder på betonblokkene et
problem? Bør vi ridse den op og i så fald, hvordan gør man det nemmest?
Min frygt er naturligvis, at en dampspærre på væggen måske vil fange den
varme luft op af den kolde ydervæg og skabe kondens, hvis ikke den kan
trænge ud. Spørgsmålet er om den kan det gennem malingen eller ej. Lige nu
og her består væggene blot af 23 cm tykke letbetonblokke uden nogen form for
isolering eller dampspærre. og der er ingen problemer (ud over at vi fryser
om vinteren).

Planen er iøvrigt også at lægge et isoleringslag udenpå huset, når vi pakker
det ind i træ (senere når vi får råd). Skal jeg allerede nu tænke over,
hvad jeg gør med min dampspærre, når jeg til slut ved ende med at have
isolering på både yder og inderside af den oprindelige letbetonmur?

Mange hilsner
Puk
- gør-det-selv'er in spe

Fra : Jørn Vind

Dato : 04-07-04 13:30

Hej Puk -

For mig lyder det som om I er igang med den rigtige løsning.
Jeg tror ikke det er noget problem med malingen på letbetonvæggen. Og det
med dampspærre, det lyder også rigtigt. Jeg ved dog ikke - hvis I sætter to
gipsplader op ovenpå hinanden, hvor dampspærren skal sidde - jeg ville nok
stadig lægge denne mellem gipsplade og lægter. Hvorfor to gipsplader ovenpå
hinanden - er du bange for styrke ?

Mht. udvendig, så tror jeg ikke det er nødvendigt at tænke på dampspærre af
denne grund. Det du gør udvendig er at der mellem ydertræbeklædning og
isoleringsmateriale, monteres noget vindpap, som spærrer for at der kommer
fugt ind til isoleringsmaterialet. Men der laves et lille mellemrum mellem
vindpap og isoleringsmateriale, således at der kan komme lidt
luftcirkulation.

Men som nævnt - den indvendige isolering gør det ikke alene - der kan ikke
komme lagtykkelse nok på, men når I "ad åre" også isolerer udvendig - evt.
med 150 - 200 mm, så tror jeg I opnår den perfekte løsning.

.... for som jeg også skrev igår - letbeton har ikke den bedste
isoleringsvne - så jeg forstår godt at I fryser om vinteren.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Puk

Dato : 04-07-04 13:52

"Jørn Vind" <joernvind@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jørn

Mange tak for dit svar *S*.

> For mig lyder det som om I er igang med den rigtige løsning.

Det lyder godt Det tror vi såmænd også selv, men vi har godt nok læst
om mangt og meget og overvejet både dette og hint, før vi gik igang.

> Jeg tror ikke det er noget problem med malingen på letbetonvæggen.

Det lyder godt ! Jeg har for en sikkerhedsskyld ridset i den med en
hobbykniv og lavet et (ujævnt) rudemønster i malingen - grin i bare, men jeg
anede simpelthen ikke, hvordan jeg ellers skulle ridse op i den maling. Man
er vel ikke begynder for ingenting

> [...]
> gipsplader op ovenpå hinanden, hvor dampspærren skal sidde - jeg ville nok
> stadig lægge denne mellem gipsplade og lægter. Hvorfor to gipsplader

Jeg kunne læse mig til på Danogips hjemmeside, at det var en god idé med to
gipslag netop for styrke. Derfor er samtlige deres vejledninger til hvordan
man bærer sig ad også lavet med to gipslag, og her lægger de så dampspærren
mellem de to gipslag. Jeg havde/har egentlig fravalgt to gipslag (i hvert
fald der hvor jeg er igang lige nu), da vi ikke kan forudse det store behov
for at hænge tunge ting på væggen over vores seng (de kunne jo falde ned i
hovedet på en .

Men så blev jeg altså i tvivl om, hvor dampspærren så skulle være. Mest
logisk virkede det dog mellem lægter og gipsvæg.

> [...]
> fugt ind til isoleringsmaterialet. Men der laves et lille mellemrum mellem
> vindpap og isoleringsmateriale, således at der kan komme lidt

Det regnede jeg sådan set også med. Men jeg tænkte, at jeg måske skulle
tænke mig om NU, for ikke at gøre noget som gør livet besværligt for mig
selv senere, når jeg når til den udvendige isolering (og ikke mindst
forskønnelse af facaden).

> Men som nævnt - den indvendige isolering gør det ikke alene - der kan ikke
> komme lagtykkelse nok på, men når I "ad åre" også isolerer udvendig - evt.
> med 150 - 200 mm, så tror jeg I opnår den perfekte løsning.

Det har også været vores konklusion indtil nu. Vi lægger blot 50 mm
indvendigt for nu, og så kommer der en ordentlig sjat på, når vi går igang
udvendigt (om guderne og banken vil).

> ... for som jeg også skrev igår - letbeton har ikke den bedste
> isoleringsvne - så jeg forstår godt at I fryser om vinteren.

Fryse har vi gjort og da huset tilmed har el-varme, så var min første vinter
her en dyr en af slagsen til trods for at jeg ofte stod op i 11 graders
kulde. Så nu får den med lidt isolering, en ny konvektions brændeovn og en
tætning af et par utætte døre og vinduer. Så håber jeg på nogle mere
behagelige vintermorgner senere på året og samtidig en knap så voldsom
el-regning.

Mange hilsner
Puk

Fra : jens

Dato : 05-07-04 02:38

Puk wrote:

> [...]
> nu), da vi ikke kan forudse det store behov for at hænge tunge ting
> på væggen over vores seng (de kunne jo falde ned i hovedet på en .

det med 2 gipslag har jeg kun hørt i forbindelse med badværelse, og så
sætter man samlingerne forskudt for at give væggen mere styrke.

> Men så blev jeg altså i tvivl om, hvor dampspærren så skulle være.
> Mest logisk virkede det dog mellem lægter og gipsvæg.

det er også der den skal være.

--
Jens.

Fra : anders majland

Dato : 06-07-04 17:26

Jeg ville nok "bare" have hæftet den på træskelettet inden første lag
gips - men det vigtigste er at det er på den varme side af isoleringen.

> det med 2 gipslag har jeg kun hørt i forbindelse med badværelse, og så
> sætter man samlingerne forskudt for at give væggen mere styrke.

Det giver også større styrke mod at man lige komme til at stikke en
albue igennem hvis man falder

Vi har dog istedet valgt en spånplade bag et lag gips (dog indervægge) -
så er det nemmere lige at hænge en lampe eller et billede op med en
spånskrue.
--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : MG

Dato : 07-07-04 07:35

Hvis tanken er, at der på et senere tidspunkt, skal isoleres udvendig, så
lad være med at isolere indvendig,
af flere grunde,
rummene bliver mindre
der hvor skillevæggene er mod ydermuren kan der ikke isoleres,
meget besværligt MHT installationer , radiatorer el osv
og til sidst det aller vigtigste, fugtteknisk er det meget meget bedre med
en udvendig isolering, der kan opstå fugt i den indvendige konstruktion,
dels fordi der jo ikke er ventilation mellem isolering og ydermur, og som i
er inde på de forskellige malingslag, sommerkondens kan også være et
problem, ( kan opstå om sommeren . når den relative fugtighed, er større
ude end inde, der kan så dannes fugt bag dampspærren,
alt dette er ikke et problem ved udvendig isolering, ved denne løsning, får
i et tørt og fugtteknisk korrekt hus, uden kuldebroer, med et godt
indeklima,

MVH