Orang/gule pletter på bladene fra pæresræ.
Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 02-07-04 01:04

Vores 4-5 år gl. træ har subj., og der er ikke EN lille pære på i år. Hvad
skyldes det, og kan jeg lige så godt fælde det?.

mvh.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 02-07-04 21:03

On Fri, 2 Jul 2004 02:04:29 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote:

>Vores 4-5 år gl. træ har subj., og der er ikke EN lille pære på i år. Hvad
>skyldes det, og kan jeg lige så godt fælde det?.

Havde det blomster? I så fald, dårlig bestøvning - enten fordi der ikke
er andre pæretræer i nærheden eller fordi det har blomstret på et
tidspunkt hvor der har været så koldt at der ikke var insekter til at
ordne bestøvningen.

I øvrigt kan der nemt gå 3-5 år inden et pæretræ begynder at give frugt,
dog afhængigt af hvilken sort det er.

Hvorfor er det i øvrigt at folk altid vil fælde træerne lige så snart de
ser sygdom eller dårlig frugtsætning? Jeg kunne forstå det hvis det var
3-4 år i træk, men bare et enkelt år uden frugter, så trues der med
saven.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 03-07-04 06:37

> Hvorfor er det i øvrigt at folk altid vil fælde træerne lige så snart de
> ser sygdom eller dårlig frugtsætning?

Det er mest pga. pletterne, det ser ud som det har Rødehunde, der er ikke ET
blad uden pletter. Og det er for øvrigt 2. år det er angrebet. Men ok, det
får lov at stå, det er konen som insisterede på vi skulle have et pæretræ ,
så hun må give det dødsstødet .

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 03-07-04 08:27

On Sat, 3 Jul 2004 07:36:59 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
<j.m.rasmussen.hatessspam@os.dk> wrote:

>Det er mest pga. pletterne, det ser ud som det har Rødehunde, der er ikke ET
>blad uden pletter. Og det er for øvrigt 2. år det er angrebet. Men ok, det

Åhja, det med pletterne overså jeg (fordi det kun stod i subject og ikke
i selve teksten)

Det kan måske være gitterrust, som er en svampesygdom. Den har
værtsskifte med enebær, dvs. den er på pære om sommeren og enebær om
vinteren. Hvis man fjerne alle enebær i en rimelig afstand fra pæretræet
så forsvinder den. Men hvis enebærrene nu står i naboens have, såe ...

>får lov at stå, det er konen som insisterede på vi skulle have et pæretræ ,
>så hun må give det dødsstødet .

Ja, sådan må det være

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 04-07-04 08:42

.. Men hvis enebærrene nu står i naboens have, såe ...

Jeg har læst om gitterrust, men der står ikke ET enebær i nærheden, de
nærmeste er bjergfyr,birk,fuglekirsebær,blomme,kirsebær,æble, og ingen af
dem har sygdomstegn. Kan det være fordi det står lidt i skygge af den andre
endnu?. Det med frugtsætningen må tilskrives vejret og str. på træet, hvis
det er gitterrust, for efter hvad jeg har læst skulle det ikke påvirke
frugtsætningen, men træet ser rimeligt hårdt angrebet ud.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-07-04 09:13

On Sun, 4 Jul 2004 09:41:33 +0200, "Jørgen M. Rasmussen"
> [...]

>dem har sygdomstegn. Kan det være fordi det står lidt i skygge af den andre

Enebær er jo mange ting - lige fra små krybende buske, til noget som med
lidt god vilje kan minde om store træer.
Hvor tæt på enebærrene skal stå for at det "fungerer" ved jeg ikke - men
50-100 meter er nok ikke helt ved siden af.

>endnu?. Det med frugtsætningen må tilskrives vejret og str. på træet, hvis
>det er gitterrust, for efter hvad jeg har læst skulle det ikke påvirke
>frugtsætningen, men træet ser rimeligt hårdt angrebet ud.

Ja, vejret har nok skylden for den manglende frugtsætning.

http://www.gartneriet.dk