Regnvand lugter
Fra : Bent F.

Dato : 01-07-04 19:52

Hej

Kan man klore regnvand i opsamlingsbeholder, jeg har en 1000 L beholder med
regnvand, som lugter fælt, har tømt den, og nu er den er igen halvt fuld,
men jeg synes stadig at vandet lugter.

--
M.v.h.
Bent Fer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-07-04 22:24

Bent F. wrote:

> Kan man klore regnvand i opsamlingsbeholder, jeg har en 1000 L
> beholder med regnvand, som lugter fælt, har tømt den, og nu er den er
> igen halvt fuld, men jeg synes stadig at vandet lugter.

Tøm beholderen - og rens den, inden den tages i brug igen

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-07-04 22:30

"Bent F." <bfc@FJERNfernet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> regnvand, som lugter fælt, har tømt den, og nu er den er igen halvt fuld,

Det kan man vel godt - men så skal du ikke bruge det til at vande have med
bagefter.
De færreste planter bryder sig om klor.

Hilsen Inger

Fra : v

Dato : 01-07-04 23:28

> Kan man klore regnvand i opsamlingsbeholder, jeg har en 1000 L beholder
med

man kan fiske sig nogle dafnier til at holde vander fri for alger.
Det skulle kunne gøre det.

mvh
Vibeke

Fra : Carsten Keller

Dato : 02-07-04 07:38

"v" <vibsenhansen@get2net.dk> wrote in message

> med
>
> man kan fiske sig nogle dafnier til at holde vander fri for alger.
> Det skulle kunne gøre det.

Det var da en genial løsning. Har du prøvet det? Kan sådan nogle fætre
overleve i beholderen en hel sommer, udelukkende på det snask der kommer i
vandet?

Keller

Fra : v

Dato : 02-07-04 11:22

> Det var da en genial løsning. Har du prøvet det? Kan sådan nogle fætre
> overleve i beholderen en hel sommer, udelukkende på det snask der kommer i
> vandet?

http://www.dafnier.dk/dafniekultur.htm

her er en rigtig spændende artikel om emnet.

mvh
Vibeke

Fra : Nette

Dato : 02-07-04 08:52

Hvor finder man dem ?

M.v.h.
Nette

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 02-07-04 18:33

"v" <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> man kan fiske sig nogle dafnier til at holde vander fri for alger.
> Det skulle kunne gøre det.

Det er ikke alger der får vand til at lugte. Det skyldes forurening i
vandet - jord, planterester eller lignende. Hvis beholderen fyldes via
tagrenden, kan man regne med betragtelige mængder af skidt i vandet.

Poul Erik Jørgénsen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 02-07-04 23:55

On Fri, 2 Jul 2004 19:32:46 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<vox@NNNmail.dk> wrote:

> [...]
>vandet - jord, planterester eller lignende. Hvis beholderen fyldes via
>tagrenden, kan man regne med betragtelige mængder af skidt i vandet.

Alger kan godt lugte, især når de er døde og ligger sig på unden som
slam - og alger dannes, hvor der er planterester og andet affald, som
de kan gro på/leve af. Og de gror rigtig godt, hvis man ikke filtrere
planterester, døde insekter, fuglelort og andet godt tagmateriale fra,
inden det løber ned i en opsamlingsbeholder, som måske oven i købet
står i direkte sol..

Et filter i nedløbsrøret er en god ide, et relativt groft nylonfilter
kan tage det værste, og hvis man også vil filtrere tungmetaller og
lignende fra kan et keramisk/kul fliter bruges

KS

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 03-07-04 08:42

<kelds99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Alger kan godt lugte, især når de er døde

Det kan filmstjerner sku osse.
Hold denne alge- og dafniesnak ude fra debatten. Det manden skal gøre, er at
sørge for at vand og beholder er rene.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-07-04 10:47

"Poul Erik Jørgensen" skrev
> Hold denne alge- og dafniesnak ude fra debatten. Det manden skal gøre, er at
> sørge for at vand og beholder er rene.

Hvorfor? Jeg har da vandet med ildelugtende regnvand
i mange år, både i drivhus og i køkkenhaven. Planterne
trives fint...

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 03-07-04 12:39

On Sat, 3 Jul 2004 09:41:33 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<vox@NNNmail.dk> wrote:

><kelds99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det kan filmstjerner sku osse.
>Hold denne alge- og dafniesnak ude fra debatten.

Hvornår er du blevet chef her, Kloge Åge?

>Det manden skal gøre, er at
>sørge for at vand og beholder er rene.

.... for alger m.v.

KS

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 04-07-04 20:58

> Hvornår er du blevet chef her, Kloge Åge?

Hvorfor blander du dig, hvis du bare vil have ret?
Så skriv for fremtiden først: "Det jeg skriver kan ikke diskuteres. Nogen
der mener noget andet end mig, bliver udråbt til "Kloge-Åge".

Så i killfilteret med dig.

PEJ

Fra : Bent F.

Dato : 04-07-04 21:21

Tak for div. råd, jeg tror jeg renser beholderen så godt jeg kan, og så må
vi se om ikke vi for lidt mere tørvejr i juli/august så der bliver brug for
vand til havevanding.

mvh, Bent Fer

Fra : kelds99@yahoo.dk

Dato : 04-07-04 23:06

On Sun, 4 Jul 2004 21:58:08 +0200, "Poul Erik Jørgensen"
<vox@NNNmail.dk> wrote:

>Hvorfor blander du dig, hvis du bare vil have ret?
>Så skriv for fremtiden først: "Det jeg skriver kan ikke diskuteres. Nogen
>der mener noget andet end mig, bliver udråbt til "Kloge-Åge".

Nu begyndte du jo selv med at afvise alle andres forklaringer - og
mht. Kloge-Åge: som man råber i skoven får man svar.

>Så i killfilteret med dig.

Fint med mig

KS