Etårig ærteblomst
Fra : Janni Nørmølle

Dato : 30-06-04 14:19

Hej, oh alvidende NG...

Hvornår kan man forvente at ens etårige ærteblomst begynder at blomstre?

Var der nogen der sagde utålmodig? ;)

Mvh. Janni

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-06-04 20:56

On Wed, 30 Jun 2004 15:19:10 +0200, "Janni Nørmølle"
<trinity76@operamail.com> wrote:

Hej igen Janni.

>Hvornår kan man forvente at ens etårige ærteblomst begynder at blomstre?

I juli. Mine står nu med grønne knopper, som jeg forventer får lidt
kulør og begynder at springe ud i løbet af en uges tid (og det vil nok
ikke skade med en anelse mere sommervarme til at sætte gang i
sommerblomsterne).

>Var der nogen der sagde utålmodig? ;)

hehe - kender det godt! Hvor mange planter fik du så ud af det?

Med venlig havehilsen
Dorte

--
http://www.123hjemmeside.dk/Ringholm

Fra : Janni Nørmølle

Dato : 01-07-04 10:36

> [...]
> sommerblomsterne).

> hehe - kender det godt! Hvor mange planter fik du så ud af det?

Hej Dorte

Der kom i første omgang 6 planter ud af et brev..... jeg købte derefter et
mere og såede direkte på voksestedet og de er kommet fint. Jeg kan stadig
ike se nogle knopper... men nu ved jeg jo heller ikke helt hvad jeg skal se
efter... jeg synes altid det svært at se om det er et nyt bladsæt der er på
vej eller om det er knopper!

Men jeg kan da fortælle at jeg har en 1 meter høj tomatplante med tomater og
masser af knopper i mit stuevindue :) Den lavede jeg jo fra frø (fra en
supermarked-tomat), så den er jeg ret tilfreds med.

Mine petunia er også sprunget ud - hvor er de dog smukke
http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=17502657

og blomsterkarsen er også godt på vej med blomster. Nu mangler vi bare
sommeren!!!

Hvordan går det med alle dine planter?

Knus fra Janni

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 02-07-04 21:51

On Thu, 1 Jul 2004 11:35:40 +0200, "Janni Nørmølle"
<trinity76@operamail.com> wrote:

Hej Janni.

> [...]
>efter... jeg synes altid det svært at se om det er et nyt bladsæt der er på

Jamen altså, det er jo sådan en lille grøn, spids tingest Spøg til
side. Jeg kender udmærket den der med "er det nye blade eller en
blomst, der er på vej?", I år kan jeg se forskel rimelig hurtigt, men
sådan har det ikke været tidligere.

Blomsterknopperne kommer på nogle tynde stilke, som skyder ud, hvor
planten forgrener sig, så vidt jeg lide husker. Stilken vokser
samtidig med knoppen, som fra at være lille og grøn vokser og så
begynder der at dukke noget farvet knop ud i spidsen, som ender med at
springe ud til en ærteblomst. Det er den tynde stilk, du plukker til
vasen.

Håber, det hjalp lidt.

>Men jeg kan da fortælle at jeg har en 1 meter høj tomatplante med tomater og
>masser af knopper i mit stuevindue :) Den lavede jeg jo fra frø (fra en
>supermarked-tomat), så den er jeg ret tilfreds med.

Det lyder flot. Det spændende er så, hvilke tomater, der dukker op.
Jeg har ladet mig fortælle, at købetomater altid er fra planter af F1
frø og at man så ikke kan regne med, at frøene fra tomaten giver samme
slags tomater, når man sår dem. Men uanset, så er det sjovt at lave
den slags forsøg, synes jeg.

Jeg tog sidste år frø af mine stedmoder, som var F1. Det var en
speciel stedmoder, som blomstrede med rød, gul, lilla-
farvekombinationer - mange forskellige toner på den samme plante.
Resultatet er, at jeg nu har 16 meget forskellige planter, der dog har
bevaret evnen til forskellige farvekombinationer på den samme plante.
Selvom det måske ikke ligefrem er farveharmonisk for øjet, så er det
ret fascinerende at følge en nærmest daglig ændring i farverne på
planterne og jeg tror, jeg vil føre forsøget videre endnu et år.

>Mine petunia er også sprunget ud - hvor er de dog smukke
>http://www.froer.nu/product-view.asp?pid=17502657

Ja jeg må indrømme, at jeg har forelsket mig i "din" petunia. Den må
bestemt på min ønskeliste for 2005.

>og blomsterkarsen er også godt på vej med blomster. Nu mangler vi bare
>sommeren!!!

Jeg kom lidt sent fra start med landløberen. Så min er ikke så langt
endnu. Og ja sommeren ventes med længsel! Planterne elsker den regn,
de har fået. Men de trænger altså også til noget varme nu.

Men intet er så skidt... Min kæledægge, skønheden over dem alle; mine
to Zephirine Drouhin http://www.roseinfo.com/drouhin.html strutter af
velvære ovenpå alt vandet - og de holder længere, når ikke solen bager
hele dagen. Der er lige nu et væld af knopper, som jævnt hen folder
sig ud med den skønneste duft ved sydmuren! Og på østsiden af huset
står min forførende uægte jasmin, som især ved aftentid er ganske
uimodståellig - og den holder også længere i år end ellers.

>Hvordan går det med alle dine planter?

Jajo.

Ærteblomsterne har det rigtig fint - de Elsker jo en masse vand. Og
der er begyndt at titte et par farvespidser frem i knopperne nu.

Mine hvide hængepetunia "Dobbelt, Sonata, hvid" havde jeg ikke rigtig
taget på. Men det lykkedes dog at få 6 planter ud af al besværet, som
nu står i mine altankasser under vinduerne på sydmuren. Og der er knop
i to af dem nu!! Men de trænger enormt meget til varme, tror jeg.
Væksten er meget langsom. I to af altankasserne har jeg desuden sat en
hængepelargonie. Den nærmest pink/rød-melerede blomster, som ser ret
godt ud sammen med roserne. I den midterste havnede resterne af
ærteblomster og det er faktisk dem, som vil springe ud først/står i
farvet knop nu.

Mine Cosmos er i bed og de trives ganske fint og er begyndt at sætte
nogle blomsterknopper.

Mine hvide prydtobak klarede ikke ærterne

Og så lod jeg mig lokke til pralbønner, som også er i rimelig vækst -
og dem er jeg lidt spændt på. De skal kravle op ad 3 rosenbuer
forskellige steder i haven med røde blomster tror jeg nok, som ender
med at blive de fineste perlekransbønner (håber jeg). Nogle rigtig
flotte frø, var de. Desuden skal de give en smule skygge på de
udvalgte steder. Jeg har hørt, at de vokser, så man kan høre det i
sommervarmen

Jeg kunne blive ved og ved ;-D Men tiden rækker ikke i disse dage. Jeg
regner med, at jeg om et par uger fylder beretning og billeder fra
haven på min bette hjemmeside. Da er der forhåbentlig også flottere og
større planter at vise - med undtagelse af roserne selvfølgelig, som
jeg må se at "forevige".

Men nu er det sengetid!

Venlig blomsterhilsen
Dorte