Facadeisolering
Fra : Chriz

Dato : 29-06-04 14:04

Dette forum plejer jo at være god for en kritisk bemærkning, så jeg er
sikker på at der er nogen der kan fortælle mig om jeg tager fejl i
følgende eller har kommentarer hertil:

Har en murstensmur på ca 21*2,5 m som jeg vil isolere. Rummene er små
invendigt så jeg ønsker ikke at placere isoleringen invendigt og da
muren ikke er en hulmur er eneste løsning at isolere udvendigt.

Til dette formål findes der en del facadekoncept-løsninger på markedet
bla. fra Isover og Rockwool. Problemet er bare at de koster ca 500-700
kr/m2. Og det undrer mig for de består "blot" af nogle hårde bats der
monteres på væggen med dyvler, hvorefter der pudses, pålægges
glasfibernet og pudses igen.

Jeg forstiller mig at købe gulvbats og derefter sætte disse fast med
dyvler på muren (som i øvrigt er afrenset således at denne er
diffusionsåben). Herefter vil jeg pudse (forslag til "elastisk og
diffusionsåben puds" modtages gerne), lægge hønsenet ind i pudsen mens
den stadig er våd og efter optørring pudse igen. Herefter kalkes
facaden.

Mit spørgsmål går på: Er der noget i denne plan der ikke vil fungere.
Noget der kan forudses at ville gå galt. Venter spændt på godt input.

mvh

Chriz

Jeg forestiller mig at

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 29-06-04 23:04

Chriz skriver bl.a.:

> [...]
> hønsenet ind i pudsen mens den stadig er våd og efter
> optørring pudse igen. Herefter kalkes facaden.

Interessant spørgsmål som jeg da også gerne vil vide noget om.
Mit projekt er i alt 150 kvm facade, så en besparelse på de 5-700
kr/kvm vil være velkommen (er det virkelig materialeprisen?). I
øvrigt påstår 'de' at det ikke er arbejde for amatører. De
autoriserede skal have ca. 1 k kr/kvm.! Plus moms!

Jeg ville jo også gerne have den pudsede overflade, men ellers er
det mere fremkommelige gør-det-selv-projekt almindelig isolering
med klimaskærm af træ eller plader efter smag.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Anders Lund

Dato : 30-06-04 15:29

Hej!
Det lyder som en spændende ide....men uden at vide det med sikkerhed, så
tror jeg ikke gulvbatts kan tåle fugt i gennem længere tid.....måske vil
overfladen slippe!?
Facaden vil jo suge fugt og vand, når det regner og sner.
En almindelig murstensvæg vil bare afgive denne fugt igen, men hvad gør dine
batts?
Måske hvis du efterbehandler med en silikonebaseret maling....men det er vel
lidt farligt at stole på.

Måske ville flamingoplader virke til formålet, og deres isoleringsevne er
også en del bedre end Mineraluld...?

Nå, men det var bare min mening..........

Mvh
Anders Lund

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 30-06-04 17:12

Anders Lund skriver bl.a.:

> Måske ville flamingoplader virke til formålet, og deres
> isoleringsevne er også en del bedre end Mineraluld...?

Jeg har haft kontakt med en murer som gerne ville give tilbud på
sådan en løsning. Han siger at de ikke bruger andet i Tyskland og
Sverige. Grunden til at det ikke bruges i Danmark er måske at det
ikke er tilladt, fordi ekspanderet polystyren (EPS) ikke opfylder
brandkravene.

Sundolitt fx fører sig dog frem med produktet, så vidt jeg kan se
dog kun til isolering af visse ståltage. Til terrændæk og
kældermur. Altså ikke facade.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Chriz

Dato : 02-07-04 09:00

Jeg har undersøgt lidt videre og er kommet frem til at der faktisk ser
ud til at være forskel i pris på de forskellige produkter. De tre mest
oplagte løsninger er Rockwoll, Isover og Skalflex's løsninger. Mens de
to første koster ca 500/m2 (materialeudgifter) kal man med Skalflex
koncept gøre det for 150-200 kr/m2.

Jeg tror jeg vælger det sidste, for min hjemmestrikkede løsning kommer
op på ca 100kr/m2 og så er der jo ikke så langt op til den
"professionelle løsning".

Blot til orientering

Chriz

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 02-07-04 13:55

Chriz skriver bl.a.:

> [...]
> og Skalflex's løsninger. Mens de to første koster ca 500/m2
> (materialeudgifter) kal man med Skalflex koncept gøre det for

Mange tak for oplysningen. Vejledningen hos Skalflex er ikke
tilgængelig i øjeblikket, men under produktet Skaltherm synes det
at fremgå at selve isoleringsbatts er fra Rockwool og at det
derfor kun er puds og overfladebehandling, som vel også er
Skalflex område, det drejer sig om. Er isoleringen så med i dit
overslag?

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Chriz

Dato : 05-07-04 13:11

Ja, den er med, problemer er al den specielle puds der skal til, det er
den der koster. Ved henvendelse til Skalflex tilsendes brochure. De er
ved at ombygge ders website

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 05-07-04 13:57

Chriz write_chriz@excite.com skriver
i news:40E94537.A1DED960@excite.com bl.a.:

> Ja, den er med, problemer er al den specielle puds der skal
> til, det er den der koster. Ved henvendelse til Skalflex
> tilsendes brochure. De er ved at ombygge ders website

Det er jo alle tiders. Især hvis det passer hvad de skriver, at
deres puds også er bedre på alle punkter og kun kræver et lag.
Der kræves heller ikke særlig blandemaskine, kun almindeligt
piskeris. Brochure er bestilt. Tak for tippet.

--
Niels P Sønderskov
nielspsonder @ skov.mail.dk

Fra : Chriz

Dato : 20-07-04 14:09

Hmmm. efter at have indhenet tilbud fra tømmerhandel må jeg indse at
murbats og facadebats er to forskellige ting og at priserne er yderst
forskellige.

Det betyder at skalfleks løsning i mit tilfælde (inklusive
hjørneprofiler etc) koster 15.000 for 40 M2, komplet løsning.

....MEN

jeg agter ikke at betale en ågerpris på 150kr/m2 for facadebats, når
terrænbats er storts set det samme og koster 50 kr / m2.

Check evt. de tekniske specifikationer på de to typer på rockwool.dk og
fortæl mig hvorfor det ikke skulle være lige så godt at anvende
treeænbats som facadebats....

mvh

Chriz