Sæbebehandling af køkkenbordplade
Fra : Dorte Christensen

Dato : 28-06-04 10:38

Hej!

Vi har købt nyt køkken, der ankommer om et par dage. Køkkenbordpladen er i
ubehandlet, massiv egetræ, som vi ønsker at sæbebehandle. Men.... vi får
hele tiden modstridende oplysninger om, hvordan man bedst sæbebehandler. Og
der er ikke rigtigt nogen af "eksperterne", der ønsker at komme med et bud
på, hvordan det gøres. Vi er klar over, at det måske ikke er den nemmeste
behandling af bordpladen, og at vi sikkert ville få en overflade, der var
nemmere at holde, hvis vi eks. olierede den, men nu vil vi have den
sæbehandlet, så hvordan gør vi bedst det?
Erfaringer og gode råd efterlyses - både mht. behandling i starten og
vedligeholdelse.

Hej fra Dorte

Fra : Karen Seiersen

Dato : 28-06-04 16:39

Dorte Christensen <dortejens@mail.dk> wrote:

> [...]
> sæbehandlet, så hvordan gør vi bedst det?
> Erfaringer og gode råd efterlyses - både mht. behandling i starten og

Faxe er en god mættende sæbe, men sæbespåner i en kraftig opløsning er
ganske udmærket, lad det sidde lidt før du tager det overskydende fra
med rent vand, kan gentages flere gange 1. gang for at mætte mere.

Hvis man vil have en lysere overflade kan afvaskes med Faxe Hvidsæbe.

Tillykke med dit valg og god arbejdslyst

Hilsen Karen

Fra : Marco

Dato : 28-06-04 19:44

"Dorte Christensen" <dortejens@mail.dk> skrev:

> [...]
> sæbehandlet, så hvordan gør vi bedst det?
> Erfaringer og gode råd efterlyses - både mht. behandling i starten og

Vi har givet vores køkkenbord i massiv bøgetræ en dertil egnet olie.
Først sjaskes bordet ind i olie og efter et stykke tid, tørres det
overskydende af grundet risiko for blanke plamager. Husk at destruere kluden
om nødvendigt.

Hvis du sæbebehandler, er en god metode at give bordet en kraftig opløsning
3 gange de første 2 dage, hvor efter du kan vedligeholde det normalt ved
udtørring/slitage.

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Kitty

Dato : 30-06-04 14:36

"Dorte Christensen" <dortejens@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nemmere at holde, hvis vi eks. olierede den, men nu vil vi have den
> sæbehandlet, så hvordan gør vi bedst det?

Er du opmærksom på at der findes hvidpigmenteret olie til bordplader så de
ligner de sæbebehandlede? Jeg har spise- og sofabord med sæbe, og det er
altså en evig kamp med pletterne (har ofte sandpapiret fremme), så jeg tør
slet ikke tænke på hvordan det må være på et køkkenbord...