Fugning af vinduer - hjælp
Fra : Peter

Dato : 28-06-04 09:19

Hej,

vores hus fra 1976 har mørtelfuger mod trævinduer. Fugerne gaber 1-5 mm
stort set alle steder, og er desuden stedvis blevet møre og knækker. Vi vil
gerne have fuget om med en gummifuge.

Jeg ved intet om vinduer eller fuger, så derfor ønsker jeg lidt hjælp. Bag
mørtelfugen er der en slagt filt som isoleringsmateriale.
Jeg havde tænkt mig at bestille en prof. fugemester til at fuge og lægge
fugebånd ind.

Skal jeg fjerne det gamle isoleringsmateriale ? Skal der nyt ind ? Og hvad
skal det være for noget ?

Der skal jo være plads til fugebånd + den nye fuge, men hvis jeg fjerner den
gamle isolering, så er der et stort hul bagved. Det er som om den gamle
isolering er lagt op af de søm vinduet sidder fast med.

Tak og venlig hilsen

Peter

Fra : Poul Andersen

Dato : 28-06-04 10:21

"Peter" <pollansa@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> gamle isolering, så er der et stort hul bagved. Det er som om den gamle
> isolering er lagt op af de søm vinduet sidder fast med.

Den udvendige fuge skal helst være diffusionsåben så silikone/gummifuger er
ikke så gode.
Du kan sagtens gøre det selv.
Gå ned i dit byggemarked og se på illmod fugebånd, det er et
superekspanderende tætningsbånd
som du kan sætte ind hvor mørtelen sad.

Poul

Fra : Peter

Dato : 28-06-04 12:10

Det var da et godt input. Jeg vil prøve at undersøge emnet fugebånd!
Klistrer man den fast til vinduesrammen så den flugter, og så ekspanderer
fugebåndet sig til det når muren ?

Hvis der mangler noget isolering bag fugen - hvad skal man så stoppe i
hullet )? Glasuld?

tak for svaret..

/Peter
"Poul Andersen" <dont.mail.me.here.use.the.group@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:40dfe2f0$0$243$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-06-04 18:21

"Peter" <pollansa@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fugebåndet sig til det når muren ?
>
> Hvis der mangler noget isolering bag fugen - hvad skal man så stoppe i

Put du noget glasuld ind hvor der mangler noget, og så køb dig noget
fugecement og en -ske.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul Andersen

Dato : 29-06-04 05:30

> [...]
> fugebåndet sig til det når muren ?
>
> Hvis der mangler noget isolering bag fugen - hvad skal man så stoppe i

Du renser ydersiden af vinduesrammenaf så du kan klæbe til den.
Fugebåndet skal først nedkøles for at forsinke selve udvidelsesprocessen,
den er kort nok endda.
Alt skal være klart og du skal være rimelig rap på fingrene for at bruge
rullen op inden den er blevet for bred.
Jeg satte det omkring mine vinduer for ca. 7 år siden, og det har
overhovedet ikke forandret sig siden. Fugen er stadig elastisk og tæt.
Glasuld er udemærket at fylde efter med.

Poul

Fra : Peter

Dato : 29-06-04 09:28

Det lyder som en nem løsning!

Spørgsmål : Ind mod murstenene er bredden jo variabel - alt efter om
fugebåndet støder på en mursten eller en fuge i murstenene. Kan fugebåndet
godt fylde fugerne i murstenene ud, og stadig holde tæt ?

"Poul Andersen" <dont.mail.me.here.use.the.group@mail.dk> skrev i en
meddelelse news:40e0f051$0$290$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Poul Andersen

Dato : 29-06-04 14:24

> [...]
> fugebåndet støder på en mursten eller en fuge i murstenene. Kan fugebåndet
> godt fylde fugerne i murstenene ud, og stadig holde tæt ?

Fugerne mellem murstenene skal ikke være altfor dybe, men et fugebånd der er
f.eks. 6mm i tykkelsen når du pakker den ud - kan sagtens ekspande til op
til 50 mm.
Men gå ned og snak med dem i byggemarkedet, de ved en masse om det og har
også brochurer on det - ligesom der er ( mener jeg at kunne huske )
en forklarende tegneserie på bagsiden af pakkerne.

Poul