Hjælp: larver æder min stikkelsbærbusk
Fra : Peter

Dato : 26-06-04 15:26

Jeg har nu igennem en måned kæmpet med nogle grønne larver, der æder bladene
på min stikkelsbærbusk.
Jeg fjerner de blade der sidder larver på, men 2 dage efter er der fuldt med
larver igen (og der er næsten ikke flere blade på busken)

Hvad kan jeg gøre for at undgå disse bæster?

PS. svar venligt her i gruppen.

På forhånd tak,
Peter

Fra : E. Jensen

Dato : 28-06-04 18:46

"Peter" <garcon@Xmail.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> larver igen (og der er næsten ikke flere blade på busken)
>
> Hvad kan jeg gøre for at undgå disse bæster?

Hej Peter

Jeg har selv spurgt om det samme i denne gruppe for et stykke tid siden -
jeg har efterflg. fundet ud af det vist er stikkelbærhveps vi har fået.

Du kan selv søge mere om emnet på nettet.

Jeg forsøgte først at bekæmpe dem med brun sæbe og sprit - dobbelt dosis for
at det skulle gøre det af med kræene - de lå da også og vred sig under
busken efter "behandlingen" - da jeg ikke syntes at de gik hurtigt nok med
at busken igen fik blade har jeg været på rov i min fars kemikaliebeholdning
og i går mens det småregnede fik det et ordentlig skud Maladan - som bl.a.
kan bruges til bekæmpelse af kålorme....

Min far har garanteret købt Maladan i DLG - men jeg tror faktisk at man også
kan købe det i frøhandlen.
Det fremgår, at man kan bruge det i blandt andet væksthuse mv. -
behandlingsfristen er en uge.....

venlig hilsen

E.Jensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-06-04 20:49

On Mon, 28 Jun 2004 19:45:52 +0200, "E. Jensen" <ecj@of-ir.dk> wrote:

> [...]
>og i går mens det småregnede fik det et ordentlig skud Maladan - som bl.a.
>kan bruges til bekæmpelse af kålorme....

Øhm.... busken får ikke blade hurtigere af at du slår dyrene ihjel med
maladan end hvis du bruger sæbe/sprit.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 01-07-04 10:33

> Øhm.... busken får ikke blade hurtigere af at du slår dyrene ihjel med
> maladan end hvis du bruger sæbe/sprit.

Min erfaring som "økologisk stikkelsbærdyrker": Jeg har 4 stikkelbærbuske på
rad. Et år fik de larver, der begyndte i én busk. Jeg lod dem sidde og
tænkte at naturen nok ville ordne det. Det gjorde den ikke. Da larverne var
færdige med en busk, gik de videre til den næste. De blev simpelthen
afløvede.
Det skadede nu ikke næste års høst. Der kom igen året efter nogle få larver,
som jeg kunne pille af med håndkraft. Siden har jeg ikke haft dem.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : peter

Dato : 29-06-04 13:57

E. Jensen wrote:
> Min far har garanteret købt Maladan i DLG - men jeg tror faktisk at man også
> kan købe det i frøhandlen.
> Det fremgår, at man kan bruge det i blandt andet væksthuse mv. -
> behandlingsfristen er en uge.....

Hej

Tak for svaret -min kone arbejder bla. med forureningsundersøgelser så
jeg får vist ikke lov til at bruge Maladan -så jeg vil prøve rådet med
sæbe/sprit.

/Peter

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 01-07-04 15:55

"E. Jensen" <ecj@of-ir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har selv spurgt om det samme i denne gruppe for et stykke tid
> siden - jeg har efterflg. fundet ud af det vist er stikkelbærhveps vi
> har fået.

Dem står der lidt om her.
http://www.dr.dk/p4panelet/vis_spm.asp?id=1085558376617

Poul Erik