Afslutte ender på billig bordplade fra Sil~
Fra : Ukendt

Dato : 26-06-04 09:55

Hej med jer,

Vi har en bryggersplade fra Silvan hvor den ene ende er synlig.

Der medfølger noget som man kan påsætte denne endeflade men jeg er ikke klar
over om den skal limes på eller stryges på!

Er der nogen der kan hjælpe?

MVH

Bo

Fra : Mads

Dato : 26-06-04 11:27

On Sat, 26 Jun 2004 10:55:16 +0200, "Bo" <ejsmb(a)privat.dk> wrote:

> [...]
>
>Der medfølger noget som man kan påsætte denne endeflade men jeg er ikke klar
>over om den skal limes på eller stryges på!

De kanter som man kan købe i løs vægt er beregnet til at stryge på,
så mon ikke også det gælder her. Hvis altså det er noget tyndt
plastic-agtigt noget som ligger i en rulle.
Har du et gammelt strygejern så brug det og læg et stykke papir
imellem så kant ikke smelter fast til strygejernet.
Temperaturen må du nok prøve dig lidt frem med, men jernet skal
være temmeligt varmt.

mvh Mads

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-06-04 08:59

Mads wrote:

> [...]
> imellem så kant ikke smelter fast til strygejernet.
> Temperaturen må du nok prøve dig lidt frem med, men jernet skal

Et godt trick er at starte med at varme træet op uden at holde listen
på, når det så er godt varmt sætte man listen på og varmer listen op, så
skal der mindre varme til, og risikoen for misfarvning af listen er
mindre (og så går det hurtigere).
Når al limen er smeltet tager man en kold klods og stryger listen indtil
limen er kølet ned igen.
/carsten

Fra : //zlgge

Dato : 26-06-04 13:45

"Bo" <ejsmb(a)privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
klar
> over om den skal limes på eller stryges på!

Uanset hvad så er dem til at stryge på noget mindre godt.

Mvh
//zigge

Fra : Mads

Dato : 26-06-04 16:33

On Sat, 26 Jun 2004 14:44:58 +0200, "//zlgge"
<ziggeFORMEGET@privat.dk> wrote:

>Uanset hvad så er dem til at stryge på noget mindre godt.

Kun da hvis man ikke gør det ordenligt.

Jeg har 10 år gamle vindueskarme og hylder i hvid melamin
hvor jeg har strøget endestykkerne på og de ser stadig ud
som nye.

mvh Mads

Fra : //zlgge

Dato : 26-06-04 20:39

"Mads" <mads@nospam.nothanks.com> skrev i en meddelelse

> Kun da hvis man ikke gør det ordenligt.
>
> Jeg har 10 år gamle vindueskarme og hylder i hvid melamin
> hvor jeg har strøget endestykkerne på og de ser stadig ud
> som nye.

Jooe - Men hylder og vindueskarme bliver heller ikke udsat for det samme som
en bordplade...

I mit firma laver vi immervæk en hel del bordplader, og bruger ikke
strygeender fordi det er erfaringen at det ikke holder i længden. Når det så
ydermere er 44 tømre og snedkere der siger det...

Hvis du vil have det til at holde så brug kontaktlim. Påsmør lim med kanten
af en flad pind i så få strøg som muligt, sådan at det "spartles" på og
stryges rent til en meget tynd film på både pladen og strimmelen. Lad det
tørre op til du ikke mærker at det klæber til en fingerspids når du dupper
på limen. Og pres strimmelen på enden. Det er meget vigtigt at der presses
godt fast over alt og bedst hvis du kan sætte det i spænd under et bræt i en
halv times tid.
Strimmelen skal helst gå et par millimeter ud over kanten, så kan man nemt
slibe den til bagefter med sandpapir om en klods. Slib kanten af sådan at
den er i 45 grader lige netop så dybt i laminatet at du kommer igennem til
det mørke lag i det yderste af hjørnet. Kik evt. hvordan på en anden plade
der er lavet fra fabrik. Ved at affase kanten på denne måde bliver det
ekstra stærkt, da et slag på hjørnet ikke vil "gribe" fat i laminatet og slå
den af.

Hvis det skulle være noget af det stryge-lims-lo.. på strimmelen du fik med.
Så kan det skrabes af med en skarp lige kniv, eller tages med halvgroft
sandpapir. Det ses af at strimmelen er nubret på bagsiden...

Mvh
//zigge