Fersken med mange frugter.
Fra : Ukendt

Dato : 24-06-04 18:22

Hejsa.

Jeg har et ferskentræ som i år har rigtig mange frugter, og det er jeg
jo glad for, for sidste år kom der kun en frugt, som jeg desværre ikke
opdagede før den lå på jorden og var rådden.

Jeg ved intet om ferskner, da det er en plante jeg har overtaget i
forbindelse med mit huskøb for 1½ år siden.

Der er så mange små ferskner på lige nu at jeg syntes det vil blive et
problem med pladsen når det endgang bliver store. Skal jeg
pille/klippe nogen af eller kan planten selv styre det.?

Træet er ca. 70 cm højt og jeg vil tror der er en 15 - 20 små ferskner
på.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Peter

Dato : 24-06-04 19:12

On Thu, 24 Jun 2004 19:21:53 +0200, Erik Hansen <mail.dk> wrote:

> [...]
>pille/klippe nogen af eller kan planten selv styre det.?
>
>Træet er ca. 70 cm højt og jeg vil tror der er en 15 - 20 små ferskner

I bøgerne anbefales det vist at udtynde så der er en frugt for hver 10
cm. Jeg gør det aldrig - nogle falder af i løbet af sommeren, og de
resterende, som godt nok kan sidde tæt, får alligevel en rimelig
størrelse og en fantastisk god smag.

venlig hilsen Peter

Fra : T.K

Dato : 24-06-04 20:02

"Peter" <norris@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> cm. Jeg gør det aldrig - nogle falder af i løbet af sommeren, og de
> resterende, som godt nok kan sidde tæt, får alligevel en rimelig

Jeg gør det. Piller nogen af. Piller endda nogen gange rigtig mange af. De
får en meget bedre smag, hvis træet ikke skal bære alt for mange. Og med
hensyn til afstanden er man nødt til at tænke på, at ferskenerne som fuldt
udviklede er meget større end de største i butikkerne. Rører frugterne
hinanden på grenen, får de trykmærker og rådner. Piller man nok af (skal
gøres inden frugterne når valnøddestørrelse)smider træet praktisk talt
ingen. Hvem kan også nå at spise de mængder et stort træ kan give på den
korte sæson. Smagen bliver virkelig bedre, hvis man tynder rigeligt ud -
hellere lidt færre, men meget, meget bedre.
Med venlig hilsen Trunte

Fra : Andreas

Dato : 25-06-04 09:30

Hej

Har lige købt 2 figentræer og har også tænkt på at anskaffe bl.a.
ferskentræer. Men jeg kender stort set intet til frugttræer, og da disse jo
er af lidt mere eksotisk art har jeg været meget forsigtig. Hvor har I
placeret jers træer i forhold til sol, vind, hus, regn osv. og mener I at
den givne placering er idéel?

mvh

Fra : T.K

Dato : 25-06-04 12:18

Med hensyn til et ferskentræ, vil den bedste placering nok være i et
drivhus. Et ferskentræ kan også sagtens plantes op af en lun mur. Problemet
er bare den meget tidlige blomstring, som fremmes af en lun mur. Frosten vil
ofte ødelægge blomstringen og dermed frugtsætningen.

Mit træ er en 'Mamie Ross' og den sort kan jeg anbefale. Den er meget god og
"trofast". Bærer godt hvert eneste år. Men spørg på planteskolen - måske er
der kommet nye og bedre sorter på markedet.
Mvh Trunte