Fugt.
Fra : Birgith Lund

Dato : 20-06-04 16:37

Hej, er der en eller anden, der ved hvad man smører på en ydrevæg, der er
fugtig.Jeg er ved at male vores stue, men i to af hjørnerne, hænger
skumtapetet ikke fast, og det vil jeg reparerer, men hvad skal jeg bruge
under tapetet,vores mure er lecablokke, de er pudset op med cement, og det
smuldre altså af, kan man købe et eller andet der holder fugten ude inden vi
pudser muren.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-06-04 19:13

Birgith Lund wrote:
> [...]
> cement, og det smuldre altså af, kan man købe et eller andet der
> holder fugten ude inden vi pudser muren.

Hvis du vil have et godt resultat, skal du hindre fugten i at trænge ind i
muren udefra - eller eventuelt ophvæe den hindring for fordampning af fugt
udad fra muren. Du skal med andre ord behandle muren udvendigt med noget,
der hindrer regn i at trænge ind, men tillader muren at ånde.

Til det formål kan kalk eller cementbaseret murmaling bruges. Olie- eller
plastmaling er derimod 'Fy'.

Når muren udvendigt har fået en behandling, der kun tillader fugt at bevæge
sig udad, skal muren have tid til at tørre indefra, inden du kan hænge
vægbeklædning på.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : MG

Dato : 21-06-04 15:40

Det er ikke sandsynligt fugten kommer udefra, og slet ikke fra to hjørner ,
Nej er ret sikker på. problemet er for høj luftfugtighed i stuen, for lidt
udluftning og for lidt varme, det er mit bud,
det er sådan at desto varmere luften er, desto hurtigere suser molekylerne
rundt i luften, og det er netop i hjørnerne ( ofte ikke i nærheden af
radiatorer ) at molekylerne ikke når ud, især som sagt hvis der ikke er for
meget varme eller/og der ikke bliver luftet nok ud,
hvis du monterede et par ventiler i dine ydervægge, så vil fugten søge hen
til dem istedet for mod hjørnerne, det vil den fordi fugten søger hen til
det koldeste sted, var luft kan nemlig indeholde mere fugt end kold, og
fysisk/molekyle mæssigt set, søges der altid ligevægt,
iøvrigt er fugtig luft dyrere at varme op end tør,
så kort og godt. skru op for varmen og luft ud,
køb et hygrometer og tjek din fugtighed , i stuen ( selvfølgelig ) skal
helst ikke være over 60 %

Venlig Hilsen Mogens