/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Hjælp til beregning af nye radiatorer.
Fra : Peter Mejer


Dato : 19-06-04 09:40

Hej,
Mon der er nogen der kan hjælpe mig med en formel til beregning af
radiatorer. Hvor mange kw skal jeg regne med pr. m3?


pft

Peter



 
 
Peter C:\\> (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter C:\\>


Dato : 19-06-04 15:49



"Peter Mejer" <peter.mejer@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40d3fc32$0$236$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej,
> Mon der er nogen der kan hjælpe mig med en formel til beregning af
> radiatorer. Hvor mange kw skal jeg regne med pr. m3?

Hvis du ligefrem vil beregne det, er det mere kompliceret end som så.
Det kræver at du kender husets konstruktion, og udfra det, foretager en
varmetabsberegning.
Rummets samlede varmetab er afgørende for hvor stor radiator der vælges, og
det er i princippet uafhængig af rummets størrelse.


MVH Peter C:\
- - -
Bil-litteratur til salg på http://www.pc8.dk/litt-salg.htm



Maria Frederiksen (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 19-06-04 18:36

> Mon der er nogen der kan hjælpe mig med en formel til beregning af
> radiatorer. Hvor mange kw skal jeg regne med pr. m3?

Meget kompliceret regnestykke, men vejledende passer 100-150 W effekt pr m2
(ikke m3). Hvis det er el-radiatorer, så hellere mange små end få store,
eller mulighed for at styre på effekt og ikke kun tænd/sluk.

Mvh Maria



Peter Mejer (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mejer


Dato : 19-06-04 18:52


"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:40d47aa7$0$304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Mon der er nogen der kan hjælpe mig med en formel til beregning af
> > radiatorer. Hvor mange kw skal jeg regne med pr. m3?
>
> Meget kompliceret regnestykke, men vejledende passer 100-150 W effekt pr
m2
> (ikke m3). Hvis det er el-radiatorer, så hellere mange små end få store,
> eller mulighed for at styre på effekt og ikke kun tænd/sluk.
>
> Mvh Maria


Hej Maria,

Nej, det er ikk el. - Men skal skifte alle radiatorer i forbindelse med
installation af jordvarme. - Jeg forstå ikke helt, hvorfor du kun regner i
m2. - Hvis jeg nu ar et rum på 6 x 6 meter med 4 meter til loftet i forhold
til et med kun 2,3 meter til loftet, bør det så ikke have indflydelse på
beregningen?

Peter



Thomas Jensen (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 19-06-04 19:18

Vær opmærksom på at ved jordvarme, leverer varmepumpen en noget lavere
fremløbstemp. end eks. et oliefyr. Det betyder at dine radiatorer skal være
større, for at yde det samme.

Jeg vil anbefale dig at få en der ved hvordan, til at lave en beregning.
Måske sælgeren af varmepumpen vil gøre det for dig.


MVH Thomas.


"Peter Mejer" <peter.mejer@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40d47d86$0$246$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
> news:40d47aa7$0$304$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Mon der er nogen der kan hjælpe mig med en formel til beregning af
> > > radiatorer. Hvor mange kw skal jeg regne med pr. m3?
> >
> > Meget kompliceret regnestykke, men vejledende passer 100-150 W effekt pr
> m2
> > (ikke m3). Hvis det er el-radiatorer, så hellere mange små end få store,
> > eller mulighed for at styre på effekt og ikke kun tænd/sluk.
> >
> > Mvh Maria
>
>
> Hej Maria,
>
> Nej, det er ikk el. - Men skal skifte alle radiatorer i forbindelse med
> installation af jordvarme. - Jeg forstå ikke helt, hvorfor du kun regner i
> m2. - Hvis jeg nu ar et rum på 6 x 6 meter med 4 meter til loftet i
forhold
> til et med kun 2,3 meter til loftet, bør det så ikke have indflydelse på
> beregningen?
>
> Peter
>
>



Peter Mejer (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mejer


Dato : 19-06-04 19:56


"Thomas Jensen" <Thomas-Jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40d4836e$0$523$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Vær opmærksom på at ved jordvarme, leverer varmepumpen en noget lavere
> fremløbstemp. end eks. et oliefyr. Det betyder at dine radiatorer skal
være
> større, for at yde det samme.
>
> Jeg vil anbefale dig at få en der ved hvordan, til at lave en beregning.
> Måske sælgeren af varmepumpen vil gøre det for dig.


Jahhh - Det er jo præcis derfor at jeg skal have hjælp til en beregning.
Fremløbstemperaturen er ca. 55 oC.

Men jeg vil da spørge min leberandør.
Tak

Peter



Thomas Jensen (19-06-2004)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 19-06-04 20:33

Ja, men der er to ting du skal have beregnet,

1. : Den nødvendige radiatoreffekt i hvert rum.
2. : Hvor stor skal hver radiator være, ved fremløbstemp 55 gr.

og iøvrigt lyder de 55 gr lidt højt i mine øre, mener nærmere det er 40 - 45
gr. at jordvarmeanlæg kører mest økonomisk.


"Peter Mejer" <peter.mejer@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:40d48c8c$0$201$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Thomas Jensen" <Thomas-Jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:40d4836e$0$523$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Vær opmærksom på at ved jordvarme, leverer varmepumpen en noget lavere
> > fremløbstemp. end eks. et oliefyr. Det betyder at dine radiatorer skal
> være
> > større, for at yde det samme.
> >
> > Jeg vil anbefale dig at få en der ved hvordan, til at lave en beregning.
> > Måske sælgeren af varmepumpen vil gøre det for dig.
>
>
> Jahhh - Det er jo præcis derfor at jeg skal have hjælp til en beregning.
> Fremløbstemperaturen er ca. 55 oC.
>
> Men jeg vil da spørge min leberandør.
> Tak
>
> Peter
>
>



Peter Mejer (20-06-2004)
Kommentar
Fra : Peter Mejer


Dato : 20-06-04 08:28


"Thomas Jensen" <Thomas-Jensen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:40d49507$0$448$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Ja, men der er to ting du skal have beregnet,
>
> 1. : Den nødvendige radiatoreffekt i hvert rum.
> 2. : Hvor stor skal hver radiator være, ved fremløbstemp 55 gr.
>
> og iøvrigt lyder de 55 gr lidt højt i mine øre, mener nærmere det er 40 -
45
> gr. at jordvarmeanlæg kører mest økonomisk.
>
OK.

Men de 55 oC er hvad leverandøren oplyser.

Tak for hjælpen

P



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408908
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste