Spindemider i agurk
Fra : Lene Pedersen

Dato : 18-06-04 19:32

Hejsa NG.

Jeg har her til aften set at der er spindemider på mine agurkeplanter.
I Politikens store havebog står der at for at komme dyrene til livs, kan man
bestille rovmider i specialforretninger som så sendes med posten.

Øhh... er det levende dyr der sendes med posten ?!?
Og hvilke specialforretninger kan de bestilles i ??

Lene

Fra : Jørgen

Dato : 18-06-04 20:31

Ja de er levende
Jeg fik dem i Brugsen

Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-06-04 22:59

"Jørgen" <js3@c.dk> skrev i en meddelelse
> Ja de er levende
> Jeg fik dem i Brugsen

De fleste planteskoler har en formidling. De ligner dem de skal spise:
ganske små rødlige, mindre end knappenålshoved prikker. Plus altså at
synderne laver spind. Jeg sprøjtede mine spæde planter med fluespray, det
gør jeg aldrig mere - de er næsten døde og har været 14 dage om at komme
igang igen. Er der andre der har ødelagt deres planter med dette eller
andet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-04 20:50

On Fri, 18 Jun 2004 23:59:18 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>De fleste planteskoler har en formidling. De ligner dem de skal spise:
>ganske små rødlige, mindre end knappenålshoved prikker. Plus altså at

...og de er så små at man normalt ikke ser dem - ikke uden en lup.

> [...]
>gør jeg aldrig mere - de er næsten døde og har været 14 dage om at komme
>igang igen. Er der andre der har ødelagt deres planter med dette eller

Jeg har lige set at 3 ud af 8 agurker er ødelagt i mit drivhus - men
det er enten pga. udtørring eller for kold jord. De er simpelthen rådne
i rodhalsen. For kold (eller for våd) jord tror jeg ikke på for det er
ikke mere end 7 dage siden de blev plantet ud. Men de har været tørret
mere eller mindre ud mere en een gang i deres levetid :-/

Jeg sværger i øvrigt til spinderovmiderne - de virker ganske godt. Bare
man sørger for at få dem ud inden angrebet bliver for voldsomt. Hvis
først der er så mange spindemider at der også er spind at se på
planterne, så er det ved at være for sent.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Aksel

Dato : 19-06-04 22:32

> [...]
> først der er så mange spindemider at der også er spind at se på
> planterne, så er det ved at være for sent.

Det er en god ide at fjerne de blader der er tydeligt angrebne; gule, før du
sætter spindemider ud.

Hilsen Aksel

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 20-06-04 00:50

scripsit "Lene Pedersen"
> [...]
man
> bestille rovmider i specialforretninger som så sendes med posten.

Har lige bestilt for 135,- rovmider via www.nyttedyr.dk, da jeg her til
morgen fandt en snes snigomløbne grønsager tilhørende kælejalapenoen i
potten!

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 20-06-04 14:53

Du har sikkert fået spindemiderne ind , da du købte agurkeplanterne. Men
der er andre muligheder for indslæbning af smitte. Har man en
stueplante, der trives lidt dårligt, kan der være spindemider på spil.
Når man vander en sådan, kan man let med kanden føre miderne videre.
Helt galt bliver det, hvis man bruger sammen vandkande til sit drivhus.
Har man rørt ved en inficeret plante, skal man vaske hænderne meget
grundigt, inden man rører kniber sideskud af sin Agurkeplante. Har man
spindemider i huset, skal man opføre sig næsten som en læge på
operationsstuen! Miderne smitter let, men det er ikke alle planter, der
er lige modtagelige. Agurk, Nerie, vin, Hibiscus, Fuchsia for blot at
nævne nogle af de mest modtagelig. Men også udendørsplanter - f.eks.
Ildtorn angribes let og får gule blade, som der efter falder af og
planten ser ræddelig ud.
Bedste middel: Pentac SP, som desværre ikke kan købes længere.
Næstbedste: Rovmider, som virker godt, hvis ikke angrebet er for vidt
fremskredet. Fra man finder miderne og til rovmiderne kommer kan der gå
2-3 dage, og det kan i rigtigt varme perioder være katastrofalt for
planterne. Deres udvikling fremmes kolossalt af varme. Et angreb kan så
næsten "eksplodere" i løbet af få timer. (PS.Jeg håber, at det ikke er
Poblanoerne, det er galt med)
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 21-06-04 09:40

scripsit "Aksel Pedersen"
> [...]
> planterne. Deres udvikling fremmes kolossalt af varme. Et angreb kan så
> næsten "eksplodere" i løbet af få timer. (PS.Jeg håber, at det ikke er

Noget specielt med poblano?

vh/Torben

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 21-06-04 14:02

Ikke andet, end de er smaddergo'e, men vanskelige at få fat på.
Vh/ Aksel

Abildgaard 3140 wrote:
> scripsit "Aksel Pedersen"
(PS.Jeg håber, at det ikke er