Skift af eternittag til tegltag
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 17-06-04 14:50

Hej alle, hvad er begrænsende i forhold til at skifte et bølgeeternittag
til tegltag (udover prisen, naturligvis ? Jeg går ud fra at den
eneste reelle forskel er vægten? Og hvor meget forskel er der så typisk?

Hvordan estimerer man om husets kontruktion kan klare den øgede
belastning? Hvad vil typisk være den begrænsende faktor (jordbunden,
fundamentet, ydervæggen, tagkostruktionen, etc)? Jeg er ingeniør (ikke
bygge, som det nok fremgår , så statik og formler er ikke helt
fremmed for mig... :)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-06-04 18:55

> Hej alle, hvad er begrænsende i forhold til at skifte et bølgeeternittag
> til tegltag (udover prisen, naturligvis ? Jeg går ud fra at den
> eneste reelle forskel er vægten? Og hvor meget forskel er der så typisk?

Faktor 5, så vidt jeg husker.

> Hvordan estimerer man om husets kontruktion kan klare den øgede
> belastning?

Jeg er heller ikke bygnings-

> [...]
> fundamentet, ydervæggen, tagkostruktionen, etc)? Jeg er ingeniør (ikke
> bygge, som det nok fremgår , så statik og formler er ikke helt

Det er spærene og kun sjældent væggene. Men nye spær er en ret kostbar
operation - jeg har en løs pris på ca. 5000 kr pr kvm hus. I den pris er så
et ståltag eller lign regnet med.

Mvh Maria

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 17-06-04 20:29

Maria Frederiksen wrote:
> Det er spærene og kun sjældent væggene. Men nye spær er en ret kostbar
> operation - jeg har en løs pris på ca. 5000 kr pr kvm hus. I den pris er så
> et ståltag eller lign regnet med.

Yak! Det var ligegodt dyrt... Det er jo en ret pæn sjat af selve
huset...

Med venlig hilsen Preben

Fra : anders majland

Dato : 18-06-04 10:05

> Yak! Det var ligegodt dyrt... Det er jo en ret pæn sjat af selve
> huset...

Er huset født med eternittag ? Vores har eternittag nu, mener måske
opført med beton tilbage i 1928
(Baseret på at det nuværende tag er rød skiffereternit der vist ikke
blev produceret dengang og at der står nogle løse beton tegl på loftet i
udhuset. Udhuset havde panneplader og de var sikkert originale)

Men Træfagenes Oplysningsråd http://www.top.dk har en lille spærhåndbog.
Med den i hånden (evt fra biblioteket) kan formlerne blive i lommen og
du kan ret let danne dig et overblik over om dine spær kan klare et
tungere tag eller ej. Ser det umiddelbart muligt ud kan du så begynde at
regne på det

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 18-06-04 18:31

> Er huset født med eternittag ?

Ja, desværre... Så det er sikkert konstrueret derefter (vil jeg gå ud fra).

> Men Træfagenes Oplysningsråd http://www.top.dk har en lille spærhåndbog.

Den er hermed bestilt... Har også lånt "Husbygningsteknik" på DTV
der i det mindste giver nogle helt basale informationer...

Med venlig hilsen Preben