Tid på gulvslibning
Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 17-06-04 07:24

Hej

Vi skal den første weekend i juli slibe gulve i vores ny indkøbte lejlighed.
Vi har besluttet at gøre det selv, med en lejet maskine. Der er ca. 75 m2
der skal slibes. Gulvene er tidligere lakeret, men det ser ud til, det er
mange år siden. Jeg har lige et par spørgsmål dertil:

1) Hvor lang tid vil i regne med det tager? Vi går i gang fredag den 2. og
giver den gas. Jeg har læst nogle steder på nettet at den skal have en gang
med grovkornet papir, en gang med mellem, og en gang fin... Skal man gøre
noget imellem disse slibninger - andet end måske lige støvsuge ?

2) Vi har besluttet at give hvid pigmenteret olie, når gulvet er blevet
slebet (og herefter poleres). Hvor mange gange skal vi give det. Skal vi
smøre et tyk lag på først, og så lade det suge alt hvad det kan, og så give
det en gang mere efter nogle timer? Vi slutter i hvert fald med en polering
(har jeg læst mig frem til :)

3) Er det nødvendig med noget at "hælde" på gulvet først, der eftersigende
gør at det gamle lak ikke sætter sig i papiret, eller gør det ikke så meget,
når det med tiden er blevet slidt af det meste ?

4) Hvad koster de der slibepapirer... ?

Jeg håber I kan afklare lidt for mig...

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-06-04 10:31

Lars Koch - Odense wrote:
> [...]
> gør at det gamle lak ikke sætter sig i papiret, eller gør det ikke så meget,
> når det med tiden er blevet slidt af det meste ?

Jeg ved intet om det, men prøv da at spørge der hvor i lejer maskinen.
De må da vide lidt om hvad folk plejer at bruge og hvad slibepapiret koster.

mvh
Ole-J

Fra : Aksel

Dato : 17-06-04 19:58

Hvis du ikke har prøvet at slibe gulve skal du overveje om du tør.
Det er forbandet svært at undgå at sliberen laver ujævnheder, det mindste
stop eller ændring af hastighed giver et flere mm dybt hul.
Har I undersøgt hvad det koster at få en professionel til at slibe?
I kan spare en del ved selv at afmontere fejelister og kontrollere at der
ikke er søm der skal dykkes.

Her er nogle priser, http://www.baeveren.dk/Prisliste.htm

Jeg ærgrer mig dagligt over mine ujævne gulve som jeg selv har slebet.

Hilsen Aksel

Fra : Marco

Dato : 17-06-04 20:29

> [...]
> med grovkornet papir, en gang med mellem, og en gang fin... Skal man gøre
> noget imellem disse slibninger - andet end måske lige støvsuge ?

1 - 2 døgn alt afhængig af jeres ihærdighed.
I skal ikke gøre noget mellem slibningerne.

Husk kun at slibe på kryds og tværs, hvis gulvet er meget ujævnt.

> [...]
give
> det en gang mere efter nogle timer? Vi slutter i hvert fald med en

Giv gulvet én stor omgang olie. Dér, hvor gulvet suger meget, føres olie hen
fra hvor der stadig ligger pytter.
Tør olien løst op med en klud og poler med en rondelsliber påsat en pad
beregnet til netop denne opgave. Husk at destruere kluden bagefter.

> [...]
meget,
> når det med tiden er blevet slidt af det meste ?

I kan evt. sjaske noget gulvafslibningsolie/petroleum ud på gulvet i små
doser, så lakken ikke brænder sig fast på sandpapiret - men kun hvis der er
et tykt lag, som du selv er inde på.

> 4) Hvad koster de der slibepapirer... ?

Omkring 20,- til 60,- ?!

--
Hilsen Marco
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Lars Koch - Odense

Dato : 18-06-04 05:39

> [...]

> I kan evt. sjaske noget gulvafslibningsolie/petroleum ud på gulvet i små
> doser, så lakken ikke brænder sig fast på sandpapiret - men kun hvis der

Tusind tak for hjælpen... :) Du har "reddet" mig nogle gange...

Til dem der mener vi burde få en proffelsionel til det, så skal det siges at
vi ikke gør det selv. Jeg får hjælp af et par tømrer, der har gjort det før.
Maskinen skal vi ikke give noget for (gode forbindelser :), og olien har vi
også fået gratis (der var lige en masse i overskud på lageret heldigvis)...
så det tager jo toppen af udgifterne. Så vores reelle forbrug er petrolium
til afslibning, og så slibepapiret - derfor disse spørgsmål.

Det kan også sagtens være at jeg kunne have hørt dem der skal slibe, men min
kæreste og jeg sad og snakkede om det, og så tænkte jeg - der er så mange
erfarne mennesker i nyhedsgruppen, jeg prøver lige der :) og ganske
rigtigt...

Takker for hjælpen...

Lars Koch Hansen

Fra : rasmus carlsen

Dato : 17-06-04 21:27

> [...]
> med grovkornet papir, en gang med mellem, og en gang fin... Skal man gøre
> noget imellem disse slibninger - andet end måske lige støvsuge ?

- hvis jeg var jer og havde jeres kendskab til gulvslibning ville jeg straks
afbestille maskinen og bestille nogle folk i stedet for. 75m2 kan sikkert
gøres for 6000 kroner. I skal huske at I både skal betale for leje af
maskine, sandpapir og lak. Og derudover skal I lægge en hel del timers
arbejde. Gulet skal sikkert slibes af 2 gange og kanterne skal du ordne med
håndkraft ... og det er svært at smøre olien fint på. Og hvis I kun har
maskinen en weekend er i nødt til at leje den igen weekenden efter, for I
kan ikke nå det hele på en weekend.

ras