Kompostbeholder?
Fra : Puk

Dato : 14-06-04 10:14

Hej alle sammen

Jeg kunne mægtig godt tænke mig at lave sådan en slags firkantet kasse til
kompost ude i haven. Sådan en som man kan smide det klippede græs ned i
sammen med alt det andet haveaffald, som man jo altid ender med.

Men kender nogen, nogle gode links til sider eller ligger inde med
vejledninger til, hvordan sådan en laves smartest?

Umiddelbart forestiller jeg mig en slags stor trækasse, som jeg kan smide
det hele op i og så vande af og til for forhåbentlig at kunne få noget god
kompost ud af det i den sidste ende. Men hvor står sådan en egentlig bedst?
Er det ligegyldigt om den står i sol eller skygge (jeg villle jo også mægtig
gerne have den i et hjørne af haven, så den ikke er alt for synlig).

Kan det overhovedet betale sig at lave en selv eller kan sådan nogle købes
færdige eller i samlesæt lige så billigt?
Hvad vil i skyde på det koster at smække sådan en fætter sammen?

Kom hid med alle jeres gode råd og vejledninger. Jeg vil også mægtig gerne
høre, hvis i kan anbefale andet end lige haveaffald at smide i sådan en. Er
det eksempelvis ok med madrester?

Mange hilsner
Puk

Fra : Quatalis

Dato : 14-06-04 12:03

Vær opmærksom på, at allergi og kompostbeholdere går meget dårligt i spænd
sammen, før du kaster dig ud i det.

Fra : Anita

Dato : 14-06-04 12:46

"Quatalis" <MOZARTlouise.og.frederik@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Vær opmærksom på, at allergi og kompostbeholdere går meget dårligt i spænd
> sammen, før du kaster dig ud i det.

Hvilke(n) allergi? Og hvorfor?

Venligst Anita

Fra : Quatalis

Dato : 15-06-04 14:19

> Hvilke(n) allergi? Og hvorfor?

Kompostering frembringer et større antal mikroskopiske svampesporer, som
nogle er allergiske over for. Hvis man har en anden type allergi i forvejen
bør man også være lidt varsom, da det kan være allergiudløsende at blive
udsat for store mængder allergent materiale. Der kan også være tale om
frøspredning m.m. fra åbne kompostbunker. Jeg vil tro at en lukket
kompostbeholder er mere allergivenlig.

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 14-06-04 12:58

http://www.hushjemhage.no/hus/hus_gjordetselv_kompost.htm

http://www.tankegang.dk/OpenCMS/files/OpenProductTankegang/Kompostpjece1.pdf

>Kan det overhovedet betale sig at lave en selv eller kan sådan nogle købes
>færdige eller i samlesæt lige så billigt?
>Hvad vil i skyde på det koster at smække sådan en fætter sammen?

Du kan ofte finde åbne kompostbeholdere som samlesæt i trykimprægneret
på tilbud i div. byggemarkeder til 300-500 kr. Den kan næsten ikke
betale sig at lave selv, hvis man alligevel skal ud og købe træ og
beslag. Timelønnen bliver i hvert fald meget lav.

Flere kommuner tilbyder desuden både lukkede og åbne kompostbeholdere
gratis eller til indkøbspris, f.eks. via genbrugsstationerne. Spørg
teknisk forvaltning

KS

Fra : Puk

Dato : 14-06-04 15:01

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 14 Jun 2004 11:13:34 +0200, "Puk" <nospam@thankyou.dk> wrote:

Hej KS og tak for dine råd og links *S*.

> [...]
> betale sig at lave selv, hvis man alligevel skal ud og købe træ og
> beslag. Timelønnen bliver i hvert fald meget lav.

I et af dine link nævnes det, at man kan lave sådan et kompost "rum" af
mureblokke.
Nu ligger det sådan, at vi har nogle sten stående (bornholmske herregårssten
tror jeg de hedder), som ikke skal bruges til noget. Det er jo godt nok
ikke mureblokke (de er jo lidt mindre end sådan nogle), men jeg tror da lige
jeg vil prøve at se, om de måske kan bruges til at lave sådan en
kompostbunke med 3 sider.

> Flere kommuner tilbyder desuden både lukkede og åbne kompostbeholdere
> gratis eller til indkøbspris, f.eks. via genbrugsstationerne. Spørg
> teknisk forvaltning

Det vil jeg gøre, hvis ikke lige det fungerer med stenene. De ligger jo
alligevel bare stablet i en bunke, og det ville da være fint at få dem
brugt.

Mange hilsner
Puk

Fra : Omnolog HMH

Dato : 14-06-04 13:16

Har du 4 gamle paller og et skummelt hjørne i haven, kan du jo binde dem
sammen, og du har din kompostkasse.

Fra : Lene Pedersen

Dato : 14-06-04 20:01

Godt gået ...
Det er sgu da et svar der er til at forholde sig til. Jeg har også lavet
en kompostbeholder selv, og
det var der såmænd ikke ret mange ben i.

Lene

Fra : Jørn Vind

Dato : 14-06-04 19:55

Hej Puk - byg den selv, jeg tror du kan gøre det for omkring 100 kroner.

Køb to 3 x 3 tommer stolper på 210 cm - sav dem midtover - og så har du til
hjørnerne.

Køb nogle 16 mm brædder i 210 cm - sav disse midtover så de bliver 105 cm
lange - så har du til de 3 sider.

Lav et mellemrum mellem brædderne på ca. 5 cm.. Brug rustfrie skruer til at
montere brædderne.

Henne foran hvor lågen skal være - forbind de to stolper med en lægte
foroven og forneden - lav en låge af lægter ( de lodrette - en i hver side )
og brædder foran / vandret som på siderne. Køb noget beslag så du kan hægte
lågen fast.

Husk alt træet skal være trykimprægneret.

....... i løbet af en time har du en "kompostæske" på ca. 1 x 1 x 1 meter -
dvs. ca 1 m3.

Men husk madrester dur ikke - det tiltrækker rotter. Selv gamle æbler
tiltrækker rotter.
Pas på hvis du fylder op med græs - hvis det bliver for kompakt, når det
ikke at formulde - der må gerne være lidt grene eller andet imellem således
at det også får lidt luft.

NB - vi har tre af slagsen og ville ikke undvære disse. Det tager ca. 2 år
om at formulde, medmindre man anvender kompostorm. Har man flere får det ro
til at formulde. Vi har vores stående under nogle træer - i skygge og holder
dem fugtige, så går formuldningen hurtigere. Har hørt at man kan smide lidt
kød og benmel i, det skulle sætte gang i processen, men det kan måske også
tiltrække rotter.

Held og lykke med projektet.

Hvis du vil vide mere er du velkommen til at ringe - du kan i så fald lige
skrive privat - og du får så mit telefonnummer.

Mvh

Jørn Vind

Fra : Ole Jensen

Dato : 15-06-04 11:33

Jørn Vind wrote:

> Pas på hvis du fylder op med græs - hvis det bliver for kompakt, når det
> ikke at formulde - der må gerne være lidt grene eller andet imellem således
> at det også får lidt luft.

Det er ret vigtigt at der er luftigt materiale imellem.

Jeg har lige gravet i min kompost der er to år gammel. Den består af 90
% mos fra plænen, og det er endnu ikke omsat, det ser bare lidt gult ud.
Så husk endelig at tilsætte lidt grovere materiale.

Jeg har nu lavet en beholder mere, nu har jeg tre, så jeg kan stikke den om.

Jeg læste for nogen tid siden en hurtig måde at kompostere på. Det
skulle give god pottemuld.
Man tager en sort plastsæk, fylder den op med sammenrevne blade, lukker
den tæt.
Det skulle så gå ret hurtigt med omsætningen.
Jeg kan ikke huske om den skulle stå i skygge eller sol.

Jeg har prøvet noget lignende. Da jeg boede i et mindre hus, fjernede
jeg mit græsafklip og kørte det på genbrugspladsen.
Jeg fyldte græsset i en sort sæk, og glemte den i nogle dage.
Den sæk var meget varm. Den lugtede nu heller ikke for godt. Græsset var
simpelthen begyndt at kompostere, og jeg er sikker på, at hvis jeg havde
ladet den stå nogle uger, så var det blevet til god muld.

mvh
Ole-J

Fra : Per A. Hansen

Dato : 16-06-04 09:21

> [...]
> kompost ude i haven. Sådan en som man kan smide det klippede græs ned i
> sammen med alt det andet haveaffald, som man jo altid ender med.
-klip-

Bygning af en beholder er fint besvaret.
Det væsentligst for omsætning af kompost er, at der er
tilstrækklig forsyning af ilt. Tilsætning af kalk og kvælstofgødning
fremmer bakterievæksten og dermed omsætningen.
Asketilsætning har samme virkning som melkalk.
Husk som det er nævnt, at græs ikke skal ensileres, det skal
blandes op inden komposteringen.
Når det er faldet sammen, sker der ikke mere, med mindre
det stikkes om, så der kan komme frisk luft til bakterierne.

Per A. Hansen