Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Første skud med Canon EOS 300D
Fra : John Nissen

Dato : 06-08-04 18:39

Hej!

Nu har jeg anskaffet en Canon EOS 300D. Jeg har lagt 3 billeder ud på
nettet. Hvad er godt og hvad er skidt?

http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0127.JPG
http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0128.JPG
http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0130.JPG

Konstruktiv kritik modtages med tak!

John

Fra : Deaster

Dato : 06-08-04 18:45

John Nissen wrote:

> Hej!
>
> Nu har jeg anskaffet en Canon EOS 300D. Jeg har lagt 3 billeder ud på
> nettet. Hvad er godt og hvad er skidt?

Det er skidt og hamrende irritende at det tager en evighed at hente dem
ned, selv med en 2 mbit forbindelse.

> http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0127.JPG
> http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0128.JPG
> http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0130.JPG
>
> Konstruktiv kritik modtages med tak!
>

> John

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : [HCS] 4000

Dato : 06-08-04 18:46

Hej John!
Det er meget svært at bedømme. Billederne er uploadet så store at de ikke
kan ses på skærmen i sin helhed.
Prøv at resize billederne. 800 x ??? pixels vil være passende, samtidigt kan
du komprimere billedet så det ikke fylder mere end ca. 150 kb.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-08-04 18:50

John Nissen skrev:

>http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0130.JPG

Ingen ris eller ros, det er jeg ikke den rigtige til, men hvor er
det taget?

Jeg gætter selvf. på Gredstedbro, når det nu er dig.
--
Knud

Fra : John Nissen

Dato : 06-08-04 19:53

> Jeg gætter selvf. på Gredstedbro, når det nu er dig.

Det er korrekt!

Dejligt med nogle nye tog!

John

Fra : ChristianTC

Dato : 06-08-04 18:58

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Nu har jeg anskaffet en Canon EOS 300D. Jeg har lagt 3 billeder ud på
> [...]

Hej John

Billederne er så store at jeg ikke gider hente dem. Derfor ingen kritik.

Mvh
Christian

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-08-04 19:37

In article <4113c1c1$0$193$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, John Nissen wrote:
> Hej!
>
> Nu har jeg anskaffet en Canon EOS 300D. Jeg har lagt 3 billeder ud på
> nettet. Hvad er godt og hvad er skidt?
>
> http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0127.JPG

Alt for meget snask udenom. Det første jeg så var en masse ledninger.
Skal under alle omstændigheder beskæres meget hårdere.
Toppen af signalet viser klart at dit objektiv lider lidt af CA.
Rød på den ene side, blå på den anden.

> http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0128.JPG

Overbelyst.

> http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0130.JPG
>
> Konstruktiv kritik modtages med tak!

Generelt bør du se hvordan andre komponerer deres billeder, og tænke
på de gyldne 1/3.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : J & P

Dato : 07-08-04 11:19

> Toppen af signalet viser klart at dit objektiv lider lidt af CA.
> Rød på den ene side, blå på den anden.

- Øh, hvad betyder det? CA?

--
Hilsen Jakob

Fra : HKJ

Dato : 07-08-04 11:22

http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Optical/Chromatic_Aberrations_01.ht

Fra : John Nissen

Dato : 07-08-04 12:55

> Toppen af signalet viser klart at dit objektiv lider lidt af CA.
> Rød på den ene side, blå på den anden.

Kan det virkelig passe at der er noget galt med objektivet? Det er jo helt
nyt!

Kan man gøre noget ved det?

John

Fra : Alex Jensen

Dato : 07-08-04 13:38

Chromatiske fejl har intet med objektivets alder at gøre. Det eneste du kan
gøre
er at købe et objektiv af bedre kvalitet. Der er en grund til at der er en
faktor
10 i forskel på de billige og de dyre objektiver.

Du kan dog minimere fejlene ved at gå udenom de motiver hvor der er kraftige
kontraster i billedet. Der er næsten altid her man se chromatisk fejl

Mvh Alex

Fra : John Nissen

Dato : 06-08-04 19:52

Nu har jeg prøvet at uploade billederne i 800x533, og komprimeret dem til 60
% JPEG.

http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0127_1.jpg
http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0128_1.jpg
http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0130_1.jpg

Jeg undskylder at billederne i første omgang var for store.

Jeg gør opmærksom på at jeg ellers intet har gjort ved billederne, bortset
fra at lægge dem ind på pc'en.

Jeg har taget billeder med spejlrefleks siden 1998, så jeg skulle da mene at
jeg godt kan komponere et billede. Godt nok er toget hovedmotivet, men jeg
vil også gerne have noget landskab, bygninger og hvad der ellers er, med på
mine billeder.

John

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-04 19:59

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Godt nok er toget hovedmotivet, men jeg
> vil også gerne have noget landskab, bygninger og hvad der ellers er, med

> mine billeder.

Hvis hovedmotivet er toget, så beskær, beskær og beskær. Trafiksignaler og
ledninger i luften er ikke ligefrem med til at fastholde fokus på toget.

Især det sidste billede forekommer overbelyst, så der burde du nok justere
mindst ét blændetrin. Prøv at fotografere i RAW-format, så kan du snildt
hente et blændetrin bagefter.

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : John Nissen

Dato : 06-08-04 20:22

> Hvis hovedmotivet er toget, så beskær, beskær og beskær. Trafiksignaler og
> ledninger i luften er ikke ligefrem med til at fastholde fokus på toget.

Nu har jeg prøvet at beskære billedet med hård hånd.
http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0127_2.jpg. Jeg synes at signalet
hører med. Signalet i baggrunden er skåret væk.

> Især det sidste billede forekommer overbelyst, så der burde du nok justere
> mindst ét blændetrin. Prøv at fotografere i RAW-format, så kan du snildt
> hente et blændetrin bagefter.

Jeg har brugt "Tv" på kameraet, taget det på 1/500 4.5. Det var hvad
kameraet sagde. Det spiller vel også ind at klokken er 18.52, og solen er
næsten vinkelret på toget.

John

Fra : [HCS] 4000

Dato : 06-08-04 20:36

Jeg synes du har lavet en god beskæring, og fået et fint billede ud af det.
Lige et par smårettelser mere. Billedet hælder lidt til den mørke side, prøv
at rette det i levels (kun ganske lidt). Giv det lidt USM med Amount 100,
Radius 1,0.
Så tror jeg den er der.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*
------

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-04 20:38

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg prøvet at beskære billedet med hård hånd.
> http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0127_2.jpg.

Bedre.

> Jeg synes at signalet
> hører med.

Det synes jeg ikke, men smag og behag...

> Det spiller vel også ind at klokken er 18.52, og solen er
> næsten vinkelret på toget.

Næ, egentlig ikke. Er billedet overbelyst, så er det overbelyst. Havde du
blændekompenseret -1, havde resultatet ikke været overbelyst. Havde du skudt
i RAW, havde du kunne blændekompenseret bagefter.

RAW, RAW og atter RAW

Fra : John Nissen

Dato : 07-08-04 13:02

> [...]
skudt
> i RAW, havde du kunne blændekompenseret bagefter.

Kan du forklare lidt om hvordan man bruger RAW-formatet. Når jeg lægger
RAW-filen over på pc'en hedder den CRW_****.CRW og CRW_****.THM.

Hvordan blændekompenserer man efter man har taget et billede?

På forhånd tak!

John

Fra : Jens Bruun

Dato : 07-08-04 13:15

"John Nissen" <john_nissen@my1101tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du forklare lidt om hvordan man bruger RAW-formatet. Når jeg lægger
> RAW-filen over på pc'en hedder den CRW_****.CRW og CRW_****.THM.

..CRW er selve RAW-filen, .THM er en thumbnail af billedet (i JPEG-format).

> Hvordan blændekompenserer man efter man har taget et billede?

Du "fremkalder" din RAW-fil med et konverteringsprogram, f.eks. dét, der
fulgte med dit kamera. Du kan også benytte programmer som Photoshop, C1 oa.
til denne konvertering. Fælles for programmerne er, at du kan justere en
række billedparametre, bl.a. belysning, farvebalance, kontrast, skarphed
oma., når du konverterer dine RAW-filer til f.eks. JPEG. Det er i øvrigt
nøjagtig det samme, der foregår i dit kamera, når du fotograferer i JPEG.
Kameraets software er bare typisk ringere end konverteringsprogrammerme til
din PC.

Når du konverterer fra RAW, kan du hente billedinformation frem fra
over/underbelyste områder ved at justere belysningen, hvilket giver samme
virkning som blændekompensering under optagelsen. Når først et billede er
konverteret til f.eks. JPEG, kan du ikke længere hente information frem i
over/underbelyste områder. Mange DSLR-kameraer giver mulighed for at hente
op til +/- 2 blændetrin fra RAW-filen. Bl.a. derfor skal du altid benytte
RAW. Derudover kan du frit ændre farvebalance på RAW-filer, så der er mange
gode grunde til altid at holde sig til RAW.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-08-04 20:53

John Nissen wrote:
> Nu har jeg prøvet at beskære billedet med hård hånd.
> http://www.john-nissen.dk/digital/IMG_0127_2.jpg. Jeg synes at signalet
> hører med. Signalet i baggrunden er skåret væk.

Meget bedre

> Jeg har brugt "Tv" på kameraet, taget det på 1/500 4.5. Det var hvad
> kameraet sagde. Det spiller vel også ind at klokken er 18.52, og solen er
> næsten vinkelret på toget.

I så fald bør man benytte exposure compensation, og justere kameraet
lidt ned..

Det er ofte nødvendigt på 300D, ved jeg fra mig selv. Lysmålingen
gætter ikke altid rigtigt..

Et tip er at sætte "Review" til On (Info) i kameraet, så får du et
histogram der gør det nemmere at se om belysningen på billedet er
korrekt.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : John Nissen

Dato : 07-08-04 13:03

> [...]
>
> Et tip er at sætte "Review" til On (Info) i kameraet, så får du et
> histogram der gør det nemmere at se om belysningen på billedet er

Det har man vel ingen mulighed for at se inden man tager billedet? Først
bagefter kan man se om det er over- eller underbelyst. Eller hvad?

John

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 06-08-04 23:31

> [...]
>
> Jeg har brugt "Tv" på kameraet, taget det på 1/500 4.5. Det var hvad
> kameraet sagde. Det spiller vel også ind at klokken er 18.52, og solen er

Hej John.

Det er helt klart blevet bedre, jeg ville måske endda skære mere væk,
eventuelt noget af himlen, da den ikke indeholder nogle skyer eller noget
som er spændende. De andre billeder har lidt overeksponering af det hvide
område, du kan med fordel anvende kompensation der eller som foreslået,
skyde i RAW, som giver mulighed for at rette billedet efter du har skudt
det.

MVH
Thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-04 20:28

> [...]

> Hej!
>
> Nu har jeg anskaffet en Canon EOS 300D. Jeg har lagt 3 billeder ud på

de er skarpe ..undtaget det sidste som er uskarpt og overbelyst ....
hvad vil du med de billeder ??

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : John Nissen

Dato : 07-08-04 13:05

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i en meddelelse

> de er skarpe ..undtaget det sidste som er uskarpt og overbelyst ....
> hvad vil du med de billeder ??

Jeg vil se på dem

Jeg tager mange billeder af tog. Både at alm. dagligdags tog, men også af
div. særtog og godstog.

John

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-04 22:07

Hej John
Grunden til at du og en del andre får nogle beske kommentarer med på vejen
er at det efter den digitale revolution er blevet meget (alt for ?) nemt ,
at lægge billeder ud til bedømmelse, så der kommer så mange at man
efterhånden ikke gider at se på dem længere. Nogle tømmer bare memory kortet
og lægger en link ud til 144 billeder, med spørgsmålet:" hvad synes i om dem
?"
I den analoge tidsalder, var det dyrt og besværligt, så folk udvalgte
omhyggeligt nogle få stykker som de selv var glade for/stolte af og bad om
kritik, eller de havde tumlet med et teknisk problem, som de bad om hjælp
til at løse. Dette gav mere interessante indlæg og bedre kvalitet på
billederne og færre af dem , så folk orkede at give positiv kritik
Dette er jo en fotogruppe, så et tog eller et flybillede af en eller anden
sjælden model, er ikke interessant for gruppen, hvis der ikke er noget
specielt, rent fotografisk ved billedet
Prøv at kigge på andre sites, f.eks.
http://www.photo.net/bboard/forum?topic_id=1481 eller nogen af mestrene
http://www.masters-of-photography.com/N/newman/newman.html og bliv
inspireret og kom så tilbage og lad os se dine bedste skud

Poul B-H

Fra : Eyvind

Dato : 08-08-04 12:53

<Poul BH> wrote:
>.................Nogle tømmer bare memory kortet
> og lægger en link ud til 144 billeder, med spørgsmålet:" hvad synes i
>om dem?"

Please, gi' et eksempel !
Den eneste jeg har set gøre dette - og endog med stor konsekvens -
er den overordentlig selvglade - og udenfor pædagogisk rækkevidde -
Mr. Wannabe Ebbesen. Og her taler vi om antal i titusindvis uden
noget som helst formål for denne gruppe andet end hans egen
promovering. Hvilket har vist sig at være et selvmål af gigantiske
propertioner.
Så det er FULDSTÆNDIGT iorden at John - erklæret togentusiast -
lægger sine 3 første billeder fra sit spritnye kamera op til bedømmelse.
Altså DET ER TYDELIGT at det også drejer sig om bedømmelse af
KAMERAET også - ikk'?

> Dette er jo en fotogruppe, så et tog eller et flybillede af en eller
> anden sjælden model, er ikke interessant for gruppen,.........

JO! Det kan det sagtens være!
Ska' vi tage den EEN gang til for dronningens onkel!
Dette er dk.FRITID.foto! Altså et forum for amatørfotografer og
hobbyister, der udveksler synspunkter om deres billeder og grej.
Så frimærkesamleren kan altså også lægge billeder frem af sine
frimærker HVIS emnet er billederne og kameraet de er taget med.
Og hvis jeg har lyst til at lægge billeder op af ulovligt parkerede biler
eller min syge moster, og diskutere hvordan jeg kan gøre det bedre,
SÅ GØR JEG DET, uagtet nogle få super professionelle skulle få
hovedpine af at se på det.

Jeg selv har absolut ingen ambition om at blive proffessionel fotograf
- tværtimod - men vil gerne diskutere fototekniske forhold med
andre glade amatører og hobbyister.

Mvh
Eyvind

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-04 08:34

Eyvind klaphat wrote:

> [...]
> noget som helst formål for denne gruppe andet end hans egen
> promovering. Hvilket har vist sig at være et selvmål af gigantiske

Lige bortset fra, at jeg aldrig har bedt om kritik til titusindvis
af billeder, når folk batch kritiserer alle billederne i mit
personlige on-line fotoarkiv, så sker det helt af deres egen drift.

> Dette er dk.FRITID.foto! Altså et forum for amatørfotografer og
> hobbyister, der udveksler synspunkter om deres billeder og grej.

Næ denne gruppe er for alle der interesserer sig for og arbejder med
foto, styregruppen har udtalt, at den ikke ønsker gruppen opdelt
mellem private og proff. så den skal faktisk rumme alle, lige fra
fotoforbrugerne over amatørfotografer til proff. fotografer.

Og det kan naturligvis ikke undgås, at det er de mere erfarne
fotografer som sætter dagsordnen her i gruppen, det er nemlig dem
som har den viden og know-how, som fotoforbrugerne gerne vil ha'
noget af...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 12-08-04 21:32

> [...]
> fotografer som sætter dagsordnen her i gruppen, det er nemlig dem
> som har den viden og know-how, som fotoforbrugerne gerne vil ha'

Hej

Der er da ingen der skal sætte nogen "dagsorden" i gruppen, alle deltager da
på lige fod, gamle som nye!

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 12-08-04 23:21

Langgaard wrote:

> Der er da ingen der skal sætte nogen "dagsorden" i gruppen, alle deltager da
> på lige fod, gamle som nye!

Hmmm... din dagsorden er jo at være en skindhellig, indremissionsk,
vækkelsesprædikant, og det ville da være rart, hvis du droppede den.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 13-08-04 08:56

> Hmmm... din dagsorden er jo at være en skindhellig, indremissionsk,
> vækkelsesprædikant, og det ville da være rart, hvis du droppede den.
>

> Med venlig hilsen
> Niels Riis Ebbesen

Havde han ikke også glemt et komma ??

M.V.H....Benny..

Fra : Langgaard

Dato : 13-08-04 09:01

> Hmmm... din dagsorden er jo at være en skindhellig, indremissionsk,
> vækkelsesprædikant, og det ville da være rart, hvis du droppede den.

Så længe du skriver i nedladende tone, eller på anden måde opfører dig
arrogant over for de nye og knap så dygtige i gruppen, så kan du forvente en
kommentar fra mig.
For øvrigt er du den eneste i grupper der ikke kan finde ud af at skrive på
en ordentlig måde, dit nogle gange gode budskab, drukner i din ubehøvlede
"tiltaleform".
Du er jo også den eneste Jeg har forsøgt at "irettesætte", det burde undre
dig, men det har du jo nok heller ikke tænkt over.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-08-04 23:23

John Nissen wrote:

> Konstruktiv kritik modtages med tak!

Det er nogle ok testbilleder, og vi kan konstatere, at dit nye
kamera virker, så nu kan du gå ud og øve dig på, at ta' nogle
interessante og se-værdige billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Carsten Riis

Dato : 06-08-04 23:28

Niels Ebbesen wrote:

> Det er nogle ok testbilleder, og vi kan konstatere, at dit nye
> kamera virker, så nu kan du gå ud og øve dig på, at ta' nogle
> interessante og se-værdige billeder...

Og så ryger du i filteret.

Beklager Niels, men dine sure opstød opvejer desværre de guldkorn du
lukker ud.

Hils Bo W., når du møder ham i mit filter.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 07-08-04 12:28

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote:

> Og så ryger du i filteret.
>

> Beklager Niels, men dine sure opstød opvejer desværre de guldkorn du
> lukker ud.

jeg er ked af det ..men lige i det her tilfælde har han jo faktisk ret

sorry

:)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : John Nissen

Dato : 07-08-04 12:53

> jeg er ked af det ..men lige i det her tilfælde har han jo faktisk ret

Jeg synes da selv at billederne er o.k, i betragtning af at det er nogen af
de første billeder jeg tager med kameraet. Jeg har taget tonsvis af
togbilleder med mit gamle EOS 300.

At nogen mener at de ikke er interessante og se-værdige skyldes jo sikkert
at de ikke interesserer sig for tog og jernbaner Jeg vil tro at
jernbaneentusiaster synes at de er værd at se på.

Det var jo heller ikke så meget motivet jeg tænkte på, når jeg valgte at
vise dem her i gruppen. Det var mere for at få nogle gode råd vedr.
lysforhold, komponering m.v.

John

Fra : Peter Loumann

Dato : 07-08-04 14:51

Thomas von Hassel skrev:

>jeg er ked af det ..men lige i det her tilfælde har han jo faktisk ret

Det har Niels ofte, måske endda som regel. Det er nok formen der
støder mange, bl.a. mig.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-04 23:31

Peter Loumann wrote:

> Det har Niels ofte, måske endda som regel. Det er nok formen der
> støder mange, bl.a. mig.

Kan godt være han har ret.
Men han virker altså bare som en eller anden snob som bare ser ned på
folk der ikke lige kan mesterskuddet til ÅretsPressefoto i samme øjeblik
man får et kamera i hånden.

Det nytter ikke noget, at komme med nedladende bemærkninger om, at
kameraet virker, men nu skal manden altså bare finde ud af hvad
ordentlige billeder er.

På jævnt dansk: Ta' billederne fra nybegynderne som hvad de er.... Kom
med nogle ret grundlæggende ting (fx: fin skarphed og lysforhold) og så
sig, hvad man skal gøre fremover (klip det mere irrelevante fra) og så
slut af med, at man godt kan se ideen med billedet tilgengæld bør man
nok lige holde øje med de ting man nævnte med klipningen.

Jeg er i hvert fald glad for, at NRE ikke kommenterede mine første skud
som jeg offentliggjorde for et par uger siden. Det kan selv skræmme en
hårdtnakket usenetter fra.

mvh

Carsten Riis