Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pol filter
Fra : Sven

Dato : 06-08-04 01:50

Hej.

Jeg overvejer at investere i et pol filter. Rent økonomisk er f.eks. Hoya
HMC Pro 1 eller B&W Käsemann Slim (begge Circ. og 55) indefor rækkevidde.
Er der et bestemt mærke eller serie (ikke nødvendigvis de nævnte) der er
'bedre' end andre?
Er det afhængig af udstyret (Dynax 505si inkl. standart orig. 28-80mm)?
Er det mon afhængig af fotografens ævner (amatør med A)?
Eller er det smag og behag?

mvh
Sven

---
Stop software patents now: http://swpat.ffii.org/ -
http://petition.eurolinux.org/
Renounce the dark side: http://www.mozilla.org/

Fra : ;o\)-max-

Dato : 06-08-04 02:38

"Sven"
> [...]
> Er det afhængig af udstyret (Dynax 505si inkl. standart orig. 28-80mm)?
> Er det mon afhængig af fotografens ævner (amatør med A)?

Imo er det hip som hap hvilket mærke du vælger, men du sku
måske overveje at købe et større filter, feks. 77mm og bruge
en step-up ring, så kan du bruge filteret også i fremtiden, når
du får nye objektiver. (77mm er kun som eksempel, men det
er et standart gevind hos Nikon og vidst andre)..
Måske en smart måde at spare penge og slippe for en taske
fuld af filtre. Step-up ringe er billige og fås i mange størrelser:
http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?A=search&Q=&a=0&a=309_2495&shs=&ci=420&ac=&Submit.x=13&Submit.y=10
-max-

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 06-08-04 08:44

>Imo er det hip som hap hvilket mærke du vælger, men du sku
>måske overveje at købe et større filter, feks. 77mm og bruge

Min mening er at det _ikke_ er hip som hap hvilket pol-filter man
vælger. De "billigere" (og jeg skal her understrege at jeg ikke har
personlig erfaring med Hoya) kan udvise ganske betydelige farvestik.

Jeg har personligt gode erfaringer med B+W (med og uden Käsemann) samt
Tiffen. I 77mm størrelser koster den slags filtre alligevel kassen så
hvorfor ikke smide et par hundrede mere efter og få kvali?

En anden vigtig parameter er tykkelsen af ringen - hvis du skal ned og
lege med <20mm optikker kan det være en fordel at filtret er så tyndt
som muligt for ikke at vignettere - men det gælder sæføli alle filtre.
Nikon og B+W laver deciderede "slim"-typer (Nikons er svjh også
oversize ifht. diameteren, men de er altså også vandvittigt dyre...)

Mvh Anders

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-08-04 10:06

"Anders Rostgaard Bystrup" <anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote
in message news:ubd6h096dgtmribu8ptagrufvbl4lbqmoq@4ax.com

> [...]
> Nikon og B+W laver deciderede "slim"-typer (Nikons er svjh også
> oversize ifht. diameteren, men de er altså også vandvittigt dyre...)

Vignetteringsproblemet kan faktisk løses med stepupringen som Max foreslår.
Min er i hvert fald ultratynd, og bringer filterringen væk fra frontlinsen.
Gælder selvfølgeligt ikke for det objektiv, der passer uden stepup. Men det
foreslåede 77mm vil typisk sidde på en tele, hvor vignettering ikke er et
problem.

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 06-08-04 11:30

>Vignetteringsproblemet kan faktisk løses med stepupringen som Max foreslår.

True.

>foreslåede 77mm vil typisk sidde på en tele, hvor vignettering ikke er et
>problem.

Eller en 17-35mm/2.8 hvor det er et rimeligt stort problem At det
så er halv-flaky at bruge polarizer ved 17mm er en helt andet
diskussion...

Mvh Anders

Fra : Simon Nielsen

Dato : 06-08-04 10:17

"Sven" <someone@microsoft.com> wrote in message
> [...]
> Er det afhængig af udstyret (Dynax 505si inkl. standart orig. 28-80mm)?
> Er det mon afhængig af fotografens ævner (amatør med A)?

Jeg bruger selv udelukkende B&W som i min opfattelse er toppen. Jeg har et
objektiv med et Hoya Pro1 UV-filter på (sad på da jeg købte objektivet) og
det er altså bare et lækkert filter også, der ikke forskel der fra Hoya Pro1
og B&W i hvert fald ikke hvad jeg kan se.

Mvh
Simon