Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon D70
Fra : Henrik

Dato : 04-08-04 16:18

Hejsa gruppe,

Jeg er op udkig efter et nyt digital kamera, og har lige nu øje på Nikon's
D70.

Jeg har en Sigma 28~300 , som tidligere har siddet på mit F601 hus,
spørgsmålet er nu om det også vil passe til D70'eren?

Er der iøvrigt nogen der har erfaring med D70'eren?

mvh
Vejgaard

Fra : HKJ

Dato : 04-08-04 16:37

"Henrik" <Henrik@vejgaard.com> wrote in message
> Jeg har en Sigma 28~300 , som tidligere har siddet på mit F601 hus,
> spørgsmålet er nu om det også vil passe til D70'eren?

Hvis den har autofocus burde den også virke på D70 (Det gør ældre objektiver
også, men så er der ingen lysmåler).

Du skal dog være opmærksom på at du får væsentlig mindre vidvinkel på D70,
pga. crop faktoren på 1.5 så vil 28mm på D70 se ud som 42mm på F601.

> Er der iøvrigt nogen der har erfaring med D70'eren?

Vi er da vist nogle stykker i gruppen som bruger D70. Jeg syntes at det er
et dejligt kamera.

Fra : Henrik

Dato : 04-08-04 16:51

> [...]
> pga. crop faktoren på 1.5 så vil 28mm på D70 se ud som 42mm på F601.

> Vi er da vist nogle stykker i gruppen som bruger D70. Jeg syntes at det er

Jeg skal i store træk bruge kameraet til at fotografere racerbil i høj fart
og jeg er i tvivl om jeg får det jeg søger?

Med lukke tids proritet som jeg har på min F601'er(der er slidt op)

Er kameraet hurtigt nok til at lagre billeder, på eks. et MicroDrive.

Kan jeg ikke få et par eksempler på hvad et D70 kan præstere?

mvh
Vejgaard

Fra : Kenneth K

Dato : 04-08-04 17:58

On Wed, 4 Aug 2004 17:50:44 +0200, Henrik <Henrik@vejgaard.com> wrote:

> Jeg skal i store træk bruge kameraet til at fotografere racerbil i høj
> fart
> og jeg er i tvivl om jeg får det jeg søger?

Umiddelbart, ja. Går det rigtig stærkt er et objektiv med focusmotor
rigtig rart at have som Nikons AFS og Sigmas HSM.

> Med lukke tids proritet som jeg har på min F601'er(der er slidt op)
>
> Er kameraet hurtigt nok til at lagre billeder, på eks. et MicroDrive.

Jep. Holder du dig "indenfor" bufferen (9 bil. i højste JPG og 4 i RAW
format) har korthastighed ikke noget at sige. Det er først når du skyder
flere i rap end det at du for brug for et hurtigt kort.

> Kan jeg ikke få et par eksempler på hvad et D70 kan præstere?

Joda, jeg tog fornyelig disse:
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=88689
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=88475

Resten er selvfølgelig også taget med D70 :)

vh.
Kenneth

Fra : Lars Troels

Dato : 04-08-04 18:00

Et fantastisk stykke værktøj.

> Kan jeg ikke få et par eksempler på hvad et D70 kan præstere?

Jeg har lavet masser af sportsfotos med det. Det har altid været hurtigt. Se
det på www.sitecenter.dk/larstroels

Lars T.

Fra : Deaster

Dato : 04-08-04 18:06

Henrik wrote:

> [...]
>
> Er kameraet hurtigt nok til at lagre billeder, på eks. et MicroDrive.
>
> Kan jeg ikke få et par eksempler på hvad et D70 kan præstere?

Bufferen er ikke ret stor, kan kun indeholde 4 billeder i NEF format,
til gengæld er det hamrende hurtigt til at skrive til kortet.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 04-08-04 18:08

"Henrik" <Henrik@vejgaard.com> skrev i en meddelelse
> Kan jeg ikke få et par eksempler på hvad et D70 kan præstere?
>
> mvh
> Vejgaard
+++++++++++++++++++++++

Hej Henrik.

Her kan du se nogle billeder taget med D70
http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=25998
Her kan du læse lidt om det :
http://www.fotoshoppen.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=1481
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page10.asp
http://akamera.dk/art.php?artikkelid=6670 <<< nederst på siden kan du se
hvor mange billeder i træk det kan tage.
http://www.europe-nikon.com/details.aspx?countryId=11&languageId=11&prodId=904&catId=91
Jeg har også et D70, og er meget tilfreds med det, jeg har bare ikke så gode
objektiver til det endnu.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 04-08-04 18:06

> [...]
> spørgsmålet er nu om det også vil passe til D70'eren?
>
> Er der iøvrigt nogen der har erfaring med D70'eren?

Hej Henrik.

Jeg har selv lige skiftet til D70, godt nok har jeg ingen erfaring med Sigma
objektiver på det, men jeg har da leget med AI-S objektiver og AF (uden D)
objektiver, og de fungerer fint. Det eneste du ikke får med AI-S er
lysmålingen, der er stadig fokus-indikator (meget lille) og du skal køre det
helt manuelt. Med AF objektiver mister du i-TTL og 3D color matrix
lysmåling.

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-04 21:13

"Henrik" <Henrik@vejgaard.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er op udkig efter et nyt digital kamera, og har lige nu øje på Nikon's
> D70.

Det er nok det bedste kamerahus lige nu.

> Jeg har en Sigma 28~300 , som tidligere har siddet på mit F601 hus,
> spørgsmålet er nu om det også vil passe til D70'eren?

Det vil det, men det bliver ikke bedre af at sidde på en D70. Køber du en
D70, må du mindst købe et godt objektiv til den. En Nikor 50mm er et godt
bud.
Enten f1,4 eller 1.8.
Kit optikken 18-70 kan jeg varmt anbefale, for du får brug for vidvinkel!
og den er virkelig god.
Huset er så godt, at det skriger efter et godt glas foran! men så bliver
resultaterne gode.
Husk at din Sigma koster 1.500- mens min 80-200 2,8 koster godt 10.000.
Hvorfor? Det kan ses!
> Er der iøvrigt nogen der har erfaring med D70'eren?

Alt i alt et dejligt apparat. Det eneste negative, jeg har fundet, er den
manglende batteri indikator.
Den er der, men fra første bjælke er væk til "no shut" er få billeder. Det
er der ingen advarsel!
Det koster mig nok et ekstra batteri; men det er vel til at overkomme.
Det irriterende: er manglende mikroprisme eller lignende i matkiven. Og
størrelsen. Det er ikke let at stille skarpt manuelt, så det er godt at AF
virker.
Det fustrerende: Nikons gode objektiver er dyre. Udvalget er ikke så stort
som Canons. Er de så bedre end Canons?
Det ved jeg ikke. Jeg er tilfreds med mine. Men Canon er da et alternativ!

Gert

Fra : HKJ

Dato : 04-08-04 21:25

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> wrote in message

> [...]
> manglende batteri indikator.
> Den er der, men fra første bjælke er væk til "no shut" er få billeder. Det

Fra den første trekant er væk kan jeg stadig tage over 100 billeder.

> Det koster mig nok et ekstra batteri; men det er vel til at overkomme.

Jeg har alligevel et ekstra batteri med

> Det irriterende: er manglende mikroprisme eller lignende i matkiven. Og
> størrelsen. Det er ikke let at stille skarpt manuelt, så det er godt at AF
> virker.

Det har jeg også haft noget sjov med, især ved macro, hovr AF ikke altid
virker så godt.

Fra : Preben Holm

Dato : 04-08-04 21:58

> Fra den første trekant er væk kan jeg stadig tage over 100 billeder.

Uden blitz vil jeg mene jeg også kan komme deropad hvis jeg havde plads
til det på memorykortet, men det tager jo også lidt at overføre. Men en
80 billeder mener jeg sagtens jeg kan tage og overføre selvom første del
af batteri-indikatoren er væk.

Mvh / Preben Holm

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 15:31

"Preben Holm"

Tja, det er da helt fint. Jeg skrev 1. bjælke!
Den lille trekant kræver jo lige et par briller for nogen.

> [...]
> til det på memorykortet, men det tager jo også lidt at overføre. Men en
> 80 billeder mener jeg sagtens jeg kan tage og overføre selvom første del

Skulle man kunne bruge den indikator, burde den fungere som i min PC.
100, 75, 50 og 25%. Det er snarere 100, 50, 5, 0%.

Med et friskt batteri i tasken er det nu ikke det store problem.

Gert

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 05-08-04 12:12

"Gert Nielsen" <gn_nospam.pc.dk> skrev i en meddelelse
Klip
> Det irriterende: er manglende mikroprisme eller lignende i matkiven.
>
> Gert
+++++++++++++++++++

Hej Gert.

Mikroprisme, hvad er det for en fætter? Hvad bruges den til?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-08-04 13:34

Jørgen Nielsen wrote:
> Mikroprisme, hvad er det for en fætter? Hvad bruges den til?

Det er en feature søgeren kan have.

<http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/olympusom1n2/shared/accessory/screens/index1.htm>

(beklager den lange url)

Det ses desværre ikke ret tit på digitale kamerahuse.. men man kan
dog købe 3. parts søgerskærme til nogle..

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...

Fra : Christian Cederberg

Dato : 05-08-04 14:56

On 05 Aug 2004 12:33:40 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

> [...]
>
>(beklager den lange url)
>
>Det ses desværre ikke ret tit på digitale kamerahuse.. men man kan
>dog købe 3. parts søgerskærme til nogle..

Endnu en af grundene til at jeg elsker mit OM-2. Hvorfor i alverden
bliver et moderne DSLR ikke leveret med en fokuseringssøger som
Olympus standard 1-13 med matskive og splitskærm.
Jeg vil da have muligheden for at anvende manuel fokus, såfremt jeg
måtte ønske det.

Med venlig hilsen
Christian Cederberg
----
Besøg min jernbanehjemmeside http://cederberg.homepage.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 15:46

"Christian Cederberg" <Christian_cederberg@snydspam.hotmail.com> skrev i en
meddelelse newse4h05r81hijmc1tlm9a2p5fd3rjvhtt3@4ax.com...
> On 05 Aug 2004 12:33:40 GMT, Hans Joergensen

Godt at du svarede på spørgsmålet.
I min Contax havde jeg både microprisme og snitbillede til focusering, men
ingen AF.

Efter justering virker min D70 perfekt mht AF.

Til D70??

Efter min mening er det en mangel. Måske fordi man har været vant til det.
(Matskiven er vist bedre i top apparaterne, men til en ganske anden pris.)

Gert

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-08-04 16:07

Gert Nielsen wrote:
> Til D70??

Lidt googl'ing gav:

D70:
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=008onY

300D/10D:
http://mulder.nchc.org.tw/ckmax/Camra/DIYFocusingScreen01.htm

// Hans, der nu bare beholder den orginale
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 16:25

> // Hans, der nu bare beholder den orginale

Det samme her!
Gert

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-08-04 15:53

Christian Cederberg wrote:
> [...]
> Olympus standard 1-13 med matskive og splitskærm.
> Jeg vil da have muligheden for at anvende manuel fokus, såfremt jeg

Jah... dog virker focus-indikatorene stadig på fx. 300D, så den
giver lige et blink for at fortælle at nu mener kameraet at den er i
vinkel... men, det er jo ikke helt til at stole på

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-08-04 17:59

> Jah... dog virker focus-indikatorene stadig på fx. 300D, så den
> giver lige et blink for at fortælle at nu mener kameraet at den er i
> vinkel... men, det er jo ikke helt til at stole på

....og ligeså i D70

vh
--
Jan Bøgh