Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Extension Tube / Mellemring EF 25 II
Fra : No-Posts

Dato : 04-08-04 14:31

Kan nogen forklare mig præcist hvordan subject virker (og andre
mellemringe)

http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=NavBar&A=getItemDetail
&Q=&sku=300603&is=REG&si=feat#goto_itemInfo

Altså - man kan fokusere på ting der er tættere på end man normalt kan
med en mellemring på fordi mellemringen flytter fokuspunktet, det er
forstået, men..

Jeg læste et andet sted, mener det var canon's produktkatalog 2004 at
denne EF 25 II gør objekter 0,5x af realsize - Når jeg ser
specifikationer på mine nuværende canon objektiver så kan de forstørre
max 0,19x->0,28x mener jeg det er...

Det vildeste makro-objektiv går jo fra 1x -> 5x, mens de mere normalt
går til max 1x
http://www.usa.canon.com/eflenses/pdf/spec.pdf

Vil det sige at man kommer op på 0,5x eller skal det lægges til det
maksimale som det objektiv man benytter sammen med?

Er der i øvrigt nogen der har nogle erfaringer med ovenstående produkt?
Vil det være smartere at købe et andet mærke (prismæssigt)? Det skal
benyttes til 300D, og i fremtiden andet canon udstyr, eller skal man
ikke spare penge på netop sådan et produkt?

-Frenjon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-08-04 14:45

"No-Posts"
> [...]
> benyttes til 300D, og i fremtiden andet canon udstyr, eller skal man
> ikke spare penge på netop sådan et produkt?

En mellemring er bare et rør, så der er ingen grund
til at bruge oceaner a' penge på det.. Jeg bruger
Kenko, ved ikke om de er billigere, men i forbindelse
med mine lange teler går de det muligt for mig at komme
tættere på. De sælges ofte i sæt a' tre, det er rimeligt
fleksibelt. Hvis du er til makro så er det måske en ide
at overveje en omvende ring.. Så du kan montere
objektivet omvendt - bedre kvalitet.. -max-

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-08-04 14:59

"-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote in message

> En mellemring er bare et rør, så der er ingen grund
> til at bruge oceaner a' penge på det..

Det kommer bag på nogle, at elektronikken i objektivet ikke virker, når man
sætter et rør imellem. Jeg kender ikke noget til Canon i den sammenhæng, men
mon ikke det opfører sig som andre SLR i den sammenhæng ?

Bo //

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-08-04 17:02

Bo Bjerre wrote:
> Det kommer bag på nogle, at elektronikken i objektivet ikke virker, når man
> sætter et rør imellem. Jeg kender ikke noget til Canon i den sammenhæng, men
> mon ikke det opfører sig som andre SLR i den sammenhæng ?

forbindelserne er ført igennem til objektivet, så det virker skam
nok ganske fint.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Frenjon

Dato : 04-08-04 17:31

-max- wrote:
> Hvis du er til makro så er det måske en ide
> at overveje en omvende ring.. Så du kan montere
> objektivet omvendt - bedre kvalitet.. -max-

Vil du forklare lidt mere om det?
Skal man ikke bruge 2 objektiver så?

Hvilke ringe er det du snakker om, synes ikke jeg kan finde noget i canon's
produkt katalog - Det er måske noget hjemmefusk de helst ikke ser at man
gør? (altså i stedet for at købe et egentligt makro-objektiv hehe)

-Frenjon

Fra : Thomas Kjær

Dato : 04-08-04 19:24

On 2004-08-04, Frenjon <Ingen@spam.tak> wrote:

> [...]
> produkt katalog - Det er måske noget hjemmefusk de helst ikke ser at man
> gør? (altså i stedet for at købe et egentligt makro-objektiv hehe)

Du kan købe deciderede adapterringe til dette, der har ens gevind på
begge sider. Du kan selvfølgelig også selv bygge dette ud af to gamle
filtre du banker glasset ud af og limer sammen.
En der virkelig mestrer brugen af et omvendt objektiv er Mark Plonsky[1].
Du kan læse mere om de forskellige måder at komme tæt på her[2].

1) <http://www.mplonsky.com/photo/>
2) <http://www.beautifulbugs.com/howto.htm>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Peter

Dato : 05-08-04 17:19

> En der virkelig mestrer brugen af et omvendt objektiv er Mark Plonsky[1].
> Du kan læse mere om de forskellige måder at komme tæt på her[2].
>
> 1) <http://www.mplonsky.com/photo/>
> 2) <http://www.beautifulbugs.com/howto.htm>

"omvendt objektiv" lyder spændende (og gratis)
Som glad og fattig amatør har jeg begejstret testet teknikken.
Resultatet kan ses her:
http://www.123-game.com/macroforsoeg/index.html

--
Mvh Peter ....jobsøgende webdesigner
http://www.cgi-shop.dk/billag/html/index.html

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-08-04 16:59

No-Posts wrote:
> Kan nogen forklare mig præcist hvordan subject virker (og andre
> mellemringe)

Ihvertfald kan det absolut bedst betale sig at købe Kenko's sæt med
3 ringe på hhv. 12, 20 og 36 mm.

Der er ingen grund what so ever til at købe Canon's mellemringe,
med mindre man har en masse penge man ikke skal bruge til andet ;)

> [...]
> denne EF 25 II gør objekter 0,5x af realsize - Når jeg ser
> specifikationer på mine nuværende canon objektiver så kan de forstørre

Mon ikke det i øvrigt kommer an på hvilket objektiv man sætter den
på ?

Ihvertfald flytter det focus-punktet en del.

Prøv at kigge her:
http://www.pbase.com/tommcc/extension_tubes

Der er testbilleder.

> [...]
> benyttes til 300D, og i fremtiden andet canon udstyr, eller skal man
> ikke spare penge på netop sådan et produkt?

Køb kenkos sæt, der får du 3 ringe for en Canon-rings pris.

De kan endda ret nemt modificeres til at bruge kit-objektivet, men
personligt ville jeg nu nok bare bruge min 50mm :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Vejen til et fjollet liv

Fra : Frenjon

Dato : 04-08-04 17:29

Tak til alle der har svaret..

Er det bare som det lyder til - altså en ring - med hul igennem - intet glas
eller noget?
Skal jeg forstå det sådan at EF 25 er 25 mm tyk?

Så er det bare det - hvilket skal man købe?
Kenko Zwischenringsatz M/AF
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={0101A669-89E2-4242-BA34-C630B94BC467}&SESSIONID=4/D1IXBZHQAORE1GMQC1IV&DS=1&TS=0406191220&type=focus&doctype=article&focus=420380&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

Kenko Zwischenringsatz P/AF
http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={0101A669-89E2-4242-BA34-C630B94BC467}&SESSIONID=4/D1IXBZHQAORE1GMQC1IV&DS=1&TS=0406191220&type=focus&doctype=article&focus=420364&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add

M/AF kontra P/AF? øhh?

> Prøv at kigge her:
> http://www.pbase.com/tommcc/extension_tubes
>
> Der er testbilleder.

Tak for det, havde selv ledt, men det var kun efter EF 25 billeder..

> De kan endda ret nemt modificeres til at bruge kit-objektivet, men
> personligt ville jeg nu nok bare bruge min 50mm :)

Skal man ind og rode med elektronikken eller hvad?
Fortæl fortæl..

-Frenjon

Fra : Bo Bjerre

Dato : 04-08-04 19:14

"Frenjon" <Ingen@spam.tak> wrote in message
> Tak til alle der har svaret..
>
> Er det bare som det lyder til - altså en ring - med hul igennem - intet
glas
> eller noget?

Ja, intet glas af nogen art. Kun hul.

Bo //

Fra : Frenjon

Dato : 04-08-04 20:07

Her er lidt info jeg har fundet om Kenko mellemringene:
http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-04.html

En god artikel der forklarer lidt basics om makrofotografering:
http://www.google.dk/search?q=cache:qH49duKColgJ:test.next.da-dk.hip.moonport.com/Editorial/Article.aspx%3Faid%3DMacro_MSN%26sec%3DTAKING_PICTURES+kenko+mellemring&hl=da

Jeg tror M/AF = Minolta og P/AF = Pentax - "sjovt" at jeg ikke kan finde en
Canon hos technikdirekt - Nogen der ved hvor man kan købe et Canon sæt?

-Frenjon

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-08-04 20:18

> [...]
en
> Canon hos technikdirekt - Nogen der ved hvor man kan købe et Canon sæt?

Gå til technikdirekt og søg på "canon ef 25", så dukker den skam op (pris
154 Euro)

Martin

Fra : Frenjon

Dato : 04-08-04 20:22

Nej - det er Kenko's sæt jeg vil finde
Ef25 havde jeg fundet - men som de Hans skriver var Kenko's sæt nok en bedre
ide:

Lidt flere links omkring mellemringe
http://www.toledo-bend.com/gallery/index.asp?request=ExtTube
http://www.hertz-ladiges.com/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=37

-Frenjon

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-08-04 20:32

> Nej - det er Kenko's sæt jeg vil finde

Undskyld, så misforstod jeg dig

Martin

Fra : Frenjon

Dato : 05-08-04 14:22

Øv - svar fra dem:

Hello,

Sorry, but the one for canon is already sold out.
We are no longer able to offer it to you.

Best regards,

your TECHNIKdirekt - Team

-Frenjon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-08-04 14:29

"Frenjon"
> [...]
>
> Hello,
>
> Sorry, but the one for canon is already sold out.
> We are no longer able to offer it to you.

Prøv AC-Foto de har den måske.. -max-

Fra : Frenjon

Dato : 05-08-04 16:55

Jeg siger mange tak -max-, jeg kendte ikke til AC-foto..

AC-foto har svaret på min mail allerede:

thank you for your request.
We can offer you without obligation:
- Kenko AF-Zwischenringsatz Set 12+20+36 [Canon] 121,00 EUR
The items are on stock so that we can deliver immediately!

All prices without shipment.
You can check the prices of shipment on our side:
http://www.ac-foto.com/ger/versandkostenrechner_1.php

Would be nice if you're still interested!

2EUR mindre end technikdirect :)

Danske butikker vil have omkring 1200,- men ingen har det på lager eller kan
umiddelbart skaffe det (af dem jeg allerede har fået svar fra)

Er der andre tyske/engelske/billige europæiske internet foto-butikker man
skal kende til?

-Frenjon

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-08-04 17:16

"Frenjon"
> Er der andre tyske/engelske/billige europæiske internet foto-butikker man
> skal kende til?
>
> -Frenjon

Det var godt nok hurtigt.... Jeg bestilte noget midt i påsken,
han ringede op med det samme for at meddele at de desværre
ikke havde det hele på lager, men om det var ok at de sendte
det over 2 omgange uden ekstra beregning.. Jeg ku' sku ikke
la' vær' og grine og bestilte så en del ekstra ting mens jeg havde
fyren i røret.. Og generelt har jeg ikke haft problemer med nogen
web butikker, et par engelseke ville ikke sende til danmark, men
ellers er det bare at søge på de varer du har brug for. -max-

Fra : Frenjon

Dato : 04-08-04 17:38

Nu vi er ved det kan jeg ligeså godt spørge om dette også:

Hvad er Closeup-linser helt præcist?

Der står man bare sætter det ude på filtergevindet og det øger motivets
forstørrelsesgrad..

Er det simpelthen bare tale om et forstørrelsesglas eller form for lup?

-Frenjon

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-08-04 17:58

Frenjon wrote:
> Der står man bare sætter det ude på filtergevindet og det øger motivets
> forstørrelsesgrad..
> Er det simpelthen bare tale om et forstørrelsesglas eller form for lup?

Ikke helt, den flytter også focus-punktet... men den forstørrer vist
også lidt?

Jeg har en Canon 500D i størrelse 77mm til min Sigma 70-200.

Der er et enkelt lille testskud, og et billed af rodet..æh, setuppet
her:
http://gallery.nathue.dk/arkivdato/2004/2004-04/2004-04-05_2/

Det er den lille mikrofon oven på skærmen der bliver taget billed
af.

Der er desuden brugt en 2x TC og en 1.4x TC.

// Hans
--
Red-line-shift,Red-line-shift,etc.etc.Red-Light-Stop,Repeat...