Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10D erfaringer?
Fra : Dan Andersen

Dato : 04-08-04 13:04

Er der nogen der har erfarigner med dette kamera? Gode / mindre gode??

--
Mvh. Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-08-04 13:16

Dan Andersen wrote:
> Er der nogen der har erfarigner med dette kamera? Gode / mindre gode??

Der er nok mange

Nu har jeg godt nok selv et 300D, men 10D er herligt..

Eneste svaghed er vist lukkeren der kan trænge til service efter
omkring 50k skud.

Husk! at købe ordentlig optik til huset, det hjælper ikke meget at
have et godt kamerahus, hvis optikken ikke kan følge med.

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : den ægte fotomand

Dato : 04-08-04 13:28

> Eneste svaghed er vist lukkeren der kan trænge til service efter
> omkring 50k skud.

Nu har jeg så fotograferet siden 88, og så mange billeder han jeg feks slet
ikke taget, så mon ikke sådan en lukker kan holde i mange år.

Per

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-08-04 13:32

den ægte fotomand wrote:
> Nu har jeg så fotograferet siden 88, og så mange billeder han jeg feks slet
> ikke taget, så mon ikke sådan en lukker kan holde i mange år.

Man skyder meget mere med digitalt... min tæller rundede 30k
forleden, men jeg er nu ikke 100% sikker på om den stemmer.

Alene i sidste weekend til racerløbet klikkede den ca. 1400 gange.

Til et typisk racerløb tager jeg 6-800 billeder, hvor af mange af
dem indeholder en halv bil, men sådan er det jo ;)

// Hans
--
http://ph33r.dk - Helt galt .. :)

Fra : Deaster

Dato : 04-08-04 14:06

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg så fotograferet siden 88, og så mange billeder han jeg feks
slet
> ikke taget, så mon ikke sådan en lukker kan holde i mange år.

Jo, ca. til 50K skud.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : den ægte fotomand

Dato : 04-08-04 16:10

ja det vil med det billedforbrug jeg har, være 40-50 år

Per

--
min email virker ikke. Så det er ikke muligt at maile mig direkte
og billeder skal ses i en ramme på væggen og ikke på en skærm!!!

Fra : KNL DtP

Dato : 04-08-04 13:20

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har erfarigner med dette kamera? Gode / mindre gode??

Jeg har nu haft mit 10D i nøjagtig ét år, og jeg har godt nok taget mange
billeder med det. Se et par udvalgte her:

<http://www.foto-basen.dk/?page=54&id=65&photopage=1&show=16>

- Positivt:
Høj opløsning (6,3 MegaPixels), og super billedkvalitet
Fra 100-400 ISO er billederne praktisk talt støjfrie, og fra 800-1600 absolut
anvendelige
Kraftigt udført kamerahus i magnesium, som tåler både vand og vejr (testet
ved -10º vinter og +40º i Nevada)
Med RAW-formatet kan du hente så meget guf ud af optagelserne
Masser af indstillingsmuligheder
Har nøjagtig samme feeling og speed som et film-SLR-kamera

- Knap så positivt:
Savner øjenstyret autofokus, som på min EOS 5
Når man skyder RAW, kan man ikke slippe for at gemme en JPG samtidig, hvilket
fylder på kortet
Hvis man åbner lågen til CF-kortet slukker kameraet og alle billeder den er
ved at skrive mistes

Alt i alt er det dog et stykke fantastisk værktøj/legetøj. Bemærk dog, at du
skal gøre dig klart, at det ikke bare er at købe et kamerahus - sæt +10.000
kr. af til kvalitetsobjektiver, flash og en taske til udstyret. Hvis du køber
et super dSLR-kamera til 12.000 kr., så et det direkte dumt at anvende billige
1.500 kr. plasticobjektiver. For at opnå den billedkvalitet kameraet og
CMOS-sensoren kan levere, bør du kun anvende kvalitets optik som f.eks. Canons
L- eller Sigmas EX-serie.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Pierre

Dato : 04-08-04 13:25

Hej Dan

Min erfaring er på den mindre gode side for lille buffer det hade været en
god ting hvis Canon hade lavet 10D´ern så man kunne upgraduerer den interne
hukommelse ! en anden ting er for langsom AF hvilket bevirker tabte skud !
det problem kan man også se at de har tænkt på med 1D Mark 2´ern (man får
hvad man betaler for) den har derfor 2 cpu´er en til af og en som styrer af
motoren. på den gode side et godt udbud af linser og andet udstyr,kvaliteten
af huset er god og kan tåle en del.lav støj på billeder selv ved iso 800.på
10D´ern skal du gange med 1,6 28-105 bliver så 32-168mm

Mvh.Pierre

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-08-04 14:01

In article <tg4Qc.60$%L7.49@news.get2net.dk>, Dan Andersen wrote:
> Er der nogen der har erfarigner med dette kamera? Gode / mindre gode??

Efterfølgeren 20D annonceres vist nok i denne måned jvf masser
af rygter på nettet. Så medmindre det er en brugt du køber,
så overvej at vente lidt.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-08-04 14:06

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message

> Efterfølgeren 20D annonceres vist nok i denne måned jvf masser
> af rygter på nettet. Så medmindre det er en brugt du køber,
> så overvej at vente lidt.

Jeg har prøvet at skimme rygterne, og bortset fra de vildeste af dem og de
åbenlyst fake produktfotos, så lyder det mest hårdnakkede rygte nu på en
release date i oktober.
Ved du noget nærmere?

Martin

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-08-04 14:09

"Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ved du noget nærmere?

Ham her går for at være meget velunderrettet:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=9757649

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Martin K. R.

Dato : 04-08-04 14:16

> "Martin K. R." <mr@fjerndette-get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ham her går for at være meget velunderrettet:
>
> http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1032&message=9757649

OK, så måske september
Men stadigvæk: I betragtning af tiden der gik fra 10D blev annonceret til
den var til at købe, så skal man nok forberede sig på en del venten.

Martin

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-08-04 14:58

In article <ceqnic$d43$1@news.cybercity.dk>, Martin K. R. wrote:
> OK, så måske september
> Men stadigvæk: I betragtning af tiden der gik fra 10D blev annonceret til
> den var til at købe, så skal man nok forberede sig på en del venten.

Men 10D'eren skal nok falde hurtigere end 20D kommer på markedet.

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : Deaster

Dato : 04-08-04 14:08

meddelelse news:slrnch1ngo.2n3.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Efterfølgeren 20D annonceres vist nok i denne måned jvf masser
> af rygter på nettet. Så medmindre det er en brugt du køber,
> så overvej at vente lidt.

Det bliver godt nok spændende at se hvad Canon har opgraderet det med.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Thomas Kjær

Dato : 04-08-04 16:43

On 2004-08-04, Dan Andersen <dan@dbamott.dk> wrote:
> Er der nogen der har erfarigner med dette kamera? Gode / mindre gode??

Jeg hovedsageligt kun gode erfaring med kameraet, og er utroligt
tilfreds med det til prisen. Et par ting der irriterer mig ved det:

- Meget lille søger der heller ikke viser et lidt mindre billede end
   hvad chippen ser.
- Langsomt til at skrive billeder (1.3MB/s mod 1D MkII's 6.5MB/s).[2]

Så er jeg begyndt at opleve problemer med at kameraet engang imellem
kan finde på at crashe (så man skal pille batterierne ud af det) imens
man belaster det hårdt (dvs. kører med bufferen næsten fuld i længere
tid), og så har det en irriterende ting med også at "gå dødt" når det
tømmer det ene batteri i mit BG-ED3 og skifter til det næste. Hvis
man igen har en fuld buffer når dette sker, mister man gerne et
billede eller to. Mit kamera har dog også rundet de 53000 billeder,
og jeg har en enkelt gang oplevet at spejlet har sat sig, så jeg
tror bare det er et spørgsmål om tid inden det skal til reperation.

1) <http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page5.asp>
2) <http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page11.asp>
<http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page12.asp>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Thomas Kjær

Dato : 04-08-04 16:57

On 2004-08-04, Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk> wrote:

> Jeg hovedsageligt kun gode erfaring med kameraet, og er utroligt
> tilfreds med det til prisen. Et par ting der irriterer mig ved det:

I må undskylde de mange stave- og formuleringsfejl; så kan jeg lære at
skrive i news når jeg kommer træt hjem fra arbejde.

En ting du måske lige bør overveje er, som andre folk også skriver, at
vente lidt med at købe kameraet, da der ret sikkert bliver lanceret en
erstatning til det på Photokina[1] i september.

1) <http://www.photokina.de/>

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Deaster

Dato : 04-08-04 18:07

Thomas Kjær wrote:

> [...]
> og jeg har en enkelt gang oplevet at spejlet har sat sig, så jeg
> tror bare det er et spørgsmål om tid inden det skal til reperation.

Interessant, det har jeg aldrig oplevet med mit 10D. Hvad i alverden
fotograferer du siden du kan nå at fyre så mange billeder af ?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Thomas Kjær

Dato : 04-08-04 19:08

On 2004-08-04, Deaster <nospam@deaster.dk> wrote:

> Interessant, det har jeg aldrig oplevet med mit 10D. Hvad i alverden
> fotograferer du siden du kan nå at fyre så mange billeder af ?

Bl.a. musik. Jeg oplevede det et par gange under året Roskilde
Festival, hvor jeg fik taget 6200 billeder på de 8 dage.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Peter Holm

Dato : 05-08-04 21:39

også jeg.
hver gang jeg lige har skiftet batteri går der 20-30 skud før kameraet igen
er på plads og holder op med at 'hænge', og som du nævner mister man 2-10
billeder på den konto - pisse irriterende!

Peter

Fra : Peter Holm

Dato : 05-08-04 21:40

> [...]
> kameraet igen er på plads og holder op med at 'hænge', og som du
> nævner mister man 2-10 billeder på den konto - pisse irriterende!

glemte lige at skrive, at mine erfaringer stammer fra 300D
Peter