Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billede størrelse i føtex
Fra : Kim Schulz

Dato : 01-08-04 11:59

hejsa
Jeg var lige inde og kigge på føtex' online fotoservice og undrede mig
over deres billede størrelse betegnelse.

De hedder 10cm, 13cm, 15cm....

men hvad er lige 10cm? er det det som normalt er 10x15? eller er det 15
som er 10x15 ? eller hvordan?

MVH
Kim

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-08-04 12:14

Kim Schulz wrote:

[Føtex]

> men hvad er lige 10cm? er det det som normalt er 10x15? eller er
> det 15 som er 10x15 ? eller hvordan?

Tallet står altid for den korte led. Den lange led afhænger af
billedet.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Michael Holm

Dato : 01-08-04 14:37

Hvad så hvis man laver et billede på 15000x400 pixels? - er det eet billede?

--Michael

Fra : Peter Rongsted

Dato : 01-08-04 14:58

"Michael Holm" <Valid@Email.com> wrote:

>Hvad så hvis man laver et billede på 15000x400 pixels? - er det eet billede?

Jeg mener, der er et max på 20cm på den lange led.

Peter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 01-08-04 15:04

Michael Holm wrote:

> Hvad så hvis man laver et billede på 15000x400 pixels? - er det
> eet billede?

Jeg har prøvet noget lignende med Føtex. Jeg kan ikke lige huske hvor
langt billedet blev, men 20cm skal nok passe. Hele billedet blev
gengivet og der kom hvide kanter foroven og forneden.

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-08-04 12:16

On 1 Aug 2004 11:14:16 GMT
Toke Eskildsen <darkwing@daimi.au.dk> wrote:

> Kim Schulz wrote:
>
> [Føtex]

> Tallet står altid for den korte led. Den lange led afhænger af
> billedet.

ok takker

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 01-08-04 12:20

Kim Schulz skrev :
> [...]
>
> De hedder 10cm, 13cm, 15cm....
>
> men hvad er lige 10cm? er det det som normalt er 10x15? eller er det 15

Format 10:
10 cm højt og max bredde 15 cm, men er billedet mindre klippes papiret til.
Format 13:
13 cm - - - 19,5 cm, - - - - -" - - - - - - " - - - -
Format 15:
15 cm - - - 22,5 cm - - - - - " - - - --" - - - --

Hilsen

Michael Lund Sørensen

Fra : A. Einstein

Dato : 25-08-04 08:51

Ja, det er godt at de klipper billedet så man ikke får de hvide kanter.

Men hvilken af de mange resolution er det bedst at bruge, når man gerne vil
send billedet ind?

Sidste gang brugte jeg 1600x1400.
Vil det være bedre hvis jeg bruger 3:2 funktionen på kamaraet eller crop den
til en 3:2, før jeg sender den ind?

Takker:)

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-08-04 08:06

"A. Einstein"
<*dairy**milk*_hairy_*_einstein@_*nospamza*_yaho****o*_.*NEIN2SPAMZA*
com*yeas_.co_*.uk*> wrote

Jeg tror du har narret spambotterne. Og ganske grundigt generet alle
andre der vil sende email til dig. Har du overvejet en lidt mindre
kryptisk indpakning?

> Men hvilken af de mange resolution er det bedst at bruge, når man
> gerne vil send billedet ind?

> Sidste gang brugte jeg 1600x1400.

1600/1400 ~= 1,14.

Så hvis du vil have et billede på 10x11,4cm er det fint.

> Vil det være bedre hvis jeg bruger 3:2 funktionen på kamaraet
> eller crop den til en 3:2, før jeg sender den ind?

Hvis du vil have 10x15cm, så ja.

Om du bruger kameraets crop eller selv beskærer bagefter er hip som hap
i forhold til slutresultatet. Det er nok nemmest i kameraet, men til
gengæld mangler der så lidt af billedet, hvis du senere vil bruge det
til skærmbrug i forholdet 4:3.

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-08-04 12:28

[snip]
> Format 10:
> 10 cm højt og max bredde 15 cm, men er billedet mindre klippes papiret
> til. Format 13:
> Format 15:

ok fin service at de klipper til. Jeg har fået fra japan-photo tidligere
og der fik man bare hvide kanter omkring billedet på de sider hvor der
var manglende billede.