Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Der er brug for ekspertbistand (billedekri~
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-08-04 11:10

Hejsa gruppe.

Jeg har brug for ekspertbistand. Jeg har taget dette billede i morges ved
Kalvø, og kan ikke rigtig beslutte, hvilken beskæring der fungerer bedst.
Samtidig vil jeg gerne høre, om der skal mere knald på farverne eller om det
er udmærket som det er. Billederne kan ses her:
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1294615
http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1294617

Med venlig hilsen
Thomas

Fra : Morten Wartou

Dato : 01-08-04 11:17

"Thomas Pedersen" <sass@'sletdette'mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> er udmærket som det er. Billederne kan ses her:

Jeg bryder mig klart mest om det panoramiske - glimrende skud! Jeg synes
ikke der skal mere knald på farverne - og kontrasten er også som den skal
være. Disen virker godt for stemningen.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-08-04 21:59

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke der skal mere knald på farverne - og kontrasten er også som den skal

Hej Morten.

Tak for kommentaren. Jeg er også selv mest til panoramaet, det er som om det
fungerer mere harmonisk. Og jeg vil undlade at give det mere knald på
farverne

MVH
Thomas

Fra : Michael Holm

Dato : 01-08-04 11:12

Super flot billede. Der er ingen tvivl om, at "panorama" billedet er klart
bedst.

--Michael

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-08-04 11:18

Thomas Pedersen skrev:

>Hejsa gruppe.

Hej Thomas

>Jeg har brug for ekspertbistand.

Hmm - jeg blander mig nu alligevel

>Jeg har taget dette billede i morges ved
>Kalvø, og kan ikke rigtig beslutte, hvilken beskæring der fungerer bedst.

Jeg foretrækker panorama-beskæringen.

>Samtidig vil jeg gerne høre, om der skal mere knald på farverne

Det synes jeg ikke.

>http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1294615
>http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1294617

Fint foto!

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-08-04 22:00

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hej Thomas

> Hmm - jeg blander mig nu alligevel

Det skal du også endelig gøre

> Jeg foretrækker panorama-beskæringen.

Det samme gør jeg efter at have kigget på det i løbet af dagen.

> Det synes jeg ikke.

Det undlader jeg så at gøre

Takker i hvert fald for inputtet

MVH
Thomas

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-08-04 11:19

On Sun, 1 Aug 2004 12:09:43 +0200
> [...]

> bedst. Samtidig vil jeg gerne høre, om der skal mere knald på farverne
> eller om det er udmærket som det er. Billederne kan ses her:

Jeg kan bedst lide croppet af dette billede. Elsker det lange format

> http://www.photosig.com/go/photos/view?id=1294617

men synes at kontrasten er lidt bedre på dette synes jeg, hvilket efter
min mening giver billedet mere slagkraft.
Kunne man måske få den lidt blege rosa-agtige farve på himlen drejet
over på en mere varm orange nuance, så tror jeg det ville blive endnu
bedre.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 01-08-04 21:21

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message

> [...]

Kunne man måske få den lidt blege rosa-agtige farve på himlen drejet
over på en mere varm orange nuance, så tror jeg det ville blive endnu

Hmm, lad det endelig have de oprindelige farve. Der er ikke grund til at
forvrænge sandheden. Jeg var på Alrø i morges og kiggede på fugle. Efter kl
7 skyede det til.

Bo //

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-08-04 22:02

"Bo Bjerre" <post@sidebanenFJERNES.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hmm, lad det endelig have de oprindelige farve. Der er ikke grund til at
> forvrænge sandheden. Jeg var på Alrø i morges og kiggede på fugle. Efter

Hej Bo og Kim.

Tak for Jeres input, jeg forsøgte at lege lidt med farverne, og selv synes
jeg efterhånden, at de oprindelige er de kønneste. Det orange look virker
lidt mystisk, men det er måske fordi jeg har det oprindelige i hukommelsen

MVH
Thomas

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-08-04 14:05

> [...]
det
> er udmærket som det er. Billederne kan ses her:

Jeg kan klart bedst lide panoramabilledet.

Det er et rigtigt dejligt sted
Jeg ejer det først af de 6 sommerhuse nede på Kalvø.
Det er iøvrigt også et godt sted at jagte fuglemotiver.
Og fine sejlskibe kommer der også ofte.

Ved Bangel Nor ved Haderslev kan du finde havørn.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-08-04 22:06

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er iøvrigt også et godt sted at jagte fuglemotiver.
> Og fine sejlskibe kommer der også ofte.
>
> Ved Bangel Nor ved Haderslev kan du finde havørn.

Hej Jesper.

Ja, det er nemlig et rigtig dejligt sted. Jeg har været der en enkelt gang
før for et par år siden, men kunne ikke huske, hvordan man kom derud. Jeg
ville nemlig have fotograferet tordenvejret der var natten mellem Fredag og
Lørdag der, men det gik ikke godt, kameraet var løbet tør for strøm efter 2
eksponeringer uden lyn, så det var godt det samme
Det var da et hyggeligt sted at have et sommerhus. Jeg har fisket meget i
bugten dernede, Genner bugt er en hyggelig lille bugt med meget liv, og du
har jo en masse fugleliv i Dyvig bugt, hvis du kan komme ind med en robåd.
Kunne være man skulle prøve det en dag
Bangel Nor siger du, det må jeg prøve om ikke det kan lykkedes. Har godt set
den en enkelt gang da jeg var rundt om Barsø.
Men tak for inputtet i hvert fald.

MVH
Thomas

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 01-08-04 21:26

Thomas Pedersen wrote:

> Jeg har brug for ekspertbistand.

Begge billeder er da ok på hver deres måde, men jeg savner noget liv
i billederne, en bette robåd eller en nogle fugle - bare noget der
kan understrege naturens storhed...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-08-04 22:07

> Begge billeder er da ok på hver deres måde, men jeg savner noget liv
> i billederne, en bette robåd eller en nogle fugle - bare noget der
> kan understrege naturens storhed...

Hej Niels.

Tak for kommentaren. Jeg prøvede faktisk at se om ikke jeg kunne få en fugl
med, men de havde en evne til lige at snige sig uden om rammen, det er ikke
sådan når man benytter tele til landskab

MVH
Thomas

Fra : Soren Kuula

Dato : 01-08-04 21:45

Thomas Pedersen wrote:
> [...]
> Samtidig vil jeg gerne høre, om der skal mere knald på farverne eller om det
> er udmærket som det er. Billederne kan ses her:

Jeg synes at panoramabilledet er perfekt. Det kan du med rimelighed være
stolt af.

MVH
Søren

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 01-08-04 22:08

"Soren Kuula" <dongfang-remove_this@remove_this-bitplanet.net> skrev i en
meddelelse news:YCcPc.28846$Vf.1704078@news000.worldonline.dk...

> Jeg synes at panoramabilledet er perfekt. Det kan du med rimelighed være
> stolt af.

Hej Søren.

Tak for kommentaren. Jeg hælder også selv mest til panoramaet.

MVH
Thomas

Fra : Emil

Dato : 01-08-04 23:04

Thomas Pedersen skrev:

> [...]
>Samtidig vil jeg gerne høre, om der skal mere knald på farverne eller om det

Ingen af beskæringerne er optimale IMHO.
Motivet ER selve vigen, der er ingen merkante skyinformationer
som berettiger den megen himmel.

Det 1. billede kunne vinde ved at fjerne det meste af himmelen og
i stedet tage lidt mere af den dybsorte forgrund med.

Post et link til den originale optagelse, og jeg skal vise dig
hvad jeg mener.

Farverne er fimsede, og formidler IMHO egentligt ikke nogen stor
oplevelse. Jeg vil tro, at en kontrastrig gengivelse i S/H vil
formidle oplevelsen bedre.

På sin vis vil jeg give Niels Ebbesen ret i, at der mangler liv i
billedet. Men jeg synes også om roen i billedet.

Måske er det genkendelsens glæde; jeg er tit faldet for for
motivet på ture nær Mørke på Djursland - desværre altid i
aftenlys, og det gav ingen seværdige optagelser.

Sjovt nok er de bedste af mine "kunstværker" optaget omkring
solopgang. Det *er* altså den bedste tid på dagen.

m.v.h Emil

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 02-08-04 01:21

> [...]

> Sjovt nok er de bedste af mine "kunstværker" optaget omkring
> solopgang. Det *er* altså den bedste tid på dagen.

Hej Emil.

Tak for dit input. Du har fat i nogle interessante punkter. Selv håbede jeg
lidt på, at der var flere skyer til at farve himlen, men de forsvandt ret
hurtigt mod øst til Barsø og Fyn.
Og du har helt ret. Morgenlyset omkring solopgang er helt specielt. Det var
nu et tilfælde jeg var oppe, jeg havde været ude og hente en pakke smøger og
var på vej hjem i seng, da jeg så hvordan disen lagde over markene, og
tænkte, at det måtte man da kunne udnytte.
Jeg prøvede at poste originalbilledet i dk.binaer, men tdc mener, at det
fylder for meget (jeg havde ellers skaleret det ned til 750×500 og en
størrelse på 250 kb men det er desværre umuligt at smide på der.

MVH
Thomas

Fra : Emil

Dato : 02-08-04 20:47

Thomas Pedersen skrev:

> [...]
>fylder for meget (jeg havde ellers skaleret det ned til 750×500 og en
>størrelse på 250 kb men det er desværre umuligt at smide på der.

Never mind. Jeg har lavet mit forslag som kan ses i

Jeg prøver løbende at kalibrere min skærm efter det indfaldende
lys i mit computerrum. Det skulle være muligt at skelne nuancer i
den mørke del af billedet nederst til højre.

Kan du lide mit forslag, eller er jeg for langt ude i nostalgien?

m.v.h. Emil

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 03-08-04 02:37

"Emil" <emilsen@oestbirk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> den mørke del af billedet nederst til højre.
>
> Kan du lide mit forslag, eller er jeg for langt ude i nostalgien?

Hej Emil.

Det er interessant at se, hvordan andre ser ens billeder, og det er der
kritikken og kommentarerne er vigtige Jeg kan rigtig godt lide
beskæringen og også kontrasten, men jeg må indrømme, at jeg ikke er vild med
den sort/hvide tilgang. Måske fordi jeg oplevede hvordan det så ud den
morgen, min holdning er nok farvet af, at jeg så det gyldne lys den morgen
og derfor savner det i billedet Og det er muligt at skelne nuancer i det
mørke område i bunden, selv med min dårlige skærm, som jeg ikke kan
kalibrere korrekt.

MVH
Thomas